Katastrofen i Japan

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Föregående ämne Nästa ämne Gå ner

Katastrofen i Japan

Inlägg av Warsawpact i mån mar 14 2011, 00:09

Stackars Japan, vilken riktigt apokalyptiskt scenario som utspelar sig. En gigantisk våg som sveper in över landet, jordbävning som förstör hus, kärnkraftverk som kan vara påväg att få härdsmälta.

Såg foton på GP.se att en F-2 ifrån en JASDF-bas hade svepts med flodvågen, igenom en bensinmack och rakt in i en kontorsbyggnad vid en korsning, Toyotas uppställningsplats för fordonsexport till utlandet i hamnen i Fukushima stod i brand en hel dag, fraktfartyg står uppe på land längs kusten, små båtar / fiskebåtar guppar omkring i de yttre delarna av staden.

Och över 10.000 människor som nu är döda enligt japanska regeringen....sannslöst.

För er som har tillgång till en tv-leverantör som tar in bl.a. japansk sattellit tv kan ni nu se helt galna bilder om vad som händer i Japan på NHK (japans rikstelevision) och även på JIBTV samt CNN.

Sitter nu och kollar på när JGSDF flyter runt med sina bandvagnar i 3 meter högt vatten i Sendai.

Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous

Användarens profil

Till överst på sidan Gå ner

Sv: Katastrofen i Japan

Inlägg av Janne.S i mån mar 14 2011, 01:04

Jo det var onekligen en stor katastrof som drabbat Japan med när områden. Japan drabbades ju särskilt hårt av tsunamin då den kom med så litet varsel (7 minuter tror jag hörde någonstans).

Misstänker att dödsiffran kommer att fortsätta uppåt, lär inte få reda på allt förrän de städat upp.

Janne.S
Moderator
Moderator

Användarens profil

Inlägg av Caverö i mån mar 14 2011, 10:38

Galet såpas att man får en Sad i ögat, stackars mäniskor.

Inlägg av Matt_Public i mån mar 14 2011, 10:50

Stackars japaner. No

Matt_Public
Master of DNF

Användarens profil

Inlägg av Azgaron i mån mar 14 2011, 10:56

Ja huvaligen vad hemskt! Inte kul när folk blir drabbade av katastrofer på det viset.

Håkan

Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009

Användarens profil

Inlägg av Veritech79 i mån mar 14 2011, 12:44

Man gnäller ibland över att man bor i "kalla, trista Sverige", men i sådant här läge så känner man inte riktigt för att göra det längre...fruktansvärt är inte ett starkt ord nog Sad

Hoppas nu bara inte kärnkraftverket flyger i luften, det räckte med Tjernobyl.

För er som inte får HLJs nyhetsbrev så kommer här en inspelning som en av de anställda gjorde när det började skaka, hoppas jag aldrig kommer att behöva uppleva en jordbävning av denna magnitud.
http://www.hlj.com/specials/sendaiearthquake?utm_medium=slide&utm_campaign=TOP_page&utm_content=earthquake-banner.png
Tryck på bilden med "raw footage" så går den igång.

/Patrik

Inlägg av Jokkocze i tis mar 15 2011, 01:44

Det hela är väldigt tragiskt, dock kunde det vara mycket värre och jag är själv inte längre så jätteberörd av det (känns iofs inte så trevligt att säga) då jag hört från samtliga bekanta jag har i Japan och vet att de mår bra. Vet dock att ett par av dem har förlorat väldigt mycket saker, men så länge de har hälsan i behåll kan man inte klaga så mycket.

Det hela med Fukushiima målas upp av media att vara mycket värre än det faktiskt är. Svenska tidningar kommer med "radioaktiva utsläpp påväg mot sverige" och dylikt och får det hela att låta som att alla kommer dö, dock är det hela under kontroll och utsläppen är minimala och inte enns lite nära utsläppen från tjernobyl, vilka inte direkt var någon stor grej när det väl kom hit.
Det tjatas om att vi måste sluta med kärnkraft, men det hela med fukushiima har bara visat att det är säkrare än vad man tror. Kraftverket var byggt att stå emot ett skalv som mäter 5 på richterskalan och det stod i princip helt emot ett på nästan 9, trots att ett par av pumparna la av. Detta vore inget problem om det inte vore för att reserverna blev utslagna av flodvågen.

Mer om fukushiima kan ni läsa här. Riktigt intressant läsning tycker jag, så läs igenom de tre sidorna Smile

Sen måste jag säga att det hela blir alldeles för uppblåst. Resten av världen är mer upprörda över det hela än Japan. De är ett välutvecklat land och kommer inte ha några större problem att komma tillbaka på fötter.
Vad vi borde bry oss om är de småöar som också blivit berörda, men som vi inte hört ett ord om.

Inlägg av Warsawpact i tis mar 15 2011, 13:45

Intressant är att det inte verkar pågå någon plundring i de utsatta områdena.
Men efter att mat och vatten beräknas ta slut om ca 2 dagar så kanske det börjar se annorlunda ut på den fronten.

Såkallade rullande, systematiska, elavbrott har satts i effekt i nord-östra japan av elbolagen för att spara ström och avleda det som kan produceras till viktiga saker.

Japan studsar nog tillbaka men det kommer att ta lång tid.

Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous

Användarens profil

Inlägg av Matt_Public i tis mar 15 2011, 14:30

@Warsawpact skrev:Japan studsar nog tillbaka

Ja, det är ett som är säkert

The Dude abides, liksom. Very Happy

Matt_Public
Master of DNF

Användarens profil

Inlägg av Jokkocze i tis mar 15 2011, 14:42

Självklart studsar de tillbaka och de tar förmodligen inte så lång tid på sig som man kan tro. Som sagt, japan är ett stort och välorganiserat land, det är inget litet u-land som saknar resurserna för att återbygga efter en stor naturkatastrof, det kommer bli bra rätt snabbt tror jag Smile

För att dra in modeller lite i det hela.
F-2'an som Warsaw snackade om kanske kan passa som ett litet minidio?

Inlägg av Matt_Public i tis mar 15 2011, 14:50

@Jokkocze skrev:F-2:an som Warsaw snackade om kanske kan passa som ett litet minidio?

Lite för nära inpå, kanske.

Men var lugn för att det kommer. Och det tar nog inte så lång tid som man kan tro.

Matt_Public
Master of DNF

Användarens profil

Inlägg av Jokkocze i tis mar 15 2011, 14:57

@Matt_Public skrev:
@Jokkocze skrev:F-2:an som Warsaw snackade om kanske kan passa som ett litet minidio?

Lite för nära inpå, kanske.

Men var lugn för att det kommer. Och det tar nog inte så lång tid som man kan tro.

Som sagt, Japanerna tar det hela bättre än resten av världen. För att citera en god vän som fick fly från sitt hus när vågen drog fram och nu ligger på sjukhus: (Fast översatt till svenska då)
"Äsch, vi klarar oss. Vi mår bra och det är det viktigaste. Sakerna är bara att ersätta."

Men jo, än kanske man inte ska göra det, men det är inte precis så att någon japan skulle bli så värst upprörd om det gjordes.

Inlägg av Warsawpact i tis mar 15 2011, 19:46

@Jokkocze skrev:Självklart studsar de tillbaka och de tar förmodligen inte så lång tid på sig som man kan tro. Som sagt, japan är ett stort och välorganiserat land, det är inget litet u-land som saknar resurserna för att återbygga efter en stor naturkatastrof, det kommer bli bra rätt snabbt tror jag Smile

För att dra in modeller lite i det hela.
F-2'an som Warsaw snackade om kanske kan passa som ett litet minidio?

Visserligen inte just den jag syftade på, men strunt samma. Den F-2an på bild är dock ifrån samma airbase, Miyagi Air Base, som den som plöjt igenom en bensinmack och låg på sidan in i en kontorsbyggnad med massa slamm över sig. Skall försöka fiska fram fotot på den. Pekka också att jag inte sparade den när jag såg den !!

Här är video på Miyagi Air Base efter vågen:

Tycker att det är snudd på obligatoriskt att göra ett dio av den bilden Very Happy

Senast ändrad av Warsawpact den tis mar 15 2011, 19:58, ändrad totalt 2 gånger

Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous

Användarens profil

Inlägg av Jokkocze i tis mar 15 2011, 19:48

Den i videon och den i huset är samma jo, bara från olika vinklar.

Tror inte att det har blivit så jättemånga identiska olyckor där likadana plan har åkt in i likadana byggnader på samma sätt och fått bråte på sig på exakt samma sätt, med likadana bilar stående i de likadana skräphögar som bildats brevid dem på likadana sätt Razz

Inlägg av Warsawpact i tis mar 15 2011, 20:01

@Jokkocze skrev:
Tror inte att det har blivit så jättemånga identiska olyckor där likadana plan har åkt in i likadana byggnader på samma sätt och fått bråte på sig på exakt samma sätt, med likadana bilar stående i de likadana skräphögar som bildats brevid dem på likadana sätt Razz

Nej verkligen inte, den andra låg på sidan med massa bråte på sig. Var det lite mer hollywååd känsla över den, som lille al-fadji skulle sagt.
De hittade tydligen flera push-backs en bra bit utanför basen...borde bli myyyycket bökigt att forsla bort sådan bjässar i allt bråte och slamm.

Senast ändrad av Warsawpact den tis mar 15 2011, 20:06, ändrad totalt 2 gånger (Orsak för redigering : Röten stavning.)

Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous

Användarens profil

Inlägg av Warsawpact i tis mar 15 2011, 20:04

Föresten, är det någon av er som har släkt eller nära bekanta i det drabbade området?

Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous

Användarens profil

Inlägg av Jokkocze i tis mar 15 2011, 20:09

@Warsawpact skrev:Föresten, är det någon av er som har släkt eller nära bekanta i det drabbade området?
Jag har några bekanta. En britt som flyttade dit för ett par år sen som fick sitt nya hus bortspolat, en bekant som blev bortspolad tillsammans med sin arbetsplats (och hamnade på sjukhus) och en som blev evakuerad från sitt hem pga Fukoshima. Sen några bekanta i Tokyo som inte är så är så jätteberörda.

De tre berörda är inte så speciellt oroliga, inte enns britten. Därför är inte jag det heller Wink

Inlägg av Matt_Public i ons mar 16 2011, 11:11

@Warsawpact skrev: [...] som Lilla Al-Fadji skulle sagt.

En katastrof i taget, va? Very Happy

Matt_Public
Master of DNF

Användarens profil

Inlägg av Warsawpact i lör mar 19 2011, 01:21

@Matt_Public skrev:
@Warsawpact skrev: [...] som Lilla Al-Fadji skulle sagt.

En katastrof i taget, va? Very Happy

Just prrrrrecizzz,mannen!

Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous

Användarens profil

Inlägg av Warsawpact i lör mar 19 2011, 01:27

Gött att höra att ingen har släkt eller vänner som strukit med därborta.

Var så intressant att se japanernas reaktion på kejsarens tal till nationen...när Akihito hörs på radio eller talar i TV så stannar hela nationen bokstavligen upp.

Donerade idag 200kr till Röda Korset som man nu kan göra på Playstation Network och som går oavkortat till räddningsinsattserna i Nordöstra japan.
Hoppas någon där borta i Japan kanske får ett litet tält eller nått varmt att äta av mina pengar.

Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous

Användarens profil

Inlägg av Marlin i lör mar 19 2011, 12:19

Jag skickade också lite slantar till Röda Korset och Läkare utan gränser.
Barnen avstod från sitt lördagsgodis och ville skicka pengarna till Japan istället. Jag blev lite rörd av den gesten.
/Bosse

Inlägg av Sponsored content Idag på 01:22

Sponsored content

Föregående ämne Nästa ämne Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet