Pre-färgsprute-förberedelser

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Föregående ämne Nästa ämne Gå ner

Pre-färgsprute-förberedelser

Inlägg av Tobias i tis jul 15 2014, 12:48

Jo just det, nu kan det nog finnas plats i budgeten i höst att äntligen skaffa en färgspruta!  Cool 

Sitter och läser toni Canforas fina bok och inspireras. Men börjar fundera på kringutrustning och sånt. Vad behövs mer?
Sprutlåda, fläkt - eller snarare någon form av insug.. Har ju ganska litet hemma (Stefan vet!)

Tänkte plocka åt mig några sprutor att dra upp färg med från jobbet, hehe.. Vilken volym brukar ni köra med? 5-20 ml?

Planerat en hyffsad spruta, något åt det hållet Mal har. Kompressor vet jag inte ännu. Antar att det är svårt att lösa med budgetalternativ utan lika bra att köpa en ok kompressor direkt. (Luft på burk är inget alternativ alltså? Om jag vill sprida ut kostnaden lite..?)

Ser annars fram emot att börja leka med en Airbrush och framförallt ha lite fler färgalternativ än tamiyas sprejbomber..  Cool

Till överst på sidan Gå ner

Sv: Pre-färgsprute-förberedelser

Inlägg av linusorn i tis jul 15 2014, 16:33

Det är alltid bättre att lägga mer pengar på kompressor än på sprutan. Du kommer antagligen att leva längre med kompressorn än sprutan. Du kommer förmodligen kunna använda dig längre av en biltema spruta parad med en sil air kompressor och kunna göra mer med den kombin, än en HS evolution spruta parad med biltemas minikompressor. Ett lite extremt exempel, men bara göra en poäng. Vilken kompressor Du än köper är det viktigaste att den har en tank. Så mycket köksutrustning behöver du egentligen inte. Se till att ha bra ventilation och ha ngt bakom som det inte gör ngt att det kommer färg på. Lite vanligt papper att kolla färgflöde och sådant på innan du målar modellen.

Inlägg av Matt_Public i tis jul 15 2014, 16:50

Luft på burk, nja. Men luft på tub är funkis. Very Happy

I övrigt håller jag med Linus utmärkta inlägg.

Matt_Public
Master of DNF

Användarens profil

Inlägg av Hayabusa i tis jul 15 2014, 18:45

Håller med Linus & Matt. En riktigt bra kompressor, tyst & vibrationsfri, har man lång glädje av.

Inlägg av Janne.S i tis jul 15 2014, 19:38

Håller med visdomsorden från tidigare talare och tänkte bara tillägga att du ska ha sprutor utan packning när du doserar färg och lösningsmedel. ..lösningsmedel äter upp gummi packningen rätt snabbt.

Janne.S
Moderator
Moderator

Användarens profil

Inlägg av frznlogic i tis jul 15 2014, 19:49

Efter att ha gått från en billig Kompressor utan tank som låg på 57db enligt spec, 65 dB enligt okalibrerad telefon, till Sil-air 20 så.... Just do it. Värdelöst med brötiga kompressorer ☺

Inlägg av denstore i tis jul 15 2014, 20:17

Den stora fördelen med Sil-Air och liknande är ljudet. skillnaden på kvalitén på luft är försumbar mellan märken och modeller. Tank är trevligt, och förlänger livstiden på kompressorn.

Fundera lite över vad det är du ska måla. Kommer du aldrig eller sällan att måla stora ytor är inte stora kompressorer meningsfulla. Ibland önskar jag att min Sil Air vore lite behändigare. Skulle jag köpt idag, så hade jag funderat på Iwatas kompressor med tank i handtaget.
Likadant med sprutbox och sånt. Fundera lite över vad målsättningen är. Ska man bara måla småsaker, och ska hålla sig till akryl, så är inte behovet av box jättestort.

Inlägg av cas i tis jul 15 2014, 21:09

Många visdomsord härovan:
Jag lägger till ett : lättaste färgerna att börja med tycker jag är Tamiya, om man nu vill hålla sig till akryl fölr lukten och hjärncellernas skull.

cas
Vicesheriff

Användarens profil

Inlägg av Exelon i tis jul 15 2014, 22:00

Då drar jag mej till med en kontring på cas visdomsord.
Tycker att Tamiyas färger inte är bra nybörjarfärger, har nästan uteslutande använd dom förr. Det är ganska stor skillnad på konsistensen mellan olika kulörer och kräver olika mycket förtunning för att fungera bra. Kanske inte det lättaste om man nyss fått sprutan(om man inte kör den hårda vägen).
Har numera börjat samla på mej Gunze färger och ja skillnaden är i mitt tycke ganska stor. Så mitt tips/råd är Gunze/Mrcolor.

Inlägg av Tobias i ons jul 16 2014, 18:10

Ah, gott om bra svar! Smile

Ok, låter som jag bör lägga mer krut på kompressorn då. Behovet som skall lösas är flygplan i 1/48 och möjligen 1/32 - på sikt.. Ni får gärna ge förslag på kompressor - och var den kan inhandlas till ett bra pris - jag är helt nollställd faktiskt, med just den biten..

Sprutor utan packning? Ok. Med packning blir det engångs då? Wink

Har endast en tamiya-färg för tillfället och hade faktiskt planerat att testa dem så bra råd där. Var handlar man Gunze förresten?

Inlägg av Exelon i ons jul 16 2014, 19:38

Köpte en ny packningsats till min silverline evo. Nu fick man med dessa plast/teflon aktiga packningar istället för oringar. Fick med massa oringar också men det är ju ett kitt till massa olika sprutor.

Inlägg av denstore i ons jul 16 2014, 20:00

Det brukar finnas packningar både i teflon och gummi, till de flesta bra airbrushar. De flesta kommer idag med teflonpackningar monterade, men vissa gamla stötar vill hellre köra med gummi. Ger en mjukare känsla.....

Ska du inte köra större sprutpistoler eller så, med munstycken uppåt 0.8mm eller så, så klarar du dig bra med de flesta kompressorer. Tänker du köra airbrushar på 0.3mm eller mindre, så känns det som att du helt kan låta ljud eller pris styra.

Inlägg av Tobias i ons jul 16 2014, 20:33

Bra tråd! Skall besöka alfahobby på fredag så tar n titt där.. annars väntar jag med fler frågor till jag köper för jag lär glömma och behöva fråga igen, som vanligt, hehe.. Wink

Inlägg av frznlogic i ons jul 16 2014, 21:15

Jag är trådskaparen till den där andra tråden och slutade med att jag köpte en Sil-air 20A från die duese i Tyskland  (länk finns i tråden). Supernöjd med den. Nackdelen jag uppfattade med de kompressorer som alfa hobby säljer/sålde  är ljudnivån, de är helt enkelt för brötiga i min mening.

Inlägg av Exelon i ons jul 16 2014, 21:33

Kör själv med feltemas mc90 den blåalådan har fungerat bra till 0.3-0.2 nålarna. Man kan göra en diy tank av en petflaska om man vill ha mer och jämnare luft. Tycker 47db inte stör, jag använde förr en vanlig kompressor på 110db den lät högt.
Men har du budgeten så ska du absolut köpa en sil-air. Kommer göra det när ekonomin tillåter.

Inlägg av denstore i ons jul 16 2014, 21:37

Jag håller med om att de Kina-tillverkade kompressorerna från Alfa väsnas för mycket. Men det finns mer än decibel att tänka på. Jag har haft ett par av de kinatillverkade, och Sparmax, som är den Taiwanesiska tillverkaren som bygger membrankompressorerna till de flesta märken, typ Iwata, Euro-Tec 10aoch 16a med flera. Och nu har jag en Sil-Air. Visst låter alla membrankompressorerna mer än de av kylskåpstyp. Men de kinesiska låter skarpare, mer metalliskt, och mycket obehagligare än det mer dova brummandet som Sparmax-kompressorerna.

Inlägg av Tobias i ons jul 16 2014, 23:04

Ah ok..

Vad kan man behöva hosta upp för en Sil-air 20A då?

Inlägg av denstore i ons jul 16 2014, 23:17

Puma har väl rätt hyfsade priser, tror jag. Han har också Sparmax, så att man kan jämföra lite. Iwatas kompressorer kan man köpa genom Daveart, men han är typ dyrast i världen, så jag hade nog kollat runt lite i Europa.

Inlägg av Tobias i sön jul 27 2014, 22:16

Blivit aningen sugen på att traska in på Wentzells rätt upp och ner och köpa en Airbrush Evolution silverline FPC two in One el liknande samt en kompressar typ denna:

Kompressor

Fick mer lön än jag hade räknat med för sommarjobbet så.. ..känns skönt att handla i en fysisk butik nära man kan få hjälpa av och få tag på reservdelar hos - rimligt?

Inlägg av Mal i sön jul 27 2014, 22:30

Yesssss

fina grejjer....

HS evolution har du gott om delar till...

de olika modellernas delar är same same......Very Happy

Inlägg av Tobias i sön jul 27 2014, 23:10

Den verkar bra och det känns som att man kan fråga dig om råd då med.. Wink Vilken var et nu du hade?

Inlägg av denstore i mån jul 28 2014, 00:18

Om du har möjlighet att känna på några olika, så tycker jag att du ska göra det innan du bestämmer dig. Alla har sina olika favoriter, och det är trots allt händerna som avgör om saker känns rätt eller inte.Smile

Inlägg av Stefan E i mån jul 28 2014, 11:16

Hejsan Tobbe!

Du har fått massor av bra tips här, så jag kan bara understryka;

Satsa på en bra (tyst) kompressor, med tank 4-8l - Visst, det kostar en slant, men du kommer att ha den i många, många år.
Jag har en kompressor som inte är särskilt tyst,men jag bor i villa och har mitt byggrum i källaren, sovrummet har vi på övervåningen.
Visst hörs det lite ändå, men inte inte en så att det stör!

Jag tycker det är bra att börja med en relativt billig Jula/Biltema/Clas Olsson-spruta (ca399:-) eller en IWATA Neo, och byt upp dig till en riktigt fin, när du känner att du "växt ur" din första AB.
Billigare att göra sina första misstag med en billig spruta än med en dyr, och se till att du köper en som det går att få tag i reservdelar till.
Men synpunkter på färgsprutor har du redan fått massor av, så känn dig för, titta runt, försök att få prova med en kompis som handledare.
Muta Mal, så ställer han säkert upp!  Laughing 

För att dra upp, eller blanda färg, använder jag sådana här laboratorie-pipetter;

Jag köper dem från en firma i Tyskland, knappt 500:- för två sådana här lådor med 500st. i varje, inklusive frakt.

Samma som man köper hos Panduro, men de tar 25:- för 5st, hutlöst!

Pipetterna har jag använt i snart fyra år och har ännu inte gjort slut på första lådan!
De tål att användas många gånger, även med "heta" lösningar som; Lacknafta, Etylacetat, Standardförtunning etc.

Kan säga att jag fortfarande kör med min Jula-spruta som jag köpte för fyra år sedan (men det är det tredje exemplaret!   Embarassed ).

Stefan  Very Happy

Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen

Användarens profil

Inlägg av Tobias i mån jul 28 2014, 12:30

Så mycket vettiga råd som sabbar mina impulsköp... Laughing  Wink 

Ah.. Det får bli en bra kompressor helt enkelt - och sen någon form av billigare spruta att börja leka med kanske. Jag börjar längta riktigt mycket efter att ge mig på en 1/32 Dunderbult men kanske skall lära mig att använda sprutan på någon billigare 1/48-modell istället..?

Bra råd med pipetterna! 25kr för 5 är ju helt galet! e kostar inte många ören att tillverka..

Inlägg av Sponsored content Idag på 11:09

Sponsored content

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Föregående ämne Nästa ämne Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet