Fiberoptik?

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Föregående ämne Nästa ämne Gå ner

Fiberoptik?

Inlägg av Jokkocze i mån sep 05 2011, 18:38

Tycker att det är en brist på sci-fibyggen (Och annat, självklart.) med belysning osv här på forumet, så jag har beslutat mig för att ändra på det. Men jag har ingen aning om var man kan få tag på något vettigt att använda för att leda ljuset från led'sen till där det ska vara. Så har någon möjligtvis någon aning om var man kan få tag på sånt? Tunna strängar med genomskinlig plast, som fungerar som just optiska fibrer.

Till överst på sidan Gå ner

Sv: Fiberoptik?

Inlägg av Stefan E i mån sep 05 2011, 20:36

Hejsan!

Claes olsson, Biltema, Teknikmagasinet med flera affärer säljer sk "Medusa"-lampor som skiftar färg och leder ljuset med hjälp av fibrer.
Många, många fibrer att använda för en relativt liten peng!

Sök på "Lampor/Belysning" och sedan "Lavalampor", scrolla nedåt så hittar du "Medusa-lampan"!

http://www.teknikmagasinet.se/

Fungerar bra om man inte behöver alltför långa fibrer!

Stefan

Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen

Användarens profil

Inlägg av Jokkocze i mån sep 05 2011, 21:06

Ptja, teknikmagasinet säljer dem iaf. (Hittar inget hos någon annan. Kanske jula, inte tittat än)

Dock är de 25cm låna spröten något för korta, då modellen jag kikat på är över 50cm lång. Sen känns det dumt att köpa något för 99kr som man borde kunna få tag för långt under hälften.

Inlägg av Janne.S i mån sep 05 2011, 23:02

Det här stället verkar ha rätt grejer för modeller.....

http://www.fiberopticproducts.com/Models.htm

Janne.S
Moderator
Moderator

Användarens profil

Inlägg av Jokkocze i tis sep 06 2011, 02:06

Ja se där! Inte riktigt på sidan du länkade till, men tittar man runt lite så har de en hel del olika former av fiberoptiska kablar!
Men man blir lite fundersam. Köper folk verkligen de där sakerna? LED-blinkers för 12 dollar? De kostar 5-10kr att bygga och kräver inga andra kunskaper än lödning, vilket man ändå måste kunna iom att det där såvitt jag förstått det är byggsatser.
Skrämmande..

Aja, tack så hjärtligt för länken! Ska nog bli en beställning av lite fiberkabel därifrån.

Inlägg av Janne.S i tis sep 06 2011, 12:31

Heh, kan vara värt mycket för folk att slippa göra saker själv Razz

T.ex. Städning...det är gratis att städa själv men ack så tråkigt, då kanske man tar in en städ firma då och då istället Very Happy

Janne.S
Moderator
Moderator

Användarens profil

Inlägg av Jokkocze i tis sep 06 2011, 12:59

@Janne.S skrev:Heh, kan vara värt mycket för folk att slippa göra saker själv Razz

T.ex. Städning...det är gratis att städa själv men ack så tråkigt, då kanske man tar in en städ firma då och då istället Very Happy
Det vore något.. Hade behövt storstäda ordentligt, men deras priser är tyvärr inte nådiga så när man studerar får man göra det själv eller inte göra det alls. Blir väl tyvärr oftast det senare..

Men elektronik som är så kul, då är det ju bara dumt att köpa påsar med kit istället för delar Razz

Inlägg av Warlord i ons sep 14 2011, 20:06

Inlägg av Jokkocze i ons sep 14 2011, 21:45

Redan beställt en omgång med några meter 0.25 och några 0.5 (Samt en påse blandade spillbitar på någon decimeter styck), men tack för tipset!

Inlägg av Sponsored content Idag på 21:11

Sponsored content

Föregående ämne Nästa ämne Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet