Filar???????

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Föregående ämne Nästa ämne Gå ner

Filar???????

Inlägg av Joppo i ons sep 15 2010, 15:12

Jag har en fråga gällande filar. Sedan tidigare har jag dessa doningar. De är uppskattningsvis 7 cm långa och mycket smidiga att använda i trånga utrymmen. Dock har de en ganska grov slipyta och passar därför inte så bra till plast.

Min fråga är: Vet nån om det finns några liknande filar med en slipyta som påminner om 600-1000 korns våtslippapper?

/Jeppi B

Till överst på sidan Gå ner

Sv: Filar???????

Inlägg av Jokkocze i ons sep 15 2010, 15:18

Det finns, dock är de inte så extremt enkla att få tag på. Jag har själv köpt runda filar med väldigt fin slipyta till att slipa ur hål på kretskort. Dessa kom i diametrarna 0.5-2mm och kostade ungefär 50-60kr styck. Tyvärr hittar jag inte längre dessa på deras sida, men det finns! Bara att fortsätta leta.

Inlägg av Joppo i ons sep 15 2010, 15:29

@Jokkocze skrev:Det finns, dock är de inte så extremt enkla att få tag på. Jag har själv köpt runda filar med väldigt fin slipyta till att slipa ur hål på kretskort. Dessa kom i diametrarna 0.5-2mm och kostade ungefär 50-60kr styck. Tyvärr hittar jag inte längre dessa på deras sida, men det finns! Bara att fortsätta leta.

Det där låter mycket intressant Smile Har du nån idé om vad de kallas och var man kan tänkas hitta dem?

/J

Inlägg av Jokkocze i ons sep 15 2010, 15:43

De hette bara något i stil med "Finfil" eller något sånt. Tyvärr ingen aning om vart man kan hitta. Kika hos conrad kanske?

Inlägg av Janne.S i ons sep 15 2010, 15:52

Undrar om inte Mackan sålde något sådant på Modell GBG......

Kolla på hans sida vet ja Very Happy

Janne.S
Moderator
Moderator

Användarens profil

Inlägg av Joppo i ons sep 15 2010, 16:20

@Janne.S skrev:Undrar om inte Mackan sålde något sådant på Modell GBG......

Hrm... Förutom de filar jag länkat till tidigare, hittar jag bara större varianter. Kanske har Markus några som inte ligger på hans hemsida?

Senast ändrad av Joppo den ons sep 15 2010, 16:32, ändrad totalt 1 gång

Inlägg av MiniStuff i ons sep 15 2010, 16:23

@Janne.S skrev:Undrar om inte Mackan sålde något sådant på Modell GBG......

de har han ju redan Wink

men det jag tror att du skall leta efter på nätet eller i lokal butik är sk nålfilar. Bahco är en bra tillverkare av sådana och jag hittade lite info och en sida som för alla deras filar:

Användning:
För finare filnings- och putsningsarbeten. För gravörer, instrumentmakare, klocktillverkare, guldsmeder m.fl.

Huggning:
Näst sista siffran i modellbeteckningen anger huggning.
0 = Grov, 1 = Medium, 2 = Fin, 4 = Extra-fin.

allmäna sidan med alla typer av nålfilar

Sidan med alla runda som exempel

där står alltså näst-sista siffran för grovlek, dock hittar jag inga uppgifter om vilken grit det skulle motsvara men om de är avsedda till finarbeten för tex klockmakare etc. borde de funka till oss plastvrängare

MiniStuff
Vicesheriff

Användarens profil

Inlägg av Jokkocze i ons sep 15 2010, 16:42

Nålfil var det de hette! Tack, kunde inte sluta fundera på det.

Inlägg av Joppo i ons sep 15 2010, 16:48

Ministuff saves the day Smile

Jag har lite svårt att avgöra hur stora de där filarna är på Plantins sida, men eftersom de säljs i fempack för under femtiolappen, antar jag att de är rätt små. Ett par olika sorters såna får det bli, plus ett sånt där snitsigt handtag.

PS. Är det bara jag som har problem att se länkarna på detta forum? Speciellt i löpande text tycker jag de är rätt svåra att särskilja pga den vaga färgskillnaden. Går det att fixa ett streck under dem kanske? .DS

Inlägg av Matt_Public i ons sep 15 2010, 16:52

@Joppo skrev:Ministuff saves the day Smile

Något som vid eftertanke inträffar påfallande ofta... albino

Matt_Public
Master of DNF

Användarens profil

Inlägg av Joppo i ons sep 15 2010, 16:56

Nu hittade jag lite roliga grejer på Alfahobbys sida:

Smoothing broach set 0.6 - 2.0mm

Glass fibre pencil - 2mm

De övre filarna är nog exakt vad jag letat efter.

Sen hittade jag någon slags glassfiberpenna också. Är den tänkt att användes som ett slipdon också eller har den nåt annat användningsområde? Nån som vet?

Inlägg av Delmar i ons sep 15 2010, 19:17

jag har använt glassfiberpenna mycket i jobbet slipa på kiselplattor för elektronik. Dammar en hel del och kliar som gullfiber, de slipar även ganska grovt.
Fördelen är att man kanske kommer åt på ställen som inte går med fil

Inlägg av Joppo i ons sep 15 2010, 19:30

Okaj... Om du skulle jämföra slipstyrkan med ett sandpapper, vilken korntäthet skulle du då välja?

Precis som du säger så kan den säkert vara smidig att ha på svåråtkomliga ställen.

Inlägg av Delmar i ons sep 15 2010, 20:03

svårt att jämföra, glasfiber smular mycket så stundtals är det finare sen kan det bli grovt igen. Sen vet jag inte heller hur det funkar med plast bara kisel. Men gissningsvis skulle jag säga att det varierar mellan 180-240 i grovhet, kanske lite finare ibland.

Jag skulle inte använde det för att få yta utan snarare slipa bort saker

Edit: Vid närmare eftertanke så är nog 180 lite överdrift, men definitivt runt 240 i grovhet

Inlägg av Joppo i ons sep 15 2010, 20:45

Tack för infon Smile Då är det nog inte riktigt vad jag letat efter...

Inlägg av Sponsored content Idag på 16:31

Sponsored content

Föregående ämne Nästa ämne Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet