Datorproblem

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Föregående ämne Nästa ämne Gå ner

Datorproblem

Inlägg av Warsawpact i lör aug 25 2012, 22:09

Vänder mig till forumets dataingenjörer.

Satt o spelade Company of Heroes i Lördags, plötsligt fryser bilden, esc+ctrl+alt+del fungerar inte, inget händer.
Trycker därefter på off-knappen och datorn stängs av och när jag sedan startar igång PC'n igen så är det en helt blank skärm. Men Windows truddilutten hörs i högtalarna som bevisar att windows har startat. Fortfarande svart skärm.

Testat kabeln till skärmen och själva skärmen på min andra PC och de fungerar båda. Använder DVI kabel utan adaptrar.
Grafikkortet är Nvidia GTX560Ti på windows 7.

Verkar som om skärmen inte får kontakt med grafikkortet.

Vad kan problemet vara?

Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous

Användarens profil

Till överst på sidan Gå ner

Sv: Datorproblem

Inlägg av MiniStuff i lör aug 25 2012, 22:47

Länge sedan jag pysslade/lagade PC men det låter som grafikkortet har gett upp, alt någon brygga på moderkortet.

MiniStuff
Vicesheriff

Användarens profil

Inlägg av Warsawpact i lör aug 25 2012, 22:56

@MiniStuff skrev:Länge sedan jag pysslade/lagade PC men det låter som grafikkortet har gett upp, alt någon brygga på moderkortet.

Ok Mackan, tack för svaret!
Konstigt att det skall ge upp då datorn+kortet är inte mer än knappt 6 månader gammalt. PC'n sitter i en sval miljö utan dam...och ändå händer detta.
Får se vad de på Dell säger om detta på måndag.

Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous

Användarens profil

Inlägg av Janne.S i sön aug 26 2012, 00:22

Sicken osis Sad

Janne.S
Moderator
Moderator

Användarens profil

Inlägg av Dangerousdave i sön aug 26 2012, 01:26

Har du garanti på din dator, byggd av komplett etc? så får du vara försiktigt att öppna lådan. Men om grafikkortet inte visar bild kan vara vad som helst : /

Du ser inte ens postinfo i början då man startar en dator? CPU o minne, hårddiskar cdrom etc i vit text?

Har du fler PCI-e platser på moderkortet så du kan flytta ditt grafikkort till? De flesta nya moderkort har det för att kunna köra SLI eller CF. Testa det och sen kolla om du kan få fram ett annat grafikkort o testa, om någon polare eller så har ett liggandes, bara så du ser att du kan få bild.

Hör av dig om hur det går :] Du får nytt på garantin så is i groggen bara!

Dave

Inlägg av Galdrin i sön aug 26 2012, 07:33

Många modekort har idag ett inbyggt grafikkort. Om ditt har det så kan du plocka ur Nvidia kortet och prova om du får bild ur det inbyggda.

Inlägg av Warsawpact i sön aug 26 2012, 10:10

@Janne.S skrev:Sicken osis Sad
Jo precis, känns sådär lagom mysigt.

@Dangerousdave skrev:Har du garanti på din dator, byggd av komplett etc? så får du vara försiktigt att öppna lådan. Men om grafikkortet inte visar bild kan vara vad som helst : /
Du ser inte ens postinfo i början då man startar en dator? CPU o minne, hårddiskar cdrom etc i vit text?
Har du fler PCI-e platser på moderkortet så du kan flytta ditt grafikkort till? De flesta nya moderkort har det för att kunna köra SLI eller CF. Testa det och sen kolla om du kan få fram ett annat grafikkort o testa, om någon polare eller så har ett liggandes, bara så du ser att du kan få bild.

Hör av dig om hur det går :] Du får nytt på garantin så is i groggen bara!

Dave

Hej Dave. Smile
Datorn är en Dell XPS och den har fortfarande garantin kvar. Beställde o köpte den via nätet på Dells hemsida.

När jag startar datorn så för jag ingen boot-info eller liknande, totalt svart på skärmen. Verkar som om det inte kommer fram någon signal ifrån kortet till skärmen.
Det knepiga är att om jag har på högtalarna så hör jag windows soundtrack gå igång, så själva "datorn" i form av CPU'n o Windows verkar fungera. Så grafikkortet kanske är vajsing på??

Jag hör av mig igen i nästa vecka vad Dell säger. Förhoppningsvis hämtar de burken o kör en check på den.

@Galdrin skrev:Många modekort har idag ett inbyggt grafikkort. Om ditt har det så kan du plocka ur Nvidia kortet och prova om du får bild ur det inbyggda.

Hej
mitt kort sitter i en PCI-e slot o jag vågar inte öppna burken när jag har garantin kvar. Beroende på vad Dell support har att säga så kan det bli aktuellt att öppna den.

TACK allihop för svaren, visste att det var rätt att vända mig till forumet. Very Happy Very Happy

Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous

Användarens profil

Inlägg av Dangerousdave i tis aug 28 2012, 17:19

Ok, Dell har en stor maskin för att kunna hantera returer så kolla med dem först!

Hoppas det löser sig! Hör gärna om hur det går :]

Dave

Inlägg av Sponsored content Idag på 03:21

Sponsored content

Föregående ämne Nästa ämne Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet