Mr. Muskel.

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Föregående ämne Nästa ämne Gå ner

Mr. Muskel.

Inlägg av Fisken35 i tis jan 31 2012, 11:36

Är det inte det här ni andvänder er av när ni tar bort färg från modellerna, har provat men det sitter än?

Fredrik

Till överst på sidan Gå ner

Sv: Mr. Muskel.

Inlägg av Jokkocze i tis jan 31 2012, 12:42

Olika medel fungerar bra till olika sorters färger. Minns inte vad Mr Muscle fungerade bra till.

Vad vill du ta bort?

Inlägg av cas i tis jan 31 2012, 12:45

Den har jag testat på Humbrol!
Och det funkade alldeles utmärkt.
Spreja på, låt det verka en liten stund och sen gnugga bort med en (gammal) tandborste.
Det bet inte speciellt bra alls på Tamiya-färg (akryl-varianten och inte den där mycket suspekta lackbaserade varianten)

cas
Vicesheriff

Användarens profil

Inlägg av denstore i tis jan 31 2012, 13:48

Det krävs ibland att det får sitta över natten. Lägg hela joxet i en påse, så att inte allt det goa avdunstar....Wink

Inlägg av Fisken35 i tis jan 31 2012, 14:01

Jo jag provad över natten men det gick inte bort, det är Tamyias akryl som sagt, hörde att Ajax kunde funka på de.

Inlägg av Jokkocze i tis jan 31 2012, 14:08

Tamiyas akrylfärger använder jag själv Cillit Bang's fettlösande rengöringsmedel till.
Har även testat med Ajax's köksrengöring, med acceptabla resultat. (Färgen försvann, men krävde mer jobb än med cillit bang.)

Inlägg av cas i tis jan 31 2012, 14:11

Ajax fönsterputs är annars väldigt effektivt mot Tamiya.
I många år körde jag med det som förtunning, ända tills någon upplyste mig att ammoniaken däri inte är så snällt mot metallen i färgsprutan.
Det klart, fram tills dess hade jag mest kört med en Aztek 470 och den har ju inga problem med krom som släpper från metallen Rolling Eyes

cas
Vicesheriff

Användarens profil

Inlägg av Jokkocze i tis jan 31 2012, 19:11

@cas skrev:Ajax fönsterputs är annars väldigt effektivt mot Tamiya.
I många år körde jag med det som förtunning, ända tills någon upplyste mig att ammoniaken däri inte är så snällt mot metallen i färgsprutan.
Det klart, fram tills dess hade jag mest kört med en Aztek 470 och den har ju inga problem med krom som släpper från metallen Rolling Eyes
Inte testat, bara experimenterat med de fettlösande. (Behöver inte fönsterputs, då hyresvärden två gånger om året tar hit fönsterputsare som rengör utsidan av fönstren, insidan blir inte direkt smutsig så att den behöver rengöras.)

Inlägg av Fisken35 i tis jan 31 2012, 22:13

Får prova med Ajax och se hur det går.

Inlägg av Sponsored content Idag på 22:42

Sponsored content

Föregående ämne Nästa ämne Till överst på sidan

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Behörigheter i detta forum: