Double action

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Föregående ämne Nästa ämne Gå ner

Double action

Inlägg av Matt_Public i tor jun 10 2010, 16:04

Hejsan!

Skulle verkligen uppskatta lite hjälp här.

Tids nog, framåt jul eller något ditåt, så tänker jag skaffa mig en ny DA-spruta som kan prestera aningens tunnare linjer än min gamla SA-härk.
Utöver det så har jag några måttliga krav: robust, lättskött (läs: idiotsäker) och med bra tillgång till reservdelar inom landet (hållbarhet vore ju iofs också nice).

Vad låter det som, för er med vana av ämnet?

Matt_Public
Master of DNF

Användarens profil

Till överst på sidan Gå ner

Sv: Double action

Inlägg av denstore i tor jun 10 2010, 17:10

Beror på vad det får kosta, vilken färg du använder och vad du mest bygger.

Inlägg av Matt_Public i tor jun 10 2010, 17:30

@denstore skrev:Beror på vad det får kosta, vilken färg du använder och vad du mest bygger.

Visste väl att jag hade glömt nån eller annan parameter. Nåväl.

Kostnad: vad det kosta vill.

Färg: Gunze akrylfärg & Humbrol lackfärg.

Bygger mest: Flygplan 1/32, 48 & 72 (men även övrigt efter behag).

Matt_Public
Master of DNF

Användarens profil

Inlägg av denstore i tor jun 10 2010, 17:48

Tja, då är det ju självklart! En Grex, såklart!Wink

Eller rättare sagt, Grex, som jag säljer har flera modeller som skulle kunna passa. Andra märken är ju H&S, Iwata o.s.v. Till syvende och sist handlar det mycket om smak. Östersund är ju en bit att köra, annars hade du ju kunnat flängt över och kännt på någon av mina. Och det är nog det bästa tipset jag kan ge. Titta inte bara på vad som rekommenderas, utan försök få möjlighet att känna på en innan du väljer. Själv har jag haft de flesta märken, och testat massvis med modeller, dock så kan jag ju rada upp några av de mest rekommenderade för modellbruk:

I Sverige är H&S Evolution Silverline väldigt poppis. Det är nog en bra airbrush hur man än vänder och vrider på det. Jag gillar inte avtrycket, men det är absolut en smaksak.

Iwatas HP-CS Eclipse är en mycket bra airbrush för modellbyggare, även om jag tycker den är lite för dyr här hemma.

Ur mitt eget sortiment, så skulle jag vilja säga Grex XG. Mycket bra airbrush.

Dessa är ju alla traditionella double action, med överliggande kopp. Alternativ är trigger action-sprutor.

Ska du inte på stora ytor, typ stora RC-plan eller lexankarosser, så finns det ingen mening med sidmonterade eller siphonmatade koppar.

Inlägg av Joppo i tor jun 10 2010, 21:01

Jag har en Iwata Eclipse HP-CS som jag är mycket nöjd med. Avtrycket är skönt och finishen på alla delarna är mycket bra.

Med min 0.35-nål(standard) kan jag spruta alltifrån hårstrån till ungefär 4-5 cm brett, vilket i mitt tycke är en bra allroundlösning.

Iwatagrejerna är precis som Mange skriver dyra i Sverige(löjligt dyra tycker jag), men kollar man runt lite på eBay kan man komma ner betydligt i pris. Jag köpte min spruta ny från Hong Kong för ungefär halva det svenska priset. Dock ska det tilläggas att jag hade turen att slippa fastna i tullen.

Reservdelar finns inom Sverige och säljs bl. a. av Daveart och Pumahobby.

Har du vägarna förbi Karlskoga får du gärna prova min "baby" Wink

/Jesper

Inlägg av Janne.S i fre jun 11 2010, 02:18

Om det är Iwata som drar så rekommenderar jag Airbrushes.com

https://airbrushes.com/index.php?osCsid=482702c00f4db310b45a9413d13a3349

Bra priser på Iwata

Jag kör själv en HP-CH (som jag köpte genom Mange för ett fördelaktigt pris...fast han nu mer har gett sig in på GREX.

Den har en 0.3 nål och är en fruktansvärt bra allroundspruta.

Vidare kör jag även en Custom Micron CM-B med en 0.18 nål och den är överjävlig att måla frihands kammo med! (dock en aning dyr, min kostade dryga 4 lök och då var den billig )

En gång i tiden hade jag en Badger 150 och det var en hyfsad allroundspruta som det gick att använda till det mesta och reservdelarna var billiga.

Janne.S
Moderator
Moderator

Användarens profil

Inlägg av Joppo i fre jun 11 2010, 02:54

Om det är Iwata som drar så rekommenderar jag Airbrushes.com

Är du säker på att det går att beställa därifrån?

Jag försökte beställa ett pistolgrip filter därifrån en gång, men de sa att de inte fick sälja det till mig, eftersom det fanns en svensk utförsäljare som de inte var tillåtna att konkurrera med.

Jag är inte säker på om det gällde sprutorna också, men det antar jag?

Dock går det ju att komma runt om man låter någon från Storbrittanien beställa sprutan åt en... Såvida man har en sån kontakt vill säga... rabbit

Annars håller jag med dig om att de har bra priser. Att det kan skilja så mycket i pris mellan två EU-land är nästan lite skumt...

Exempel:
DaveArt(Sverige): Iwata Eclipse CS: 2250,00 SEK
Airbrushes.com(Storbrittanien) : Iwata Eclipse CS: 130 pund ~ 1500 SEK

Ok... Airbrushes.com köper säkert in större kvantiter av grejerna och deras moms är lite lägre, men att det ska skilja mer än 700 spänn är weird Men det finns säkert nån bra förklaring...

/Jesper

Inlägg av Janne.S i fre jun 11 2010, 05:42

DaveArt är så dyra på precis allt så jag rör inte ens deras hemsida Razz
Min Micron-B skulle kostat över 5000 hos dom men jag fick den för 4000 på lackman här i götet......så det skiljer sig även inom landet.

Jag beställde reservdelar från Airbrushes.com och det var inga problem...fick till och med 10% rabatt.

Men håll ett öga på pundet.....

Janne.S
Moderator
Moderator

Användarens profil

Inlägg av Matt_Public i fre jun 11 2010, 10:01

@denstore skrev:Tja, då är det ju självklart! En Grex, såklart!

Grex?

Aldrig hört talas om. Det passar ju iofs min tendens att köpa sprutor med mysko namn.

XG:n fanns att köpa i landet till ett minst sagt vettigt pris och med nästan misstänkt bra villkor. Ska man gissa att denstore är Magmar Design?

Får läsa lite användarkommentarer på den och Iwatan och grunna lite.

Tack för hjälpen och vänliga erbjudanden allihop! Åker jag så långt söderut på semestern så tittar jag in på kaffe (jag tar med bakelser).

Matt_Public
Master of DNF

Användarens profil

Inlägg av denstore i fre jun 11 2010, 10:22

@Matt_Public skrev:
@denstore skrev:Tja, då är det ju självklart! En Grex, såklart!

Grex?

Aldrig hört talas om. Det passar ju iofs min tendens att köpa sprutor med mysko namn.

XG:n fanns att köpa i landet till ett minst sagt vettigt pris och med nästan misstänkt bra villkor. Ska man gissa att denstore är Magmar Design?

Får läsa lite användarkommentarer på den och Iwatan och grunna lite.

Tack för hjälpen och vänliga erbjudanden allihop! Åker jag så långt söderut på semestern så tittar jag in på kaffe (jag tar med bakelser).

Jodå, det stämmer bra. Magmar Design är mitt lilla företag. Startade upp nu under våren, så det är inte något stort än.
Grex är bra airbrushar, klart i kvalité med konkurrenterna. Vissa saker är väldigt trevligt, som t.ex. nålar och munstycken i rostfritt, och kromet är väldigt bra.

Just nu är det inte mycket som finns hemma, men ifall du bestämmer dig för något, så har jag det hemma på runt 10 dagar.

Jag har sålt flera stycken Grex TS och TG till svenska modellbyggare. Den är dyrare, men en sjukt bra pistolgreppsspruta.

Inlägg av Matt_Public i fre jun 11 2010, 10:33

@denstore skrev:Grex är bra airbrushar, klart i kvalité med konkurrenterna.
Vissa saker är väldigt trevliga, som t.ex. nålar och munstycken i rostfritt, och kromet är väldigt bra.

Ja, hitintills har jag bara hittat lovord; och på sprängskissen ser den sund ut.
Med det priset behöver man kanske inte ens vänta till jul heller, bara en dryg fjärdedel av vad jag befarade.

Matt_Public
Master of DNF

Användarens profil

Inlägg av Joppo i fre jun 11 2010, 11:28

Jag beställde reservdelar från Airbrushes.com och det var inga
problem...fick till och med 10% rabatt.

Aha... Skumt De kanske har ändrat på bestämmelserna. Bra att veta om jag pajar nåt på min skönhet. Reservdelarna kostar ju typ hälften där mot vad de kostar hos DaveArt...

/Jesper

Inlägg av Janne.S i fre jun 11 2010, 20:30

@Joppo skrev:
Jag beställde reservdelar från Airbrushes.com och det var inga
problem...fick till och med 10% rabatt.

Aha... Skumt De kanske har ändrat på bestämmelserna. Bra att veta om jag pajar nåt på min skönhet. Reservdelarna kostar ju typ hälften där mot vad de kostar hos DaveArt...

/Jesper

Japp, mitt lilla munstycke rockade loss på under 300 pix medan daveart ville ha närmare femhundringen! Och nålen kostade dryga hundringen...har inte kollat vad DaveArt tar för nålarna...

Janne.S
Moderator
Moderator

Användarens profil

Inlägg av Sponsored content Idag på 23:15

Sponsored content

Föregående ämne Nästa ämne Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet