Ny medlem - Kort presentation

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Föregående ämne Nästa ämne Gå ner

Ny medlem - Kort presentation

Inlägg av Perth701 i lör jun 22 2013, 23:14

Hej

Har hängt här som läsare ett par månader nu och tänkte det var dags att se till så jag kan skriva med. Kommer säkert inte bli den mest frekventa skrivaren men kan som vanligt inte alltid hålla käften.

Är en ombörjare. 36 år och precis som vissa andra bosatt i huvudstaden. Detta forum är enligt mig det bästa i sverige så väljer helt enkelt detta. Som byggare är det uteslutande 1:48 WW2. Bygger uteslutande OOB (nästan).Bryr mig inte om exakthet och skalriktighet. Bygge skall vara skoj och behöver inte vara ”helt rätt” för min del. Min styrka som byggare är lyhördhet och teknik. Svagheter är tålamod med detaljer samt jag ibland stressar bygget för mkt. Men å andra sidan bygger jag för att varva ned från jobb och livsstress så konstigt vore väl om inte det slog igenom.

Inte riktigt redo lägga ut byggtråd ännu. Dels för jag inte äger annan kamera än mobilen. Men kanske främst för jag är en tävlingsmänniska som inte accepterar vara sämre än andra. Så behöver lite mer övning innan där. Har dock insett att när jag kommer till mitt nionde bygge kommer jag fortfarande vara rejält efter Mal. Fuck, den karln kan bygga....

Kan förövrigt meddela jag är som en hamster när det kommer till att utöka min stash... på 4 månader snart 40 lådor i garderoben... inte riktigt helt friskt... men men

Så, det var lite kort om mig...

Till överst på sidan Gå ner

Sv: Ny medlem - Kort presentation

Inlägg av Matt_Public i lör jun 22 2013, 23:21

Tjenare och varmt välkommen!

Hoppas att du kommer att trivas i oredan.
Mobilkamera-bilder är för övrigt helt okej. Very Happy

Matt_Public
Master of DNF

Användarens profil

Inlägg av Stefan E i lör jun 22 2013, 23:33

Hejsan, och varmt välkommen till vårt lilla hörn på nätet!

Är själv en "ombörjare" då jag för 10år sedan återupptäckte plasthobbyn!

Bygger mest flyg i 1/48 och 1/32, men allt går ner, även pansar, bilar och vadhelst lusten pekar på för tillfället!

Hamstra modeller är helt naturligt, men jag hävdar bestämt att de förökar sig själva i mörkret....

Tror nog du kommer att trivas här, och lägg gärna ut bilder från din mobil. 

Stefan (också känd som Phantom2) Very Happy

Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen

Användarens profil

Inlägg av Warsawpact i lör jun 22 2013, 23:42

Välkommen till forumet!
Är också en byggare som kör OOB mer eller mindre, det blir lättare så.

Hoppas du kommer att trivas på forumet.

Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous

Användarens profil

Inlägg av Mal i lör jun 22 2013, 23:47

Välkommen Perth Very Happy, kul att du hittat hit Very Happy

Är själv en Oob byggare, liite scratch ibland men inte mkt mer.

Haft ett rejält byggupehåll....lol

En sak är säker, smäll upp en tråd på ett bygge Very Happy, det kommer ge dig massor, jag lovar,

det har gett mig otroligt mkt i tips o feedback, hade alldrig byggt som jag gör idag om det inte vore för dessa fantastiska byggare som håller till Götets forum som ger en feedback o tips o ideer Wink

samt är ingen tävlings kille.....Allt är inte rätt jag gör Wink, använder mkt artistisk frihet, modellbygge är konst Smile

Som du sa man ska ha riktigt kul o njuta av byggandet.

mkt terapi samt har en enorm kärlek till ww2 warbirds som många har på detta forum Wink

ps, jag användet mkt mobilkamera för mina byggloggar, går fortare posta bilder på byggena

Inlägg av Perth701 i sön jun 23 2013, 00:05

Tack för alla svar. Kommer kanske ett bygge så småningom. Nu läser jag mest. Eller kanske skriver från och med nu. Kanske några bilder kommer med. Annars har jag väl en ursäkt nu att ut och köpa en kamera.

På byggbordet nu:
Academy Spitfire
Nästan klar. Men fuckade upp dekalerna på flygkroppen. De gick all värdens väg. så överväger parkera bygget utan dessa. Lägga lack och in i skåpet. Övriga dekaler ger inte med sig som jag vill oavsett dekalvätska heller. Efter 5 dagar av microsol endast marginellt bättre. I övrigt ganska nöjd. Flory's wash från ministuff var kanon på denna...

Eduard BF-110
Har klar hatkärlek till denna. Mottlad och färdigmålad. Men de jävla avgasrören gav mig aversioner. Och fråga inte om landningställen. Är ju ett helt plan på jäkligt instabil konstruktion. Så när jag återfår lusten skall den få klarlack, dekaler samt vädras.

Tamiya FW 190 A3
Detta blev mitt midsommarprojekt. lättbyggd. Sådär nöjd med målningen. Använde Vallejo men färgen var inte med mig helt. Den ena lade sig tjock och den andra tunnt. Och mottlingen blev ok med den ena och halvdan med den andra. Hoppas här lite lack samt en rejäl wash skall plocka udden av detta. Får se till veckan. Nu skall den lackas ikväll så fort det gula torkat. Sen tar jag upp den när lacken torkat.

Klara Projekt är hittils efter min omstart
Eduard Yak-3 Profipack
Kul testa ets. Trevlig modell. Men gick överstyr med chippningen. Blev för mkt helt enkelt. Däremot lärde jag mig om pigment samt rostwash.

Italeri Spitfire
Min första sen omstarten. Blev sådär. Mkt lärdomar...

Hasegawa BF 109 F Trop
denna blev jag nöjd med. Bra målad. Lite konstig chippning även här. Hade inte börjat med wash do, men den skulle nog gillat det. Däremot ganska mkt lärdomar om konstnärs-kol och krita för nedsmutning. Inhandlat alclad i mängder så skall dock lära mig salttekniken nu

Inlägg av Matt_Public i sön jun 23 2013, 09:06

In med Friedrich i bildrutan så är du snäll! drunken

Matt_Public
Master of DNF

Användarens profil

Inlägg av cas i sön jun 23 2013, 11:16

En ny medlem till vår tappra skara kliver fram!
Härligt cheers

Att vara tävlingsmänniska i en hobby är ju lite kontraproduktivt, och att jämföra sig med en sån naturbegåvning som Mal (Juha) är ju inte bra för självförtroendet, men det är ju en HOBBY för bövelen, och man gör det ju för att slappna av, ha kul och kanske stötta en och annan handlare när man köper på sig lite för mycket Cool

Får man hoppas att nästa nybygge kommer som byggtråd?
//Christer

cas
Vicesheriff

Användarens profil

Inlägg av Perth701 i sön jun 23 2013, 11:57

Nja, Håller inte med om att vara tävlingsmänniska i en hobby är kontraproduktivt. beror ju bara på vad man tävlar mot. Ta en typisk maratonlöpare som exempel. Han är 35+ och har aldrig en chans att vinna ett marathon. Ändå tränar och sliter han månader inför ett lopp. Springer och hamnar på 8567 plats och är ändå toknöjd. Varför? Jo, för han givet sina förutsättningar klådde alla förväntningar han satt på sig själv. Är han en tävlingsmänniska? definitivt! Men han tävlar inte mot eliten. Han tävlar mot sig själv och sina egna förutsättningar.

Lite sån är jag. Skulle aldrig tävla med mina alster i denna hobby. Har inte tiden nå eliten och saknar den estetiska touchen. Däremot kan jag givet mina förutsättningar förbättras. Och det är tävlingsmänniskan i mig som driver denna strävan att bli bättre. Inte jämfört mot andra. De kan snarare ses som motivation, utan helt enkelt bli bättre givet min situation. 

Och jag är helt övertygad att om man sätter tävlingsmänniska i ovan kontext är inte jag den enda på detta forum. Alla drivs vi av något. Frågan är bara vad vi drivs av.

Nu har jag lekt psykolog ett tag... men seriöst tror jag alla bör försöka förstå vad som driver dem. Det ger en starkt självinsikt. Och finns inga rätt eller fel angående detta. Bara bättre förståelse om sig själv.

Inlägg av cas i sön jun 23 2013, 12:47

Kors i taket vilken analys!
Många tänkvärda poänger där...
För egen del tror jag att det är känslan att skapa nåt med händerna, samtidigt som man lär sig nåt om förebilderna som lockar. Det räcker långt, för mig.

cas
Vicesheriff

Användarens profil

Inlägg av Stefan E i sön jun 23 2013, 12:48

Sund inställning, som jag tror driver de flesta här på forumet!

Min hårdaste kritiker är absolut jag själv, eftersom jag ser alla fel jag gjort!

Nästa modell blir bättre.... , det är nog vad jag bygger efter.

Man får inte låta sig bli deprimerad av alla fina byggen man ser, utan man skall låta dem inspirera sig att bli en bättre byggare istället!

Det är ju en hobby som man gör för sig själv, det är kul o avkopplande.
Är det någon som gillar det man gör, så är det bara lök på laxen!

Mycket sund inställning som sagt! sunny

Stefan Very Happy

Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen

Användarens profil

Inlägg av Mal i sön jun 23 2013, 13:17

Håller med ovan.. 

Man e självkritisk (iaf jag), lite för hård ibland mot mig själv kan jag erkänna, ex. ser bara en detalj (inte nöjd) o missar helheten tills nån på forumet säger, Hey vad du än gör rör den inte What a Face man hajjar till, tar ett steg till baka, fasiken grabbarna har rätt, Wink man tittar sen objektivt genom forumet Smile

Finns byggare jag beundrar deras byggen mm, inspireras, våga testa nytt.

Många får efter ett tag en signatur i sina byggen o det gillar jag skarpt, en stil, för mig är bygga det mkt konst.

för mig är det mkt terapi, koppla bort vardagen, kul o testa nya saker på varje ny kärra, e som sagt mkt svag för vädring det är det momentet jag verkligen älskar Smile

Såklart, gillar o titta på mina byggen i vitrinskåpet där de skänker mig tillfredställelse.

Varje ny kärra, ny erfarenhet, oja

Hag har failat rejält många gånger, men då gör jag om Wink, tvättat delarna o börjar om på nytt...
Felen är lärorika Smile man kan inte alktid lyckas på engång.

Hade en lärorik kväll igår när jag målade min tropic.
Var mitt uppe i AB av det bruna, glömde bort att sätta på locket till färgkoppen, japp så var olyckan framme, halva vänster vinghelvtette fick en stor brun blobba m färg som rann snabbt som fan ner på nymålade undersidan., stön.....
Tog en paus, svor som fasiken på finska..

Sen ar det bara o fixxa det misstaget lol.

Läxan lärd, dubbelkolla att locket är på färgkoppen What a Face

men det var inget hag skrev om i byggloggen lol, vill inte skrämma grabbarna m min byggroman What a Face

Inlägg av Janne.S i sön jun 23 2013, 14:25

Hej och välkommen till forumet Very Happy

Ser att du redan blivit väl omhändertagen av gänget!

Janne.S
Moderator
Moderator

Användarens profil

Inlägg av Perth701 i sön jun 23 2013, 15:34

Ja, alla är så snälla så...

Försåt också detta med skapa med händerna. Har kontorsjobb och jobbar på tok för mkt och stressar på tok för mycket. så att sapa med händerna är lagom pilligt. Svårt sitta med sin airbrush och tänka jobb.

Får se till lägga upp en del så småningom. Nu sitter jag dock tyvärr på jobbet och sliter. Tomt kontor...

Inlägg av Sponsored content Idag på 14:46

Sponsored content

Föregående ämne Nästa ämne Till överst på sidan

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet