Hobbylink japan

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Föregående ämne Nästa ämne Gå ner

Hobbylink japan

Inlägg av Jokkocze i fre sep 10, 2010 8:41 pm

Jag undrar bara om någon har erfarenhet av HLJ. Är sugen på att beställa ett par modeller som är nersatta 55 respektive 60 procent men jag vet inte hur mycket frakten lär landa på. Det står en siffra vid modellerna (1280 och 1380 yen), men jag betvivlar att man får betala de två ihopslagna om man köper två. Så, vet någon hur det där brukar fungera? Och hur lång tid brukar det ta innan man får sakerna?

Till överst på sidan Gå ner

Sv: Hobbylink japan

Inlägg av Janne.S i fre sep 10, 2010 8:47 pm

Dom är rediga...tyvärr brukar man sällan slippa tull när man beställer därifrån.
Kommer väl fram på en vecka -10 dagar med flygfrakt.

Janne.S
Moderator
Moderator

Användarens profil

Inlägg av Warsawpact i fre sep 10, 2010 8:59 pm

@Jokkocze skrev:Jag undrar bara om någon har erfarenhet av HLJ. Är sugen på att beställa ett par modeller som är nersatta 55 respektive 60 procent men jag vet inte hur mycket frakten lär landa på. Det står en siffra vid modellerna (1280 och 1380 yen), men jag betvivlar att man får betala de två ihopslagna om man köper två. Så, vet någon hur det där brukar fungera? Och hur lång tid brukar det ta innan man får sakerna?

En siffra ( vad är det för siffra?) och även 1280 & 1380 yen? Står det alltså t.ex. en 2a och sedan under den 1280 yen?
Har du länk till vad du har hittat? Alt. skärmdump?

Men...om modellerna ( antar att de är 2st olika) kostar 1280 och 1380 så måste de ju slås ihop för att få den totala kostnaden? eller vad menar du?

Med HLJ så får man den summa svenska kronor en sak kostar om du håller musen över summan Yen. Bortsett ifrån vad saken kostar måste du välja ett fraktalternativ som i sin tur kostar olika. Om du t.ex. väljer EMS med 20% avdraget brukar det kosta runt 1440 Yen men sedan beror det på hur tung grej du beställt.
Alla saker du köpt läggs ihop för att få hela kostnaden på sakerna, där rabatten dras av, sedan för du också välja fraktsätt och därefter får du en ungefärlig summa på vad hela kalaset kommer att kosta dig. Tänk på att tullen kostar också.

Håller med Janne om att HLJ är helt OK. Bra betalsätt med Paypal och kreditkort har de.

Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous

Användarens profil

Inlägg av Jokkocze i fre sep 10, 2010 9:07 pm

Nu missade du nog något helt. Kanske missförstod du eller så skrev jag konstigt, jag vet inte.

Vid modellerna står fraktkostnaden, i dessa fall 1280 och 1380 yen. Modellerna kostar ungefär 2000 yen styck, men väger olika mycket. Alltså, vad frakten kostar för EN modell står där, men hur räknar de när det handlar om Två? EMS är väldigt dyrt i jämförelse med SAL, kostar dubbelt så mycket eller mer.

Inlägg av Warsawpact i fre sep 10, 2010 9:13 pm

@Jokkocze skrev:Nu missade du nog något helt. Kanske missförstod du eller så skrev jag konstigt, jag vet inte.

Vid modellerna står fraktkostnaden, i dessa fall 1280 och 1380 yen. Modellerna kostar ungefär 2000 yen styck, men väger olika mycket. Alltså, vad frakten kostar för EN modell står där, men hur räknar de när det handlar om Två? EMS är väldigt dyrt i jämförelse med SAL, kostar dubbelt så mycket eller mer.

I och med att det skall fraktas ifrån andra sidan jorden är det inte smålännings-priser. Men kolla vid själva check-out för där för du ju se totalkostnaden o utifrån den har du svaret. Vill du inte beställa så är det bara att abort så inte beställningen genomförs. Vet inte vad de har nu men beroende vilket fraktbolag du väljer så för du ytterligare rabatter, de hade någon drive med FedEx nu i dagarna att du bara betalade en summa oberoende på hur tung dina grejer var.

Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous

Användarens profil

Inlägg av Jokkocze i fre sep 10, 2010 9:16 pm

Om det vore så att det totala visades i kassan så hade det inte varit något problem, tyvärr har de inget system som räknar ut detta. Frakten räknas ut manuellt och efter det dras den exakta summan. Detta är iaf hur de själva beskriver det hela.

Inlägg av Stefan E i lör sep 11, 2010 3:03 pm

hejsan!

Hobby Link, Japan är en av de bästa att handla ifrån i Östern!

Största problemet är att de inte visar exakt fraktkostnad.

Du kan alltid lägga ihop dina prylars vikt (som alltid anges i rutan), ta till lite för paketet (kartongen själv, alltså), gå in på Japanska Postens ("japanese Post" fukar på Google) sida och kolla frakten med EMS eller SAL.

Brukar själv alltid ta det billigaste alternativet.

Kollade just mina beställningar, och Spitfiren i 1/32 kostade ungefär 1700 yen att skicka, och den gick själv.

Fraktkostnaden anges alltid för endast den modell man tittar på, beställer man flera blir det ett annant pris eftersom det går efter vikten på hela paketet.
Frakten per modell sjunker ju fler modeller du beställer, men jag brukar räkna ca 20-30 kronor för varje normalstor kartong.
En normalstor kartong = Tamiya Spitfire 1/48, Hasegawa P-40 1/48 etc.

Där har du i alla fall något att utgå ifrån.

Håller med om att det är hopplöst att inte se frakten, men den brukar vara rätt rimlig från HLJ, om än inte särskilt billig.
Tydligen jobbar HLJ på ett nytt system så man kan se frakten redan innan man beställer.

Kommer att bli mycket bättre!

Hoppas det här hjälpte dig lite!

Stefan

Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen

Användarens profil

Inlägg av Jokkocze i lör sep 11, 2010 3:11 pm

Avvaktar tills de fått klart det nya systemet innan jag köper mer än någon enstaka sak. Fick iaf bli en F-2A från Hasegawa i skala 1/48 med specialdekaler, får se när den kommer. Är modellen och dekalerna nice och de fortfarande har kvar erbjudandet blir det nog en F-14D från samma serie. (och typ 50kr mer eller något)

Inlägg av Sponsored content Idag på 8:40 pm

Sponsored content

Föregående ämne Nästa ämne Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet