J23, Licenstillverkad Bf109F (ICM 1/48)

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Föregående ämne Nästa ämne Gå ner

J23, Licenstillverkad Bf109F (ICM 1/48)

Inlägg av cas i fre jul 19 2013, 20:07

Projektet med sommar-Spit blev visst en sommar-schmitt istället. Jäkla 109-kramare (och krämare!) som lurar på mig sånt här stup i kvarten Rolling Eyes 

Flygvapnet försökte ju rätt desperat att komma över vad som helst med vingar på i slutet av 30-talet och i början av 40-talet.
De där Dornier Do215 vvar ju beställda, betalda och byggda men kom aldrig att levereras, och det var verkligen nära att både Bf109 och Bf110 började licenstillverkas.
Om det hade gått vägen så torde tillverkning ha inletts runt 1941 eller så och då borde ju en Friedrich varit det naturliga valet. Tror jag...eller så kan det bero på att det var den jag hade "över" då jag sparar min Hase 109F-2 och Zvezda 109F-4 till lite ädlare ändamål Wink

Vem skulle ha satt igång med tillverkning i Sverige tro? SAAB var väl ganska upptagna med B17, B18 och J21.
AFJA kanske? Licenstillverkningen av B5 hade ju gått ut för länge sen så dom kanske hade lite kapacitet över?
FFVS då? Om Sverige tillverkar 109:or så behöver dom inte hålla på med J22 längre så där är ju en ledig verkstad.

Nåväl, planen är alltså en svensk 109F, anno 1944 efter några hårda års beredskapstjänst.
Naturligtvis helt målad i gällande bestämmelser, med olivgrönt och ljusgrått...
Knäppgök som jag är så får den dessutom tillhöra F10 1:a div så röd spinner och spöke skall tillföras!

Bilder kommer...
Nån gång Twisted Evil

cas
Vicesheriff


Användarens profil

Till överst på sidan Gå ner

Sv: J23, Licenstillverkad Bf109F (ICM 1/48)

Inlägg av Matt_Public i fre jul 19 2013, 20:48

Svennig spök-Fredde? Du vet då hur man underhåller en publik. drunken

Matt_Public
Master of DNF


Användarens profil

Till överst på sidan Gå ner

Sv: J23, Licenstillverkad Bf109F (ICM 1/48)

Inlägg av Hayabusa i fre jul 19 2013, 21:22

Coolt! Att det dessutom blir en F10-maskin med spöket är extra trevligt.

I boken "Flyghistorisk Revy FFVS J22" på sid. 6-7 så berättar Nils Söderberg om hur nära det var att Sverige faktiskt fått tillstånd att licenstillverka Bf109. "Men ett tag var det så nära att SAAB fick uppdrag att att förbereda licenstillverkning". Även Me210 var på tapeten "Men nyheterna gällde inte Bf109, utan den tvåmotoriga, dock inte Bf110 utan den senaste versionen, Me210. Vi skulle få ta upp diskussionen om villkoren, vilket inte sade så mycket". Sant är ju att Sverige fick licenstillverka DB 605, så ingen rök utan eld.
Så nog är en svensk Bf109 sannerligen en "could-have-been".

http://modellbygge.ifokus.se/discussions/4d714432b9cb46222d058e86-gb-21-airfix-dogfight-109-vs-109

 http://sv.wikipedia.org/wiki/Nils_S%C3%B6derberg

Till överst på sidan Gå ner

Sv: J23, Licenstillverkad Bf109F (ICM 1/48)

Inlägg av Björn Eriksson i fre jul 19 2013, 22:52

Det där är rätta takter Christer! Mera "What if" åt folket

Har själv byggt en Bf.109G-6 i svenska färger märkt F8 Blå Cesar

Lycka till med bygget, kommer att följa det.

Till överst på sidan Gå ner

Sv: J23, Licenstillverkad Bf109F (ICM 1/48)

Inlägg av cas i lör jul 20 2013, 10:23

Haya, precis min tanke!
Ok, SAAB var den lämpligaste kandidaten trots allt? Det klart, DB605 satt ju i både J21 och B18 så helt osannolikt är det inte att dom kunde fått göra 109:an också. Snygg Gul Johan du hade fått till ihop med dottern dessutom sunny 

Undrar hur en ev Me210 hade mottagits av flygvapnet? Måste ha ersatt Caproni-kärran rätt kvickt...
Matt, gör din plikt! Razz 

cas
Vicesheriff


Användarens profil

Till överst på sidan Gå ner

Sv: J23, Licenstillverkad Bf109F (ICM 1/48)

Inlägg av cas i lör jul 20 2013, 20:55

Liten bilduppdatering
Primer har lagts på i cockpit

Kanske inte så himla detaljerad här, men med huven stängd så gör det väl inget Rolling Eyes 

Motorrummet är dock en annan femma!
Här tar det tid...passformen är lite approximativ, och den stora avsaknaden av styrpinnar eller tydliga monteringspositioner gör det lite spännande. Allt skall ändå målas svart så det kanske inte syns till slut.

Bara motorn har väl 20 delar att bygga ihop den av så här långt, och då är inte kulsprutor monterade ännu! De målningsregler som finns i boken Kronmärkt säger ju att motorrum skall vara svart, och likaså motorn Very Happy 
Blir ju lite tråkigt, så motorfästena får samma gröna färg som utsidan, dvs FS34079 som ungefär motsvarar rätt gröna färg för FV vid den här tiden.
Undrar hur det blir efter en liten torrborstning och glad detaljmålning? Kan ju bli öppen motorlucka (vänster då) trots allt!

Sa jag att passformen och gjutningen är halvkass?
Här är kroppshalvorna innan jag filade på dom en stund

Nå, medan primern härdar på den här, över till mina Tiffies geek

cas
Vicesheriff


Användarens profil

Till överst på sidan Gå ner

Sv: J23, Licenstillverkad Bf109F (ICM 1/48)

Inlägg av Henrik Bergman i lör jul 20 2013, 22:52

Bra start, men den skarven ser ju riktigt skrämmande ut. No 
Men det är ju inget, som lite spackel och en fil löser.

Det skall bli spännande att se resultatet när du är klar.

/Henik

Till överst på sidan Gå ner

Sv: J23, Licenstillverkad Bf109F (ICM 1/48)

Inlägg av Matt_Public i sön jul 21 2013, 09:30

@cas skrev:Undrar hur en ev Me210 hade mottagits av flygvapnet? Måste ha ersatt Caproni-kärran rätt kvickt...
Matt, gör din plikt! Razz 
Ska jag grotza den också? Laughing

Utöver detta: snygg start, stygg skarv.

Matt_Public
Master of DNF


Användarens profil

Till överst på sidan Gå ner

Sv: J23, Licenstillverkad Bf109F (ICM 1/48)

Inlägg av linusorn i sön jul 21 2013, 23:13

Snyggt jobbat. Om du tänker bygga den med motorluckorna fastknäppta så kan du inte montera motorn, då får du verkligen passformsproblem. Går inte att montera luckorna om du monterat motorn.

Till överst på sidan Gå ner

Sv: J23, Licenstillverkad Bf109F (ICM 1/48)

Inlägg av cas i mån jul 22 2013, 08:15

Tack för tipset Linus!
Det måste jag genast dubbelkolla

cas
Vicesheriff


Användarens profil

Till överst på sidan Gå ner

Sv: J23, Licenstillverkad Bf109F (ICM 1/48)

Inlägg av Caverö i mån jul 22 2013, 09:07

Roligt projekt du fixat ihop Very Happy  med en intressant historia och allt cheers 

Skulle aldrig gissat att det var en 109:a kropp på bilden med den sketskarven , ledsamt att se men som sagt det går ju att fixa till men känns ganska onödigt tycker jag som inte har tid med sådant pill Wink 

Till överst på sidan Gå ner

Sv: J23, Licenstillverkad Bf109F (ICM 1/48)

Inlägg av cas i mån jul 22 2013, 10:56

Jag ser det som en övning med den här sunkmodellen innan man tar itu med Zvezdas helt galna 109F. Den har idiotmånga delar!

Har kikat lite på motorluckorna. Jag vill ju ha en öppen, och just nu så ser det ut som det kan gå, med lite vildsint filande av motorn på den sidan som inte syns. Hoppas jag.

cas
Vicesheriff


Användarens profil

Till överst på sidan Gå ner

Sv: J23, Licenstillverkad Bf109F (ICM 1/48)

Inlägg av Martin Bo i mån jul 22 2013, 11:18

Hej Cas !
Om det är Zvezdas 109:a i skala 1:48 som du skall ta dig ann, så är min erfarenhet att det kräver en hel filurande för
att få ihop den på rätt sätt. Sitter själv med en där inpassningen av motorn gick lite åt blåsmurflandet.

Till överst på sidan Gå ner

Sv: J23, Licenstillverkad Bf109F (ICM 1/48)

Inlägg av cas i tis jul 23 2013, 10:49

Tack Martin!
Zvezdas modell får ligga till sig lite, åtminstone tills jag får tag på BRA dekaler till en lagom exotisk JG54 maskin.

Satte ihop höger motorkåpa och nosdelen för att se hur motorn passade.
Det slutade med att jag tog bort höger ventilkåpa och filade rätt friskt på den vänstra också, men det kan gå in nu. Hoppas jag

Det klart, när väl motorfästena är kopplade till skottet och allt sånt så hamnar väl allt ur fas igen antar jag Rolling Eyes 

Och vad som är ännu värre, är att man som den skadade motorkonstruktör jag är, sitter och namnidentifierar alla delar man kan komma åt Embarassed 

cas
Vicesheriff


Användarens profil

Till överst på sidan Gå ner

Sv: J23, Licenstillverkad Bf109F (ICM 1/48)

Inlägg av Matt_Public i tis jul 23 2013, 11:08

@cas skrev: Zvezdas modell får ligga till sig lite, åtminstone tills jag får tag på BRA dekaler till en lagom exotisk JG54-maskin.
Vad hade du tänkt dig? Jag har ett och annat i lager.

Också: motornörderi är en förnämlig hobby i sig. king

Matt_Public
Master of DNF


Användarens profil

Till överst på sidan Gå ner

Sv: J23, Licenstillverkad Bf109F (ICM 1/48)

Inlägg av cas i tis jul 23 2013, 13:29

Har ingen susning alls på vad jag skall hitte på för nåt skojigt Grünherz-mippel.
Det tar jag tag i när suget att bygga den börjar öka...

cas
Vicesheriff


Användarens profil

Till överst på sidan Gå ner

Sv: J23, Licenstillverkad Bf109F (ICM 1/48)

Inlägg av Matt_Public i tis jul 23 2013, 14:06

@cas skrev:Har ingen susning alls på vad jag skall hitte på för nåt skojigt Grünherz-mippel.
Det tar jag tag i när suget att bygga den börjar öka...
Törs man föreslå några droppar Trautloft till kaffet?






Maskinen i mitten, liksom. De andra är för övrigt också tillgängliga.

Matt_Public
Master of DNF


Användarens profil

Till överst på sidan Gå ner

Sv: J23, Licenstillverkad Bf109F (ICM 1/48)

Inlägg av cas i tis jul 23 2013, 18:52

Mittenalternativet är ju sällsynt giftigt!

cas
Vicesheriff


Användarens profil

Till överst på sidan Gå ner

Sv: J23, Licenstillverkad Bf109F (ICM 1/48)

Inlägg av Caverö i ons jul 24 2013, 11:06

Mitten ser lockande ut CAS! Den vill vi se cheers 

Till överst på sidan Gå ner

Sv: J23, Licenstillverkad Bf109F (ICM 1/48)

Inlägg av cas i fre aug 02 2013, 17:25

Umm...Matt?
Den där Trautloft maskinen i mitten är en 109F-2 hoppas jag?
I såna fall kan du få bli av med lite dekaler...

Bara för att visa att det inte är helt Pfeil på mig :

Motorn är nu färdigmålad, men behöver lite smuts och några kulsprutor innan man får kalla den klar.
Kanske skulle ge sig på cockpit endera dan?scratch

cas
Vicesheriff


Användarens profil

Till överst på sidan Gå ner

Sv: J23, Licenstillverkad Bf109F (ICM 1/48)

Inlägg av Matt_Public i fre aug 02 2013, 22:43

@cas skrev:Umm...Matt?
Den där Trautloft-maskinen i mitten är en 109F-2, hoppas jag?
Neh, det är en 4:a.

Men vem Farao vet ifall han inte hade en tvåa innan? Very Happy

Matt_Public
Master of DNF


Användarens profil

Till överst på sidan Gå ner

Sv: J23, Licenstillverkad Bf109F (ICM 1/48)

Inlägg av cas i lör aug 03 2013, 10:22

Det är tämligen tvärsäkert att han hade =)



Skillnaden mellan en F-2 och F-4 är annan motor (tveksamt om det syns), MG151/20 istället för Mg151/15 och bredbladig prop. Propellern lär ju synas.

Äh, tillbaks till hyllan med dig, eländiga 109:a!
Nästa modell får bli nåt annat Very Happy 

cas
Vicesheriff


Användarens profil

Till överst på sidan Gå ner

Sv: J23, Licenstillverkad Bf109F (ICM 1/48)

Inlägg av Mal i sön aug 04 2013, 00:25

ooooh ingen hylla på denna snääällaaa.


pliiis.....Lider av byggtorka själv o behöver inspiration....


Tittar på dina trådar o Matts trådar o blir happy....o andras med Wink

Till överst på sidan Gå ner

Sv: J23, Licenstillverkad Bf109F (ICM 1/48)

Inlägg av cas i sön aug 04 2013, 09:05

Du kan vara lugn!
Den här modellen (ICM) blir kvar på bordet och skall fortfarande bli en J23, det är bara Zvezda 109an som åker upp i stashen igen Very Happy 

cas
Vicesheriff


Användarens profil

Till överst på sidan Gå ner

Sv: J23, Licenstillverkad Bf109F (ICM 1/48)

Inlägg av Mal i sön aug 04 2013, 21:55

@cas skrev:Du kan vara lugn!
Den här modellen (ICM) blir kvar på bordet och skall fortfarande bli en J23, det är bara Zvezda 109an som åker upp i stashen igen Very Happy 

 Very Happy

Gött.....

Till överst på sidan Gå ner

Sv: J23, Licenstillverkad Bf109F (ICM 1/48)

Inlägg av Sponsored content Idag på 01:22


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Föregående ämne Nästa ämne Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet