Nån som kan om bandhäng.

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Föregående ämne Nästa ämne Gå ner

Nån som kan om bandhäng.

Inlägg av Fisken35 i fre okt 28 2011, 14:08

Hur tycker ni det ser ut på katta min, ska det vara slapare eller spändare? har inte erfarenhet av annat än MT-LB vagnarna jag studsade runt i, och dom banden var ju jämt spända som pianosträngar.





Fredrik

Till överst på sidan Gå ner

Sv: Nån som kan om bandhäng.

Inlägg av Jokkocze i fre okt 28 2011, 14:41

Vad jag har sett av gamla panthers, knugstigrar osv så var banden inte direkt spända, vilket jag antar var lite för att de skulle kunna köra i terräng utan att tappa fotfästet på grund av att banden inte räckte till och stoppade fjädringen i hjulen.
Så det där ser helt riktigt ut i mina ögon. Hurvida det faktiskt var så har jag dock ingen aning så det lämnar jag över till experterna. Men dra en snabb googul så hittar du snabbt en hel del bilder på dem i fält och på museum.

Till överst på sidan Gå ner

Sv: Nån som kan om bandhäng.

Inlägg av T-34 i fre okt 28 2011, 18:38

Hade lite bilder som visar ett ungefärligt häng.





Magnus

Till överst på sidan Gå ner

Sv: Nån som kan om bandhäng.

Inlägg av Fisken35 i lör okt 29 2011, 08:06

Det var två olika bandspän på dom där, jag antar att om banden är ganska hårt spända så blir rörligheten också lite sämre, sedan vet jag inte hur fjädringen är på vagnar med torsionsstavar i, vad är noll läget på dom när man lyfter upp dom, hänger hjulen ner helt och hållet eller håller dom sig i horisontalläge?

Till överst på sidan Gå ner

Sv: Nån som kan om bandhäng.

Inlägg av fowi i lör okt 29 2011, 10:39

Jag är ingen specialist men har byggt tiger med fungerande fjädring.
Hjulen hänger en bit under horisontalläge om man lyfter upp bagnen utan band, logiskt eftersom torisionsfjädringar arbetar med motståndet av rotation i axeln som går igenom vagnen. När vagnen står på slät mark vrider sig axlarna för att ta upp vikten, dock ej till max möjlighet som nås vid ojämnheter som i dina bilder.
För lite banddelar innebär att banden sprängs vid ojämnheter, därav slacket på jämn mark.
I mina ögon är vagnen inte rätt placerad på styrbord sida (bild 2). Inte troligt att främre stödhjul skulle hänga så fritt i luften med en 60 tons last.
Tryck ner höger framdel av vagnen, eller luras lite genom att placera en sten under så stödhjul har kontakt med banden.
MEN som sagt jag är INTE specialist utan detta är min uppfattning
Annars ser detta ut att bli något mycket lyckat
Lycka till
Folke

Till överst på sidan Gå ner

Sv: Nån som kan om bandhäng.

Inlägg av denstore i lör okt 29 2011, 10:45

Dom hänger nog ner en aning, kanske till och med en hel del.
De flesta av oss har sett torsionsstavar in action har jag för mig.
VW har det på de flesta av sina tidiga modeller, tex bubblan.

Till överst på sidan Gå ner

Sv: Nån som kan om bandhäng.

Inlägg av Hayabusa i lör okt 29 2011, 11:03

Alla fjädringssystem, inklusive torsionsfjädring, har en nominell körhöjd dvs det läge som fjädring intar vid en vis belastning. För en pansar är det detsamma som vid "full vikt", eller totalvikt (om vi hade pratat t ex bilar). Jag kan inte svära på det, men (mycket) sannolikt går körhöjden att ställa in på en tysk panzer. På bilar som är försedda med torsionsfjädring går det att justera körhöjden, så det borde vara så på en panzer också.
Varje fjädring har en viss slaglängd och genom att variera körhöjden får man olika in- resp. utfjädring. Det är egentligen ointressant hur fjädringen "hänger ner" när man kyfter vagnen, det som betyder nå´t är hur fjädringen fungerar i bruk. Men, som Denstore skriver, lyfter man upp vagnen i en kran t ex så hänger fjädringen ner en hel del. Förmodligen är den då i sitt helt utfjädrade läge eftersom fjädringen (ofjädrad vikt) är helt obelastad.
Det finns två olika typer av band:
1: "Döda" - de används på t ex tyska & ryska vagnar. De är helt "slappa & lealösa", döda helt enkelt.
2: "Levande" - dessa finns på bl a Shermans. Bandlänkarna är sammanfogade med en viss förspänning vilket gör att bandhäng inte uppstår. Skull man ta en sektion med "levande" band, så hänger de inte slappt utan "kurvar" sig svagt istället.

Vad är rätt bandhäng på en tysk panzer? Tja, det beror på. På en riktig vagn är "lagom bäst", skulle jag vilja påstå. Att det finns så många olika bandhäng att se på diverse foto beror bl a på bandslitage & bristande underhåll.
Sedan kan det se väldigt olika ut under gång jämfört med en vagn som står stilla.

Till överst på sidan Gå ner

Sv: Nån som kan om bandhäng.

Inlägg av denstore i lör okt 29 2011, 11:09

Lägg sedan till att samma vagn kan ha olika häng från stopp till stopp, då det ofta skiljer beroende på om man har bromsat eller haft drift på när den stannade. Ett typexempel är ifall den svängt precis innan den stannade. Då kan det vara rejält häng på insidan, men spänt på utsidan.

Till överst på sidan Gå ner

Sv: Nån som kan om bandhäng.

Inlägg av Fisken35 i lör okt 29 2011, 13:08

Tack för alla svaren.

Det ska väll sägas att underlaget saknar en del bråte som den ska rulla över, vad jag mest funderade på var om det ser realistigt ut, specielt på styrbord sida som du säger Folke, själv tycker jag att bandet ser lite för spänt ut trots att det är belastat, det kanske har med att jag bara byggt obelastade band fram tills nu så man inte är van vid att se dom i arbete.

Till överst på sidan Gå ner

Sv: Nån som kan om bandhäng.

Inlägg av Sponsored content Idag på 12:38


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Föregående ämne Nästa ämne Till överst på sidan


Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet