Hur man tar bort gammal färg

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Föregående ämne Nästa ämne Gå ner

Hur man tar bort gammal färg

Inlägg av T-34 i ons mar 11 2009, 20:53

Jag har ju frågat här hur man tar bort gammal färg på modeller som man kanske inte är så nöjd med. Fick lite olika tips på metoder och beslöt att testa ett av dessa sätt. Jag passade på att ta lite kort under arbetes gång och resultatet blev ganska lyckat. De flesta av er kanske har testat detta men för er andra kommer en snabb redogörelse. Here we go.

Börja med en modell som sett bättre dagar, i detta fall en SU-100 från Zvezda målad med en jädra massa Humbrolfärg.

Duscha på en försvarlig mängd Mr Muscel ugnsrengöring (luktar som fan så var utomhus) snabbt ner i en 3-liters fryspåse och stäng igen.

Efter en natt var det en obeskrivlig sörja i påsen med det som en gång varit en SU-100 med två gubbs.

Häri ligger allt löst smått. Jag upprepade proceduren med ugnsrengöring tre nätter i följd. Beror väl på hur mycket färg man har haft på och vilken sorts färg men biter det på Humbrol så tar det nog det mesta.

Såpass här bra blev det efter tre behandlingar och lite skurande i varmt vatten med en tandborste.

Det var såpass bra drag i medlet så tillochmed hjulen lossnade vilket i och för sig var bra för dom skulle ju änd väck för att kunna måla nytt.

Japp, det var lite färgborttagningskola. Hoppas nån kan ha nytta av tipsen.
Magnus

Till överst på sidan Gå ner

Sv: Hur man tar bort gammal färg

Inlägg av johan r i ons mar 11 2009, 21:04

Tackar för din fina redogörelse för en metod jag bara läst om.

Well Done!

// Johan

Inlägg av JOooCKE i ons mar 11 2009, 21:06

Det där värkar vara ''lättare'' och smidigare än att använda bromsvätska Smile
Bra tips !

Inlägg av merlin1953packard i ons mar 11 2009, 23:41

Kanontips!!!! Det ser ut som vi har en samlad spetskompetens som kan bespara oss alla både gråt och tandagnisslan då det skiter sig med målningsarbetet. Jag ansluter mig till övriga hyllningskören med stort tack och gör vågen!!!

Inlägg av Caverö i tor mar 12 2009, 00:36

Oj oj jösses vad effektivt. Bra tips om man är i renoveringstagen eller bara vill göra om ett riktigt dåligt målningsjobb. Exclamation

Inlägg av Gigabyte i tor mar 12 2009, 13:34

Den blev i det närmaste som ny .Tack för tips o bildsvit Magnus , jag har använt ren såpa, funkar dock inte så bra på thinnerbaserade färger .

Inlägg av Gigabyte i tor mar 12 2009, 23:41

ja ha ,,,,,,,,,,,,,,,

Inlägg av Sponsored content Idag på 15:38

Sponsored content

Föregående ämne Nästa ämne Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet