Pansarlack

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Föregående ämne Nästa ämne Gå ner

Pansarlack

Inlägg av Joppo i tor sep 16 2010, 16:21

Hej!

Jag skulle vilja era ytterst personliga åsikter om vilken typ av lack ni tycker är snyggast på pansar. Jag är främst intresserad av vad ni anser vara estetiskt snyggast, alltså inte vad som är historiskt korrekt eller så.

Anledningen till att jag frågar, är att jag själv funderat en del över detta och känner mig lite villrådig. Om vi tar blank lack som ett exempel, så tycker jag den ger en mer "metallisk" känsla samtidigt som jag gillar konstrasten mellan blank lack och exempelvis damm(Typ som på Chrilles Skyhorse). Det blir mer definierat på liksom. Å andra sidan kan blank lack göra att ytan se lite kladdig ut efter vädring(Min Gypsy lider lite av detta fenomen) och dessutom upplevas som plastig vissa ljussituationer.

Matt lack däremot tycker jag inte har samma tendenser att se kladdig ut, men kan ibland ge modellen en lite livlös och "död" yta.

Satinlack eller en halvblank lack är väl en slags kompromiss mellan de två ovanstående exemplen. Personligen lutar jag nog åt att jag tycker denna lack är snyggast, men jag vill gärna höra era åsikter.

Här är tre bilder med några olika exempel:

/Fundersam Jeppe

Till överst på sidan Gå ner

Sv: Pansarlack

Inlägg av Marlin i tor sep 16 2010, 16:33

Tjena, Jeppe.
Jag tror nog att halvblank generellt sett är bäst.
Men jag kan också tänka mig att det beror lite på hur man ska visa sitt alster. En tysk tank från Afrikakåren skulle nog se konstig ut om den var klarlackad. Medans en Sherman från ett regnigt Europa (hur kom Ledin in här) skulle se bättre ut med klarlack.
Så valet av lack beror nog väldigt mycket på i vilken miljö man ska visa den
Men det är ju bara vad jag tycker.
/Bosse

Inlägg av Delmar i tor sep 16 2010, 16:35

För mig så beror det mycket på sammanhang. Tex om jag bygger en vagn som ska befinna sig i norra europa, iom fuktigt klimat etc så tycker jag det passa bäst med blankare ytor. Dessutom ifall man tittar på vagnar i verkligheter så ha de oftast en blank yta(jag snackar världskrigen nu).
Men om vi snackar torrare klimat som öken eller Sicilien tex så röstar jag för mattare lack för att få en dammigare känsla.

En tendens bland pansarbyggare verkar vara att mattlacka allt för "så ska det vara", Men jag tycker man glömmer målet att efterlikna verkligheten ifall man gör så. Det finns lägen där alla ytor har sina styrkor, hänger mest på vad man bygger.

Edit: Marlin skrev snabbare än mig tydligen Razz

Inlägg av Matt_Public i tor sep 16 2010, 17:02

Eftersom du frågar så...

Matt. Helmatt. Hela tiden.

Matt_Public
Master of DNF

Användarens profil

Inlägg av Legionar i tor sep 16 2010, 17:43

jag lägger min röst på Satinlack!

(föresten, hur gör man en wash på mattlack? )

Inlägg av Janne.S i tor sep 16 2010, 18:23

Om man ska ta skala effekten i beaktande så ju mindre skala något är desto mattare ska det vara.

Så bygger du en vagn i 1/16 så kan den vara ganska blank, i 1/35 halvmatt och i 1/72 tämligen matt.

Sedan har det lite med att göra med vilken färg sopm användes på 1/1 ojektet, moderna vagnar brukar vara mer matta än blanka

Jag själv föredrar en lite mattare finish än kanske vad som är påbjudet men det är för att matta färger ger färre ljusreflexer och föremålet ser mer "äkta" ut....är det för blankt så kan det se plastigt och leksaksaktigt ut.

Janne.S
Moderator
Moderator

Användarens profil

Inlägg av MiniStuff i tor sep 16 2010, 18:31

Håller med Janne.

och som sagt så spelar ju väder och vind en viss roll, blank i effektsyfte men då kanske inte alla områden är blanka?! och ju längre en maskin har utstått solljus (och annat) desto mattare ter sig lacken.

så ja, jag föredrar matt

MiniStuff
Vicesheriff

Användarens profil

Inlägg av Obed i tor sep 16 2010, 22:20

Större skala än 1/72 kan med fördel ha en gnutta blankhet ibland. Tamiyas matt klarlack i sprayburk har en gnutta blankt i sig. Just den är rätt okej. Dvs mattare än halvblankt. Det kan bli bra om man har matt på trädetaljer osv och smuts ovanpå blanklacken ...tror jag

Inlägg av Joppo i tor sep 16 2010, 22:51

Fan vad bra ni är! Massor med åsikter och tips Smile Precis vad jag var ute efter... Sen om jag blev så mycket klokare kan ju diskuteras

Tjena, Jeppe.
Jag tror nog att halvblank generellt sett är bäst.
Men jag kan också tänka mig att det beror lite på hur man ska visa sitt alster. En tysk tank från Afrikakåren skulle nog se konstig ut om den var klarlackad. Medans en Sherman från ett regnigt Europa (hur kom Ledin in här) skulle se bättre ut med klarlack.
Så valet av lack beror nog väldigt mycket på i vilken miljö man ska visa den
Men det är ju bara vad jag tycker.
/Bosse

Visst har miljön betydelse. Bra poäng.

För mig så beror det mycket på sammanhang. Tex om jag bygger en vagn som ska befinna sig i norra europa, iom fuktigt klimat etc så tycker jag det passa bäst med blankare ytor. Dessutom ifall man tittar på vagnar i verkligheter så ha de oftast en blank yta(jag snackar världskrigen nu).
Men om vi snackar torrare klimat som öken eller Sicilien tex så röstar jag för mattare lack för att få en dammigare känsla.

En tendens bland pansarbyggare verkar vara att mattlacka allt för "så ska det vara", Men jag tycker man glömmer målet att efterlikna verkligheten ifall man gör så. Det finns lägen där alla ytor har sina styrkor, hänger mest på vad man bygger.

Du har en poäng i att de flesta ww1 och ww2-tanks nog hade ganska blank färg. När jag var på Axvalla senast så reagerade jag faktiskt på att i stort sett alla äldre tanks var blanka eller halvblanka. Så visst bör man tänka på detta också när man väljer ytfinish.

Eftersom du frågar så...

Matt. Helmatt. Hela tiden.

Nu vet jag inte om du skojar eller svarar på frågan... Kanske till och med båda sakerna samtidigt? Wink

jag lägger min röst på Satinlack!

(föresten, hur gör man en wash på mattlack? )

Jag har läst att det är vanligt att först washa på en blank/halvblank yta och sedan avsluta med matt lack.

Om man ska ta skala effekten i beaktande så ju mindre skala något är desto mattare ska det vara.

Så bygger du en vagn i 1/16 så kan den vara ganska blank, i 1/35 halvmatt och i 1/72 tämligen matt.

Sedan har det lite med att göra med vilken färg sopm användes på 1/1 ojektet, moderna vagnar brukar vara mer matta än blanka

Jag själv föredrar en lite mattare finish än kanske vad som är påbjudet men det är för att matta färger ger färre ljusreflexer och föremålet ser mer "äkta" ut....är det för blankt så kan det se plastigt och leksaksaktigt ut.

Skalaeffekt säger du... Det trodde jag bara gällde hur pass mycket man skulle ljusa upp färgen. Men det du säger låter vettigt.

Hrm... Vad ska jag dra för slutsats av all denna info? Det lutar nog åt att jag gör min nästa tank i en finish som är en blandning mellan matt och satinlack. Sen får jag helt enkelt göra en liten utvärdering och se vad jag tycker om slutresultet.

Inlägg av Joppo i tor sep 16 2010, 23:01

@Obed skrev:Större skala än 1/72 kan med fördel ha en gnutta blankhet ibland. Tamiyas matt klarlack i sprayburk har en gnutta blankt i sig. Just den är rätt okej. Dvs mattare än halvblankt. Det kan bli bra om man har matt på trädetaljer osv och smuts ovanpå blanklacken ...tror jag

Det där låter som en sjyst lack. En fråga bara: Tål den lacknafta och terpentin? Jag använder dessa två vätskor när jag vädrar och vill ju inte att den ska lösas upp...

Inlägg av Warsawpact i fre sep 17 2010, 17:55

Allt är relativt som man säger.
Dvs det beror helt och hållet på vilken typ av vagn + tidsepok + skala det gäller...i alla fall tycker jag det.

Men jag använder satin/ halvblank på sovjetiska grejer ( t.ex. den nordkoreanska Sky Horse) oavsätt epok men mest matt på WW2 och moderna "väst" tanks.

Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous

Användarens profil

Inlägg av Obed i fre sep 17 2010, 21:29

@Joppo skrev:
@Obed skrev:Större skala än 1/72 kan med fördel ha en gnutta blankhet ibland. Tamiyas matt klarlack i sprayburk har en gnutta blankt i sig. Just den är rätt okej. Dvs mattare än halvblankt. Det kan bli bra om man har matt på trädetaljer osv och smuts ovanpå blanklacken ...tror jag

Det där låter som en sjyst lack. En fråga bara: Tål den lacknafta och terpentin? Jag använder dessa två vätskor när jag vädrar och vill ju inte att den ska lösas upp...

Jo jag tror Tamiyas matt sprayyta tål en del hantering. Köp en burk och prova. Är du missnöjd lovar jag att köpa din burk Cool

Inlägg av Sponsored content Idag på 14:51

Sponsored content

Föregående ämne Nästa ämne Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet