Hello boyz..

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Föregående ämne Nästa ämne Gå ner

Hello boyz..

Inlägg av Tobias i mån maj 19 2014, 01:44

..and girls..?  Very Happy 

Kikar bara in lite snabbt. Jag har inte krypit in i min rumpa och försvunnit - bara gjort annat!  Wink 
Snart dags för sommarlov och jag lämnar mina modellbygargrejor i Solna för att sommarjobba i min hemstad, jag bara kikar in för jag såg att Trumpeter har släppt en Westland Whirlwind... Och om det inte finns en bättre anledning att avsluta ett kortare-ish avbrott i modellbyggande så vet jag inget!  Cool 

Eller i korthet - hej igen! Jag är tillbaka i modellbyggandet i höst men kommer att följa era trådar under tiden!   Very Happy 

Så.. Några spännande nyheter jag missat..?

Till överst på sidan Gå ner

Sv: Hello boyz..

Inlägg av Matt_Public i mån maj 19 2014, 10:08

@Tobias skrev:Så, några spännande nyheter som jag har missat?
Få se nu...

Ola bygger tyskt medan jag bygger svenskt (flygplan har han dessutom uppfört), Bosse har grillat, Håkan vac:ar, Fantomen möter Svarta Änkan och CAS är äntligen i blåsväder. Utöver det så bygger Mal markmål och Ernie har varit på semetser.

Det har säkert hänt något mer skumt, men det där var ett sammandrag.
Också: kul att du tittade förbi! Ta med en fräsch Whirlwind en nästa gång.

Edit: med lite tur så finns det resin-gottis till den vid det laget. Very Happy

Senast ändrad av Matt_Public den mån maj 19 2014, 10:24, ändrad totalt 1 gång

Matt_Public
Master of DNF

Användarens profil

Inlägg av cas i mån maj 19 2014, 10:15

Ohh, ett livstecken!
Då har inte Warthunder helt ätit upp dig då, trots tappra försök?

Trumpys nya Whirlwind rörde först upp en jäkla storm för den ansågs vara helt orealistisk, men det har lagt sig nu när den faktiskt har kommit i händerna på folk. Två synpunkter verkar vara kvar, och det är att den är lite dyr i förhållande till vad man får, och huven har helt klart lite underlig form (finns garanterat mängder med småfel kvar ändå, men de är inte jättetydliga.)

Till hösten (eller snarast) ser jag fram emot nya vackra brittiska byggtrådar från dig!
//C

cas
Vicesheriff

Användarens profil

Inlägg av Stefan E i mån maj 19 2014, 11:43

Kul att höra av dig Tobbe!

Matt gav ett mycket bra sammandrag, jag brottas mycket riktigt med en Svart Änka i 1/32!
Men hon är faktiskt riktigt medgörlig och snäll!  drunken 

Jag har skaffat Eduards Svarta Spitfirelåda, skulle bara ha det fina glaset, och lådan var ändå billigare än två profipacks, så det var en "no-brainer".

Ser fram mot ditt Whirlwindbygge!

Stefan  Very Happy

Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen

Användarens profil

Inlägg av Azgaron i mån maj 19 2014, 17:51

Kul att du tittat in Tobbe! Ser fram emot dina byggen i höst!

Håkan

Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009

Användarens profil

Inlägg av Tobias i mån maj 19 2014, 21:27

Tack för sammanfattningen Matt! Smile

Ja det är inte helt fel att vänta lite, hinner ju ramla in lite extra-göttigt..  Inte kollat efter någon tråd om den ännu men tänkte göra det när min björnbärs-sockerkaka och kaffe är klart! Wink
Ah, om det är de enda stora gnällen låter det helt ok! Hellre en dyr men mer korrekt än billigare och sämre - typ, hehe..

Ah, nej! Men det har blivit en held el War Thunder.. Börjat spela en del Realistic nu med. Ogillar furballs och respawns  som dyker på en och head-ons.... Just det sista retar mig något fruktansvärt.
Flugit en hel del P-40 och även om jag inte är bra på RB fick jag 2x Bf 109 F4/Trop, en Bf 109 F-1 och en Bf 109 F-2 i ett slag häromdagen. Mitt bästa resultat hittils! (Tog en Ki-43, en A6M2-N och en H6K i ett annat slag..)
Spitfire XIVe & XVIII släpptes nyss med...

Den hann jag se början på Stefan! Skall bli härligt att se hur det gått! Du hade ju en hel del godis till den skönheten!  Cool 

Detsamma Håkan!

Inlägg av Ola i tis maj 20 2014, 22:11

@Matt_Public skrev:
@Tobias skrev:Så, några spännande nyheter som jag har missat?
Få se nu...

Ola bygger tyskt medan jag bygger svenskt (flygplan har han dessutom uppfört), Bosse har grillat, Håkan vac:ar, Fantomen möter Svarta Änkan och CAS är äntligen i blåsväder. Utöver det så bygger Mal markmål och Ernie har varit på semetser.

Det har säkert hänt något mer skumt, men det där var ett sammandrag.
Också: kul att du tittade förbi! Ta med en fräsch Whirlwind en nästa gång.

Edit: med lite tur så finns det resin-gottis till den vid det laget. Very Happy

Än har jag inte tagit fram alla gökar ur lådan , en och annan överraskning har jag kvar Wink  Very Happy

//Ola

Inlägg av Tobias i lör maj 24 2014, 21:36

Glömde nästan.. War Thunder släppte fritt att pilla med skins.. Just nu ser bara den som använder skin´et det på sin skärm (pga folk har en tendens att rita kukar och/eller svastikor) men det är ändå rätt kul att se vad folk gjort. Jag använder till exempel dessa två (antar att de är korrekta?):

Faktiskt blivit så intresserad av CR.42s i svensk tjänst att jag tänkt bygga en! Inte varit något av intresse för mig tidigare.. Så tips på bra kit där mottages varmt. Wink

Fick ni till någon ölkväll under 08 Open förresten?

Inlägg av Matt_Public i lör maj 24 2014, 22:19

@Tobias skrev: […] (p.g.a. att folk har en tendens att rita kukar och/eller svastikor), men det är ändå rätt kul att se vad folk gjort.
Ja, jo. Sånt har ju helt klart sin tjusning. Razz

Också: grym Gladiator!

Matt_Public
Master of DNF

Användarens profil

Inlägg av Mal i lör maj 24 2014, 22:31

@Matt_Public skrev:
@Tobias skrev: […] (p.g.a. att folk har en tendens att rita kukar och/eller svastikor), men det är ändå rätt kul att se vad folk gjort.

LOL......Jo en del gillar ordet KUK eller en bild av en, så whatewer, men kan inte låta bli garva....

det är ok m en varning på mig iom det ordet jag skrev men värt det What a Face

Inlägg av Janne.S i lör maj 24 2014, 23:11

@Mal skrev:
@Matt_Public skrev:

LOL......Jo en del gillar ordet KUK eller en bild av en, så whatewer, men kan inte låta bli garva....

LOL
Det här är inget amerikanskt forum men jag hänvisar till dig om någon behöver förklara för sina barn.... Razz

Janne.S
Moderator
Moderator

Användarens profil

Inlägg av Mal i lör maj 24 2014, 23:59

@Janne.S skrev:
@Mal skrev:
@Matt_Public skrev:

LOL
Det här är inget amerikanskt forum men jag hänvisar till dig om någon behöver förklara för sina barn.... Razz
 What a Face  LOL

Inlägg av Tobias i sön maj 25 2014, 03:23

Vad?? kan väl inte vara så farligt att nämna i det sammanhanget??  Shocked  Vi är väl mogna och diskuterar här.. Men ok, jag kunde kanske skrivit "penisar".
I spelet kan man inte se bilder på autentiska tyska flygplan med svastikor pga att det även finns i Tyskland och det är förbjudet där (annat än i utbildningssyften, historiska bilder etc - om jag förstått det rätt).

Det här blev konstigt men jag tror de flesta förstod? @ 

Kul att se dig Juha! Eller, ja, se dig skriva.  Very Happy

Inlägg av Stefan E i sön maj 25 2014, 11:14

Märklig diskussion....

Du får väl använda det latinska namnet, Tobbe!

Det finns två alternativ i 1/48 om du vill bygga en J-11 (Eller CR42 Falco), de är Classic Airframes eller Italeri.

CA är dyr, passar illa, svår att få tag på, men har rätt delar och blir mycket fin med massor av TLC (Typisk Short-run från -80talet).
Italeris är betydligt billigare, lätt att få tag i (du skall använda "Luftwaffe"-utgåvan, den har rätt avgasrör!), och den går ihop bättre o lättare än CA, om än inte lika väldetaljerad.
Dekaler får du köpa lösa, och ett ets set från eduard hjälper alltid upp det hela.
Kolla gärna på mitt J-11 bygge här på forumet, det var ett tag sedan så du får nog leta lite, men den finns i både "works" och "bildrutan".

I 1/32 har Silver Wings släppt en Hel-Resin modell som finns i en Svensk version, otroligt fin, men kanske lite i dyraste laget.

Stefan  Very Happy

Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen

Användarens profil

Inlägg av cas i sön maj 25 2014, 17:55

Åh vilken läcker Gladiator!
Märklig slump att man har en ny Airfix och ett lämpligt dekalark för den i stashen!

cas
Vicesheriff

Användarens profil

Inlägg av Tobias i sön maj 25 2014, 19:14

Hehe, ja det borde jag gjort..  Embarassed  Det var iaf en del av motiveringen att det inte släppts helt fritt. Whatever.. Very Happy 

Borde vetat att du byggt en Stefan! Skall kika, Italeri låter nog mer för mig just nu. Visst har ni en J-11 på Malmen?
Är det en genuin gammal svensk eller något inbyte?

Hmm.. Ärligt talat så låter det ganska lockande, en stor en... SKall kika på den med! Alltid något att lägga i stashen åtminstone!

Ja visst är den fin! Jag känner igen den från tidigare men kommer inte ihåg vilken flottilj - kan du upplysa mig?
Fått en lite ny förälskelse i biplan nu faktiskt... Inte riktigt lika stark som för Spittarna men det känns som att jag försakat dem tidigare.. Cool

Inlägg av Stefan E i sön maj 25 2014, 20:40

Jodå, vi har ett av de tre exemplar som finns kvar av CR42an, det finns en i USA och en i Italien också!

Det är en av de vi köpte från Italien, så nog är den är "äkta" kan man säga.

Om du har fått en förkärlek för plan med två vingar, har du sett Wing-Nut-Wings sida?
Jag borde inte lura in dig i det här, men here goes;

http://www.wingnutwings.com/ww/

Några av de absolut bästa modeller som kan köpas för pengar idag!
Plasten håller Tamiya kvalitet, dekaler av yppersta klass (Cartograf), en lyxig handbok"/walkaround/byggbeskrivning utan motstycke i modellvärlden, allt förpackat i en snygg ask med suverän boxart.
De kostar lite att köpa men alla byggsatserna är väl värda priset, och frakten är fri!
Enda haken är att man måste löpa dem från tillverkaren i Nya Zeeland.
Det går att köpa dem från Hannants, deras pris är ungefär vad man får betala om man åker på momsavgifterna, PLUS frakten till Sverige.
Jag brukar beställa från NZ, varför betala extra när man lika gärna kan ta dem direkt från tillverkaren?
Har man lite tur slinker de igenom utan avgifter!

Menar du vilka flottiljer som flög CR42?
F13 och F9 tror jag var de flottiljer som hade dem.

Stefan  Very Happy

Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen

Användarens profil

Inlägg av cas i sön maj 25 2014, 21:34

Fast tänker du på Gladiatorn så var det 1:a divisionen F10 som hade spökmärket  Very Happy

cas
Vicesheriff

Användarens profil

Inlägg av Tobias i sön maj 25 2014, 22:21

Tänkte på Gladiatorn men eftersom jag faktiskt inte visste vilka som flög J-11 är det bara att tacka! Smile

Ojdå, vilka skönheter! Jag kände bara till namnet Wingnuts..! Cartograf med, ah.. Skall kika runt ordentligt där, kan nog bli lite inköp ja!  Very Happy 
Får bli en tur till Malmen snart med. Ner till Varberg för sommaren inom kort men till hösten..! Twisted Evil

Inlägg av Tobias i ons jul 09 2014, 15:08

Hejsan igen grabbar!

Kikar in lite snabbt igen. Besökte Hobbycenter idag och såg lite spännande grejor.. bl a en Revell Mosquito i 1/32, mk. IV.. Visst är det den där ganska gamla, men ganska trevliga modellen?
Köpte mig Toni Canforas modellbyggar bok annars och tycker att butiken var mycket trevlig! ser fram emot hösten och byggande! En eller ett par Tamiya 1/48 P-47:or och P-51B/C ligger och väntar uppe i Stockholm.... Cool

Inlägg av Stefan E i ons jul 09 2014, 17:23

Hejsan Tobbe!

HC är en väldigt trevlig butik, men det finns en ÄNNU bättre hobbybutik för modellbyggare, Kempes, eller numera, Alfa Hobby.

Liten o trång butik, men sprängfylld med modeller av alla de slag och tillbehör!

Ett måste om du inte varit där!

http://area.bizpart.com/kempeshobby/BizPart.aspx?tabId=2

Tonys Bok verkar vara bra och alla Tamiyas P-47or är helt suveräna, rentav starkt beroendeframkallande.

Stefan  sunny

Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen

Användarens profil

Inlägg av Tobias i ons jul 09 2014, 23:06

Ah, den hade jag ingen aning om! Trodde bara vi hade en fysisk butik i Gbg..! Får ta den vid nästa besök (det blir snart!) - tack för tipset! Smile

Tonis bok verkar suverän men du kan nog allt (och lite till!) Stefan!

Inlägg av Stefan E i tor jul 10 2014, 11:38

@Tobias skrev:....du kan nog allt (och lite till!) Stefan!

om det ändå vore så väl....    Laughing 

Åh nej, jag lär mig fortfarande ett o annat trix, främst från de som är yngre faktiskt!   scratch  study  scratch  drunken  Sleep 

Men kolla in Kempes/Alfa Nästa gång du är i Götet! sunny 

Stefan  Very Happy

Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen

Användarens profil

Inlägg av Tobias i tor jul 10 2014, 13:19

Det skall jag göra! Var i gbg i lördagsoch igår bara det senaste. Dessa gånger bara för långfrukost och tjöt med en kompis jag försöker omvända från Flames of War/15mm till "riktiga" modeller.. Wink

Inlägg av Tobias i lör jul 12 2014, 13:26

Jag är ju ganska svag för P-51B/C också... Nu med D-dags-jubiléet ser man ju många bilder i tidningar och annat... Ramlade bl a över detta ark:

Någon med erfarenhet av dem? En olivgrön P-51a med invasionsränder och lite pin-up´or och annat ligger ju bara snäppet under en P-47a ditto... Wink
Båda de över individerna med Malcolm-hoods ser otroligt fina ut..

Såg även att Special hobby är på gång med en Mustang I i 1/32....... Är det något man skulle klara av tro? Embarassed

Inlägg av Sponsored content Idag på 18:40

Sponsored content

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Föregående ämne Nästa ämne Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet