Tu-160 Blackjack - The White Swan - Zvezda 1/144

Skapa nytt ämne   Det här ämnet är låst så du kan varken svara på eller ändra det.

Sida 4 av 5 Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Föregående ämne Nästa ämne Gå ner

Sv: Tu-160 Blackjack - The White Swan - Zvezda 1/144

Inlägg av ernie87 i sön jul 13 2014, 19:02

@Agensjö skrev:Trevligt att se en färdigställd modell men vad är det, i ärlighetens namn, som gör detta till ett snyggt, tjusigt och i övrigt läckert bygge enligt folket här på sajten? Bara en undran..?

/Andreas

Och detta kommer från en " No name " snubbe som inte har visat sina egna byggen..

Till överst på sidan Gå ner

Inlägg av Agensjö i sön jul 13 2014, 19:11

Må vara en 'no name' snubbe här på sajten vad gäller egna byggen men jag bara undrade.. Får man inte det? Inget hackande på bygget, jag bara undrar varför folk tycker som dom gör? Gäller inte bara den här sajten.
/A

Inlägg av Crimsom i sön jul 13 2014, 19:19

Så "no name" är han kanske inte med tanke på att har vunnit ipms 3 gånger ?!?

Jag vill inte skapa nån konflikt med dig ernie, men som jag tolkar det tycker han ju inte bygget är dåligt, utan han frågar vad dom är bra med den som alla skriver?
Jag har mest kollat in detta forum och är inte en aktiv skrivare, det är synd att detta blev mitt första inlägg.
Du ernie bygger detta forums eller kanske rent av sveriges bästa modeller vad jag sett och men att lacka ur på en fråga har jag svårt för.

// another no namer

Inlägg av ernie87 i sön jul 13 2014, 19:23

@Agensjö skrev:Må vara en 'no name' snubbe här på sajten vad gäller egna byggen men jag bara undrade.. Får man inte det? Inget hackande på bygget, jag bara undrar varför folk tycker som dom gör? Gäller inte bara den här sajten.
/A

Självfallet får man undra, formuleringen däremot lämnar en del att önska...
Men visst om vi säger som så, Jag gillar detta bygge bla eftersom det är ett intressant flygplan och Marlin har gjort ett riktigt bra jobb med den vita finishen som är väldigt knepig att få till även med airbrush, och med tanke på att han har penselmålat en stor kärra i vitt så är det riktigt bra gjort med tanke på det uppnådda resultatet.

Inlägg av Marlin i sön jul 13 2014, 19:28

Suck......  pale 
/Bosse

Inlägg av Agensjö i sön jul 13 2014, 19:35

Må så vara ang formuleringen men jag tycker att alla oftast alltid verkar tycka att allt är bra på forum likt detta? Varför är det så farligt om någon skulle tycka annorlunda nån gång? Jag hackar som sagt var inte på Bosses bygge, jag ställde bara en fråga.. 
/A

Inlägg av ernie87 i sön jul 13 2014, 19:41

@Crimsom skrev:Så "no name" är han kanske inte med tanke på att har vunnit ipms 3 gånger ?!?

Jag vill inte skapa nån konflikt med dig ernie, men som jag tolkar det tycker han ju inte bygget är dåligt, utan han frågar vad dom är bra med den som alla skriver?
Jag har mest kollat in detta forum och är inte en aktiv skrivare, det är synd att detta blev mitt första inlägg.
Du ernie bygger detta forums eller kanske rent av sveriges bästa modeller vad jag sett och men att lacka ur på en fråga har jag svårt för.

// another no namer

Jag vill självfallet inte heller skapa någon konflikt, och lacka ur skulle jag inte direkt påstå att jag gjorde med min kommentar.
Jag reagerade däremot på kommentaren eftersom jag ser den som onödig och tråkig kritik. Hela grejen med modellbygge är att ha roligt medans man gör det,ha roligt på forum tsm med andra, dela ideer,tips,problem och lösningar med folk som är intresserade av samma saker.
Att lägga en sådan kommentar på en tråd där personen i fråga är nöjd över sitt bygge och har gjort ett bra jobb är brutalt onödigt. Om kommentaren inte var menad som kritik så kunde den har formulerats på ett betydligt snyggare sätt. För jag tog den som ren och skär kritik på ett nästan grovt sätt, annat hade varit om det var en kommentar med konstruktiv kritik.

Jag har också svårt att se just den specifika kommentaren på något annat sätt. Med " No name " syftar jag på en person med fåtal kommentarer och inga uppvisade byggen ( vad jag har sätt ) som fäller en totalt onödig kommentar alt grovt fel formulerad då den kan misstolkas extremt lätt.

IPMS vinnare, isf borde Andreas ha vetat bättre och lagt kommentaren på ett betydligt ödmjukare och framfört sin fråga på ett mer subtilt sätt.

// Ernst

Inlägg av ernie87 i sön jul 13 2014, 19:44

@Agensjö skrev:Må så vara ang formuleringen men jag tycker att alla oftast alltid verkar tycka att allt är bra på forum likt detta? Varför är det så farligt om någon skulle tycka annorlunda nån gång? Jag hackar som sagt var inte på Bosses bygge, jag ställde bara en fråga.. 
/A

Jag skulle anta att man kan se det som motivation, för att fortsätta bygga, bli bättre och utveckla sina skills.

// Ernst

Inlägg av Mal i sön jul 13 2014, 19:47

Word Bro....

det är så sant.

Konstruktiv kritik är nåt helt annat.

tråkiga inlägg kan såra en skitmycket få en o lägga av o försvinner från forum...

Inlägg av Mal i sön jul 13 2014, 19:47

Word Bro....

det är så sant.

Konstruktiv kritik är nåt helt annat.

tråkiga inlägg kan såra en skitmycket få en o lägga av o försvinner från forum...

Inlägg av Agensjö i sön jul 13 2014, 19:51

Helt rätt Ernst! Kunde ha ställt frågan under allmänt ist.. Men visst kan det uppfattas som aningen märkligt att modeller som får idel lysande kommentarer på forum från, i vissa fall även domare inom IPMS, inte alls skulle få samma omdöme på ett tävlingsbord? Hur kommer det sig? Som sagt, undrar bara i allmänhet.

Inlägg av Crimsom i sön jul 13 2014, 20:09

Hej igen ernie
Det är just negativ kritik man inte får dela ut på ett internetforum känns det som. Det är automatiskt "fel" om jag skulle skriva att en modell är för gul eller om den har sneda landställ. Är negativa synpunkter inte bra? Måste man tycka den är bra då? Yttrandefrihet är ju en fin detalj vi har i Sverige. Men vi får inte använda den. Konstruktiv kritik är enligt mig en finare formulering är negativkritik, fast det i grund är precis likadant när det gäller en mänsklig prestation.
Det kan i sammanhanget ge en bättre motivation om man ska utvecklas. I sportsammanhang minns jag att tränaren tyckte mina resultat var dåliga rent av usla vissa gånger under träningen. Men jag la mig inte ned och grina för det. Jag tränade ännu hårdare istället och gav en del toppresultat på tävlingarna.
Fast det kanske är annorlunda där?

Inlägg av Matt_Public i sön jul 13 2014, 21:54

Smaken är som baken, Crimsom och Agensjö. Värre än så är det inte.  Laughing 

Att öppet ifrågasätta andras åsikter under förevändningen åsiktsfrihet bevisar antingen att man inte förstått begreppet nämnvärt eller, i värsta fall, värderar sin egen åsikt högre än det man har en åsikt om.

Antar att det händer bra lite på IPMS STHLM för stunden, och ni är varmt välkomna till oss så länge, men försök att vara lite toleranta medan ni är här. Den elitistiska von Oben-attityden ni så taffligt försöker maskera som åsiktsfrihet och konstruktivitet är vi vanligtvis förskonade från häromkring, och det är bara därför som folk reagerar på era inlägg som om ni inte fått någon uppfostran hemifrån. Bara ett tips inför framtida kommunikation med lokalt forumfolk. Ni lurar säkerligen er själva, men det är också allt.

För säkerhets skull ska jag ändå besvara den ursprungliga frågan som om den vore det minsta legitim. På detta forum (och andra) berömmer jag andras byggen på så pass lösa grunder som att jag gillar objektet eller valet av individ, uppskattar ansträngningen bakom slutresultatet eller bara för att jag gläds åt att åtminstone någon får saker gjorda. Det här bygget uppfyller alla kriterier med råge.

Ett efter konstens alla regler utfört mästerverk är förvisso kul, men det är inte allt som är värt uppskattning och uppmuntran. Att våga visa upp något som kanske inte tar hem guldet i stora mästerskap är stort nog i sig, vilket era inlägg praktiskt, och sorgligt, nog bevisar bortom all tydlighet.

Slutsummering: det här är inte världsmästerskapet i någonting, gnäll är inte konstruktiv kritik och era åsikter väger inte tyngre än våra. Utöver det är Bosse toppen och förtjänar verkligen det goda sällskap han vanligtvis åtnjuter här.

Matt_Public
Master of DNF

Användarens profil

Inlägg av Marlin i sön jul 13 2014, 22:06

Tack Matt. cheers
Kan du maila mig din spräkprofil... Question
En kvällskurs i högre svenska till hösten kanske vore något.....
Eller tyska.....

/Bosse

Inlägg av Mal i sön jul 13 2014, 22:15

Word....

Mkt välskrivet och formulerat, samt kan hålla med.

jag hänger här för att det är trevligt och få uppmuntran o feedback samt ider o tips.

värnar för trivseln.
modellbygge är skitkul o det gissar jag de flesta tycker på forumet.

jag har erfarenhet från andra forum m skum känsla....
försvinner där ifrån...ger mig ingenting.

Det ska vi värna om, känna sig välkommen. Precis som irl hur man möter folk.
IPMs götet är helt klart toppen o skön stämmin, olika stilar osv o bara kul.

/Mal

Inlägg av Matt_Public i sön jul 13 2014, 22:20

@Marlin skrev:Tack Matt. cheers
Kan du maila mig din spräkprofil?
En kvällskurs i högre svenska till hösten kanske vore något...
Eller tyska...
Mit Vergnügen! Very Happy

Matt_Public
Master of DNF

Användarens profil

Inlägg av Marlin i sön jul 13 2014, 22:28

Tack Matt och Mal.
"Niträknarna" fick mig att lämna ARC.
Attityden där var att man kan inte penselmåla.
Jag tror vi har skrämt bort trollen denna gång.
Sluta bygga kommer jag aldrig att göra.
Posta bilder etc är en annan sak......................... Evil or Very Mad 

/Bosse

Inlägg av Matt_Public i sön jul 13 2014, 22:32

@Marlin skrev:Sluta bygga kommer jag aldrig att göra.
Posta bilder etc. är en annan sak... Evil or Very Mad 
Äh, låt nu inte svagare män skada stämningen.

Du bygger som du känner för, och vi hyllar dig för det! cheers

Matt_Public
Master of DNF

Användarens profil

Inlägg av Agensjö i sön jul 13 2014, 22:40

Svagare män? Troll? Varför är man svagare om man har en annan åsikt än övriga sällskapet? Det var precis det här jag väntade mig som svar, faktiskt. Ni får bygga och måla, alla får, precis hur ni vill såklart. Det var aldrig menat som nån form av påhopp. Det lustiga i det hela är bara att så länge man tycker allt är toppen är åsikten alltid välkommen. Tycker man nåt annat blir det alltid liv i luckan..

Inlägg av Marlin i sön jul 13 2014, 22:42

@Matt_Public skrev:
@Marlin skrev:Sluta bygga kommer jag aldrig att göra.
Posta bilder etc. är en annan sak... Evil or Very Mad 
Äh, låt nu inte svagare män skada stämningen.

Du bygger som du känner för, och vi hyllar dig för det! cheers

Det är så jag känner. I love you
IPMS GBG är mitt forum.
Och jag vill gärna fortsätta visa mina alster.
Fram med pensel.......

/Bosse

Inlägg av Marlin i sön jul 13 2014, 22:46

@Agensjö skrev:Svagare män? Troll? Varför är man svagare om man har en annan åsikt än övriga sällskapet? Det var precis det här jag väntade mig som svar, faktiskt. Ni får bygga och måla, alla får, precis hur ni vill såklart. Det var aldrig menat som nån form av påhopp. Det lustiga i det hela är bara att så länge man tycker allt är toppen är åsikten alltid välkommen. Tycker man nåt annat blir det alltid liv i luckan..

The Troll is still alive......
Exactly what is your point?

Is it that my TU-160 is an abbnination?
Or what......

/Bosse

Inlägg av Matt_Public i sön jul 13 2014, 23:08

@Agensjö skrev:Svagare män? Troll? Varför är man svagare om man har en annan åsikt än övriga sällskapet? Det var precis det här jag väntade mig som svar, faktiskt.
Ska vi titta lite närmare på den senare delen av ditt inlägg?

@Agensjö skrev:[...] men vad är det, i ärlighetens namn, som gör detta till ett snyggt, tjusigt och i övrigt läckert bygge enligt folket här på sajten? Bara en undran?
Vad i det här var egentligen nödvändigt i presentationstråden?

Du kunde inte nöja dig med att tycka att det var trevligt med en färdig modell, och det var där din svaghet röjde sig. Att inte bara ge din åsikt och gå vidare med livet, utan att även lite bakvänt ifrågasätta andras åsikt är liksom inte vad starka människor gör i min värld. Utanför ditt eget huvud har din åsikt bara det värde som din kompetens och ditt sinne för hyfs ger den. Du är superduktig, men du kan inte uppföra dig särskilt väl. Du kan liksom inte låta bli att antyda att vi andra inte borde hylla Bosses modell i den utsträckning som vi själva valt att göra.

Erbjud gärna ett par masterclass-tips om du vill, på rätt plats. Skriv att något är undermåligt om du vill och tycker så, det hade inte fått samma effekt. Men när du lite passiv-aggresivt ifrågasätter andras åsikter så verkar du onekligen rätt vek. Din kamrats hänvisning till sin sportkarriär fick honom att i sin tur framstå lite som en internethårding.

Jag kan emellertid ha fått dig helt om bakfoten på något vis, och i så fall ber jag om ursäkt.

Matt_Public
Master of DNF

Användarens profil

Inlägg av Crimsom i sön jul 13 2014, 23:13

Åh, tusan. Här blev man påhoppad!
Vad rättfärdigar Dig Matt att förutom att kalla mig en massa saker eller Marlin för den delen kalla mig troll?
Har jag påstått något överhuvudtaget om dina eller era byggen? 
Jag tyckte, EFTER ernies kommentar att den var lite väl magstark genom att behöva motbevisa att man "gjort" bättre saker än någon annan i en frågeställning som var mer än undran.

Ni gör ju bara bort er själva genom att spyda till er om att jag är nåt troll eller en svag människa. 

// Cristian S

Inlägg av Agensjö i sön jul 13 2014, 23:16

Jag undrade bara vad folk här på forumet ansåg som framstående med Bosses kärra, inga avsikter att trampa ner någon. Ernie svarade med vad han ansåg som utmärkande och det var intressant att få hans perspektiv på det hela. Känns som det hela har urartat något mer än en smula vid det här laget. Det var som sagt aldrig menat som nån form av påhopp eller att pådyvla er andra åsikter som inte är era egna. Eller ifrågasätta de samma.

Inlägg av Marlin i sön jul 13 2014, 23:19

Suck X 2  Evil or Very Mad 
Nåja. Sommarogräs brukar försvinna........

/Bosse

Inlägg av Sponsored content Idag på 23:20

Sponsored content

Sida 4 av 5 Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Föregående ämne Nästa ämne Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Det här ämnet är låst så du kan varken svara på eller ändra det.

Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet