Några saker jag funderat på..

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Föregående ämne Nästa ämne Gå ner

Några saker jag funderat på..

Inlägg av dm4 i tis aug 16 2011, 11:30

Alltså, egentligen två saker..

1. Golvpolish till klara delar typ huv flygplan. Jag har Johnson (den gamla modellen) och har enligt rek här på forumet kört denna för huvar och klarlack men jag undrar om jag inte gör något fel? Huvarna blir klara men det är lögn i h-e att maska direkt på huv, dvs skära masktejp med skalpell direkt på huven. Det som oftast händer är att golvpolishen släpper när jag trycker med skalpellen, särskilt i kanterna. Jag doppar huv i Johnson polish och sedan låter jag den torka några dygn, hur gör ni, gör jag fel?

2. Penselmålning. Alltså här är jag totalt novis. Det mest tröttsamma är att färgen inte vill stanna kvar på objektet, iaf inte i den tjocklek jag vill ha (täckande). Kanske är normalt att man bör måla flera lager innan den täcker? I sådan fall kommer nästa problem när nästa lager färg skall på, då löser denna upp det tidigare lagret och så flyter allt ut. Ännu värre är det då om man har olika kulörer, hur gör ni? Not. här kör jag Gunze acryl.

Mvh

Till överst på sidan Gå ner

Sv: Några saker jag funderat på..

Inlägg av Matt_Public i tis aug 16 2011, 11:43

1. Med Johnson på huven gör jag såhär. Lätt hand på kniven räcker.

Huven är också väldigt ren när den åker i polish-koppen.

2. Penselmåla Gunzes akryl förefaller omöjligt. Jag blandar rätt nyans med Citadel-färg istället.

Matt_Public
Master of DNF

Användarens profil

Inlägg av MiniStuff i tis aug 16 2011, 11:56

1. har jag för liten erfarenhet med så jag säger, pass

2. har aldrig använt Gunzes färger, kör med Vallejo och Citadel till penselmålning och där späder jag tills jag är nöjd. mjölkkonsistens är mitt normalfall, ibland något tjockare ibland tunnare, beroende på vad jag skall göra.

MiniStuff
Vicesheriff

Användarens profil

Inlägg av linusorn i tis aug 16 2011, 12:12

Jag har aldrig haft problem att penselmåla Gunze, Tunnar ut på samma sätt som till sprutan, dvs. fyll upp med Tamiya thinner nån mm under kanten i burken, skaka. Perfekt för både penselmålning och sprutning.

Inlägg av dm4 i tis aug 16 2011, 13:01

Tackar , bra tips allihop. Skall försöka med folie för maskning nästa gång. När det gäller penselmålning är det väl övning som ger färdighet antar jag Smile

Mvh

Inlägg av cas i tis aug 16 2011, 13:07

Ett extra tips om huven och johnsson.
Det kan vara så att plasten har fått litet tunt lager fett från gjutningen. Tvätta av den ordentligt i, just det, Ajax fönsterputs så brukar det fästa bättre sen.

Och Ajaxen kan dessutom användas för att lösa upp gamla lager Johnsson, åtminstone funkar det så min min gamla blåa flaska med mörkblå kork.

cas
Vicesheriff

Användarens profil

Inlägg av Sponsored content Idag på 10:41

Sponsored content

Föregående ämne Nästa ämne Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Behörigheter i detta forum: