Papercraft ( Starcraft 2 Terran Marine Canon )

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Föregående ämne Nästa ämne Gå ner

Papercraft ( Starcraft 2 Terran Marine Canon )

Inlägg av Warsawpact i tis sep 21 2010, 13:37

Lite Off-forum men ändå ganska relevant när det gäller modellbyggande.

Det är så att jag har tänkte ge mig i kast med den västerländska versionen av Origami....dvs. Papercraft.
Saken är den att jag är totalt lost när det kommer till pappersform/kvalitet etc. Undrar om det är någon som är haj på "papper" här på forumet.
Behöver relativt tjockt men samtidigt skall det vara möjligt att kunna använda det i en skrivare och skriva ut med, och inte gröta fast inuti skrivaren.

Alltså:
1.A4 elller A3 storlek
2.Vit färg
3.Mycket tjockare än vanlig utskriftpapper för att få styvhet.
4. Skall kunna användas i skrivare.

Google is my friend och jag gjorde några sökningar men vad som ploppade upp var huvudsakligen speciellt Origami papper men det är helt annorlunda.

Hilfe, bitte.
Rolling Eyes Rolling Eyes

/
Christian

Senast ändrad av Warsawpact den tis jun 14 2011, 17:43, ändrad totalt 2 gånger

Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous

Användarens profil

Till överst på sidan Gå ner

Sv: Papercraft ( Starcraft 2 Terran Marine Canon )

Inlägg av Janne.S i tis sep 21 2010, 13:40

Det finns ju ritpapper.... alltså papper gjort för att ritas med blyerts och annat, du kommer säkert ihåg det från bilden i skolan.

det är ju lite tjockare än vanligt utskriftpapper.

Janne.S
Moderator
Moderator

Användarens profil

Inlägg av Joppo i tis sep 21 2010, 13:59

Jag föreslår att du testar fotopapper för bläckstråleskrivare. De finns i tjockare varianter än vanligt kopieringspapper och så blir ju dessutom utskrifterna riktigt fina om du har en vettig skrivare.

/J

Inlägg av Warsawpact i tis jun 14 2011, 14:40

@Janne.S skrev:Det finns ju ritpapper.... alltså papper gjort för att ritas med blyerts och annat, du kommer säkert ihåg det från bilden i skolan.

det är ju lite tjockare än vanligt utskriftpapper.

Just precis, jag hittade lite sådant hos In-ex för ett bra tag sedan. Inga problem att skriva ut det i skrivaren hemma men däremot så var det i en sådan grovlek av det preciiiis lyckades fånga upp allt bläck. Det blev lite prickigt så att säga på vissa ställen då pappret av någon anledning inte kunde absorbera bläcket, eller, att det inte var tillräckligt bläck helt enkelt.

@Joppo skrev:Jag föreslår att du testar fotopapper för bläckstråleskrivare. De finns i tjockare varianter än vanligt kopieringspapper och så blir ju dessutom utskrifterna riktigt fina om du har en vettig skrivare.

/J

Det där skall jag testa. Håller på med lite allt möjligt inom papercraft, mest ifrån tv-spel o filmer. Ska bygga den där Marine Personell Carrier ifrån Alien2 med sådant där fotopapper. Smile

MEN.....nu till den stora frågan.

Jag har planer på att göra den här i papercraft:

Starcraft 2 Marine Canon.

Hur skall man börja med hela spektaklet?

Bygginstruktioner, karta-med-delarna till vapnet samt vapenhållaren har jag laddat ner i PDF så själva "grundmaterialet" är klart och redo för att användas.

Men, delarna som skall skrivat ut är rejält stora och behöver vara mycket styva.
Bör jag vända mig till någon form av tryckeri för att få delarna utskrivna på special A2 papper eller liknande? ( för det skall vara bra kvalitet) ?

Tacksam för tips.

Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous

Användarens profil

Inlägg av MiniStuff i tis jun 14 2011, 15:09

jag kan säga så här iaf: en normal inkjet-skrivare brukar klara upp till ung 270gr i tjocklek, lite beroende på papprets "bana" i skrivaren och från tillverkare till tillverkare. 300gr brukar vara för tjockt, annars är det hyfsat styvt. Men jag skulle gissa att man bör ha tjockare papper och då får du nog vända dig till ett tryckeri för hjälp, kan bli dyrt.

Ang sort av papper så finns det fina/bestrukna/högblanka papper i större buntar till hyfsade priser. Finare typ av kopieringspapper. Ska du köra med sk fotopapper så blir det väldigt dyrt med en gång. Jag brukar använda tex ett papper från Svenskt Papper som kallas för 4CC, finns i vanlig A4 men även i större format (dock behöver man då en storformatsskrivare) som finns i olika vikter upp till 300gr. Jag skulle dock testa med max 280gr el 250gr. Går du till en välsorterad kontorshandel eller bok/pappershandel så kan de ha sånt i lager och säljes ofta i buntvis, just de vikterna ligger packade 200st/bunt och brukar tinga ung 175-200:-. Köper du mer så blir det oftast billigare, sk stafflingspris.

Sen finns även Silk av Svenskt Papper, något dyrare bestruket papper. Testa med någon sort innan du ger dig iväg till ett tryckeri.

4CC har jag kört i både laser och inkjet och funkar fint i båda.

/Mrks

MiniStuff
Vicesheriff

Användarens profil

Inlägg av Warsawpact i tis jun 14 2011, 15:50

@MiniStuff skrev:jag kan säga så här iaf: en normal inkjet-skrivare brukar klara upp till ung 270gr i tjocklek, lite beroende på papprets "bana" i skrivaren och från tillverkare till tillverkare. 300gr brukar vara för tjockt, annars är det hyfsat styvt. Men jag skulle gissa att man bör ha tjockare papper och då får du nog vända dig till ett tryckeri för hjälp, kan bli dyrt.

Ang sort av papper så finns det fina/bestrukna/högblanka papper i större buntar till hyfsade priser. Finare typ av kopieringspapper. Ska du köra med sk fotopapper så blir det väldigt dyrt med en gång. Jag brukar använda tex ett papper från Svenskt Papper som kallas för 4CC, finns i vanlig A4 men även i större format (dock behöver man då en storformatsskrivare) som finns i olika vikter upp till 300gr. Jag skulle dock testa med max 280gr el 250gr. Går du till en välsorterad kontorshandel eller bok/pappershandel så kan de ha sånt i lager och säljes ofta i buntvis, just de vikterna ligger packade 200st/bunt och brukar tinga ung 175-200:-. Köper du mer så blir det oftast billigare, sk stafflingspris.

Sen finns även Silk av Svenskt Papper, något dyrare bestruket papper. Testa med någon sort innan du ger dig iväg till ett tryckeri.

4CC har jag kört i både laser och inkjet och funkar fint i båda.

/Mrks

Tack för tipsen Markus!

Vid noggrannare koll så visar det sig att de flesta delarna faktiskt är i skala 1:1 i PDF dokumentet vilket innebär A4 papper. Dock några större grejer i A3 format men det är inte många.

Skall ta en sväng ner till en av de få bokhandlarna i stan som har papper idag.
Förmodligen blir det någon form av högglansigt papper ( dvs. eventuellt dyrt fotopapper :/ ) om man utgår ifrån den här bilden, med skaparen själv med sin kreation:

Huvudsaken är att pappret håller färgen bra och rejält styvt.

Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous

Användarens profil

Inlägg av Jokkocze i tis jun 14 2011, 16:44

Ska du skriva ut något på A3 så är det bästa du kan göra att leta upp någon kompis som har tillgång till en. Går du till ett tryckeri eller någon firma som håller på med utskrifter kommer du vara tvungen att punga ut med minst en hundralapp.

När jag ville ha ritningar och mallar till en 1:1 astromech utskrivet på A3 för några år sen så hamnade den totala summan på 240kr hos det billigaste företaget. Då var det simpelt papper och inga färger, utan bara svartvitt på vanligt papper. Detta var förvisso 8 sidor, men det var ändå förbaskat dyrt.

Många företag använder sig av skrivare som klarar just A3, så det bör inte vara några problem att hitta någon som kan hjälpa dig, särskilt inte om du själv har med dig pappret det ska ut på.

Sen när du väl bygger ihop allt så är mitt förslag att du inte bara använder pappret, utan att du även har någon lite tjockare papp som du gör en stomme av. Har sett många som byggt snygga saker med bara styvt papper, varpå de inte lyckats hålla sin egen vikt uppe och ramlat ihop. Sånt där sandwich-papper som arkitekter använder (Två styva bitar papper med någon form av skum mellan) är mitt förslag, då det går att få tag på billigt och är lätt att arbeta med.

Inlägg av Warsawpact i tis jun 14 2011, 17:30

Tackar för tipsen!

Jag har kontaktat skaparen av modellen, Herr Jan Rükr. ( ifrån Republiken Tjeckien) med lite frågor om vad han hade för papper etc.

Hoppas han svarar Smile

Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous

Användarens profil

Inlägg av Warsawpact i fre jun 17 2011, 14:31

Fick svar ifrån skaparen.

Han använde 250g/m2 papper. HAn tipsade också om att sätta in något i cannonen så att den blir mer rigid.
Nu blir det en tur till MediaMarkt (förmodligen billigast) och införskaffa en trave/pack med sådant papper.

Fortsättning följer...

Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous

Användarens profil

Inlägg av MiniStuff i fre jun 17 2011, 14:55

@Warsawpact skrev:...

HAn tipsade också om att sätta in något i cannonen så att den blir mer rigid.

jag skulle kunna tänka mig att foamboard skulle göra sig bra där, lätt att skära till, väger som papper och är stabilt samt lätt att limma, tejpa etc.

Har sånt i A4-storlek i shopen, art nr 516404

MiniStuff
Vicesheriff

Användarens profil

Inlägg av Sponsored content Idag på 09:49

Sponsored content

Föregående ämne Nästa ämne Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet