Mr. surface.

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Föregående ämne Nästa ämne Gå ner

Mr. surface.

Inlägg av Fisken35 i mån okt 10 2011, 16:06

Är det inte möjligt att Airbruscha direkt på en Mr. surface 1000 yta eller måste man även grunda den?

Provade på bygget jag håller på med nu men färgen kommer av hur lätt som helst om man bara skrapar lite försiktigt med en nagel, ska det vara så?

Fredrik

Till överst på sidan Gå ner

Sv: Mr. surface.

Inlägg av Joppo i mån okt 10 2011, 16:35

Min GypsyPanther är grundmålad med Mr. Surfacer 1000 som jag sedan sprutade Tamiyafärg på utan några vidhäftningssproblem. Jag skulle faktiskt säga som så att färgen faktiskt sitter bättre på denna tank är exempelvis min Warhammertank som är grundad med Tamiyas egna primer.

Det enda problem jag haft med Mr. Surfacer är att den fäster väldigt dåligt på Aluminium, men det berör ju inte dig i detta fallet.

Vad använder du för färg efter Mr. Surfacer och vad späder du den med?

Inlägg av Fisken35 i mån okt 10 2011, 18:14

Jag kör också med Tamiyafärger, och späder med deras egen tinner, färgerna jag har är akryl och det ska ju spädas med deras A-20 så det bör ju funka även på andra sidan klotet.

Inlägg av Joppo i mån okt 10 2011, 18:34

Skumt scratch På den här sidan av klotet sitter i varje fall exakta samma blandning som berget. Du kanske har blivit pålurad nån slags kinesisk fulfärg? Razz (skoja bara hehe)

Då vette tusan alltså... Har du provat nåt annat färgfabrikat? Exempelvis Vallejo eller Gunze... Blir resultatet detsamma då?

Inlägg av Fisken35 i tis okt 11 2011, 06:38

Kan det ha med att göra att jag penslade på det från deras glasburkar dom har, det ska väll inte ha någon betydelse on det sprayas på eller inte?

Inlägg av Joppo i tis okt 11 2011, 11:07

Det är en möjlighet. Jag använde en sprayburk när jag applicerade min, så där skiljer sig våra arbetssätt åt.

Det blir kanske en annorlunda yta när man sprayar den eller så skiljer sig formulan åt mellan sprejburken och glasvarianten?

Inlägg av linusorn i tis okt 11 2011, 17:26

Tror det är mer lösningsmedel i sprejburken. Jag har airbrushat Mr. Surfacer och den måste spädas rejält då.

Inlägg av Fisken35 i ons okt 12 2011, 06:50

Det var inte lätt att få rent den sprutan efter det kan jag tänka mig?

Inlägg av Fisken35 i tor okt 13 2011, 08:13

Ok, för att klargöra saken lite bättre Joppo, du kör med Mr. på sprayburk, "tvättar" du modellen innan och slippar du Mr. ytan något efteråt, och fäster den dåligt på alla metaler?

Inlägg av Joppo i tor okt 13 2011, 11:27

Såhär gjorde jag med Gypsyn:

1. Först tvättade jag hela modellen med diskmedel och vatten. Därefter lät jag den torka i ett dygn för att vara säker på att allt vatten dunstat bort.
2. Sprejning av Mr. Surfacer. Jag sprejade ett tjockt och vått lager.
3. Därefter sprutade jag på Tamiyafärg. Jag slipade inte ytan efteråt mao. Dock kanske det kan vara ett alternativ för dig för att skapa bättre vidhäftning?

På fotoets fäster Mr. Surfacer helt okej. För att göra vidhäftningen ännu bättre råder jag dig att rugga upp ytan lite med ett 1000-sandpapper.Hoppas dina problem löser sig Smile

/J

Inlägg av Fisken35 i tor okt 13 2011, 19:12

Tackar, ska prova det receptet, och det ska nog lösa sig, annars löser sig väll modelen upp sig kan jag tro.

Inlägg av linusorn i tor okt 13 2011, 22:12

Nja, använder du Gunzes egen thinner så är det inga större problem. Men man får gnugga lite med mellanrumsborsten.

Inlägg av Sponsored content Idag på 04:50

Sponsored content

Föregående ämne Nästa ämne Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet