Phantoms? F-14 & A-6 nu med..

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Föregående ämne Nästa ämne Gå ner

Phantoms? F-14 & A-6 nu med..

Inlägg av Tobias i fre aug 29 2014, 19:40

Så lugnt på forumet.. Får starta en tråd! Very Happy

Fixade en resttenta så tänkte fira med en modell - så måste man alltid göra när det går bra! Wink Stod och pillade på en liten Dunderbult på Wentzells idag, har ganska kul dekaler, men har fullt upp med olika ´bults & ´stangs som synes..

Får ju ge mig på något utan propeller snart. Vart på gång länge men inte blivit av... Men nu har jag iaf färger som jag kan spruta på (minus skillz´en! clown )

Det som ligger väldigt högt upp är en Phantom II! Det är något speciellt med det flygplanet, mycket vackert utséende. Kikat lite och sett att Hasegawa har ett gäng och dessa Fujimi - som jag inte vet någonting om! (Kikade lite på wiki nu och vart på väg att köpa deras CH-46 i butik i Solna Centrum ett par gånger men den är borta nu). Hur är de, Fujimis? En brittisk variant hade suttit fint..

Skall ju erkänna att jag inte kan mycket om Phantoms.. Men jag gillar utséendet! Speciellt i brittiska färger, FAA eller grått o grönt. Vilken variant har förlängt noshjulsställ och varför förresten (hangarfartyg?)?

Denna finns ju inne på Wentzells annars... Läser review´en på britmodeller nu - men någon som har egen erfarenhet?

Ger mig knappast på en 1/32 nu men senare kanske? Hur är Tamiyas? 

Vad har vi att leka med i 1/48 och hur står de sig mot varandra?

Finns en överhängande risk att jag plockar upp en Phantom inom kort, ge mig råd! Very Happy (Antar att Stefan E har en del att säga? Wink )

Senast ändrad av Tobias den lör aug 30 2014, 12:09, ändrad totalt 1 gång

Till överst på sidan Gå ner

Sv: Phantoms? F-14 & A-6 nu med..

Inlägg av denstore i fre aug 29 2014, 19:59

I 1/48 finns bara Hasegawas brittiska Phantoms.
Annars är nog Academys ganska nya modell det som gäller för Phantoms nu.

Inlägg av Tobias i fre aug 29 2014, 20:20

Ah det är så? Kikar runt på scalemates - som ofta är bra, men just här är det lite svårt att hitta reviews..

Hasses 1/48 är fin antar jag?

Inlägg av linusorn i fre aug 29 2014, 20:47

Hases är både högt och lågt. Det kan ligga stammar med både förhöjda panellinjer och försjunkna panellinjer. Och det är inte bara små delar som kan, ha förhöjda panellinjer. Beroende på variant kan t ex vingar ha upphöjda panellinjer. En del varianter är rätt gamla i formarna och andra nyare och betydligt bättre. Vissa delar passar mycket bra och andra inte alls. Tror det är en hyfsad beskrivning.

Inlägg av denstore i fre aug 29 2014, 21:22

Den är bra, men lite till åren. Och de brittiska är lite besvärliga att hitta till vettiga priser.
De brittiska versionerna är FG1 (F-4K) som har längre landningsställ, och FGR (F-4M, normalt landningsställ). Båda dessa har brittiska RR Spey-motorer. Sen hade britterna även ett gäng F-4J.

Inlägg av Tobias i fre aug 29 2014, 22:13

Ah.. HAsses låter lite sådär då... Om jag inte vet att en specifik box é ok.. Inte toksugen att blanda sådär, inte så bra på rescribing (ännu)... Embarassed

Alltid kul när man halkar in på något nytt men det blir så mycket på en gång... Very Happy Såg att de köpte lite olika "batches". Britterna är sköna, byter något som funkar mot något brittiskt.. Men kamot kan jag inte gnälla på, speciellt Extra Dark Sea Grey, gillar den starkt!

Denna boxen verkar ändå skön, ok dekal-alternativ (EDSG bl a), gun pod etc.

Något tips på en bra Phantom-bok så jag kan sätta mig in i det ordentligt? Embarassed Kanske ta ut en prenumeration på Fantomen? Laughing

Inlägg av Matt_Public i fre aug 29 2014, 22:35

Vet inte hur jag är skapt, men jag får Jaguar-cravings av den här tråden. Very Happy

Matt_Public
Master of DNF

Användarens profil

Inlägg av Tobias i fre aug 29 2014, 23:10

Jaguar?? De är sköna men.. Phantoms och Dunderbult II slår väl dem? Wink

Inlägg av denstore i fre aug 29 2014, 23:44

Hasegawas Phantoms ur PT-serien är alla bra och byggbara. Det är den äldre P-serien man ska se upp med. Men sen finns ju alla specialboxningarna som ställer till det. Bäst är såklart att kolla modellen innan köp.

Inlägg av Stefan E i lör aug 30 2014, 00:21

Oj, det var ingen liten fråga.....

Jag kan erkänna att jag ingenting vet om 1/72, så dom lämnar jag till dem som har bättre koll.

I 1/48 vet jag lite mera däremot.... (mitt förra "Nick" var ju PhantomII, det finns en orsak...)

Monogram är äldst i klassen, typisk 70-tals Monogram, bra detaljering, lättbyggd och billig.
Nackdelen är upphöjda panellinjer och rätt sunkiga dekaler.

Hasegawa har väl mer eller mindre "ägt" Phantom-marknaden sedan deras första modeller kom ut.
I början hade alla upphöjda panellinjer, men numera är det bara deras -B/-N som fortfarande har det.
Alla andra har försänkta panellinjer, men man kan hitta gjutramar från gamla modeller som fortfarande letar sig in i andra lådor.
Modellerna oavsett upphöjda eller försänkta panellinjer är mycket trevliga, detaljrika o lättbyggda byggsatser. 
Nackdelen är obefintliga luftkanaler, bara 2 Sidewinders och 4 Sparrows, 2 vingtankar o 1 centertank, dekalerna är typiska Hasegawa dekaler, bra att använda men det vita har oftast en "grädd-gul"-ton.
Hasegawas modeller börjar bli lite väl dyra nu...

Senaste tillskottet i klassen är som bekant Academys, och jag kan bara säga att det är också den allra bästa och mest detaljerade modellen.
En "state-of-the-art" Phantom, med kompletta luftkanaler (men svåra att få snyggt), ordentligt med vapen-last och dekaler från Cartograf.
Nackdelen med Academys modell är väl att den är gjuten i tre färger (Svart/vitt/grått) och att man bara får ett enda dekalalternativ, VF-111 "Sundowners".
Om du köper Eduards utgåva "Good Morning Danang") så får du Academys plast, hela fem dekalalternativ, allt gjutet i grått, målat ets, masker plus en drös med resin från "Brassion" serien (stolar, utblås, hjul mm).

I 1/32 finns Tamiyas modell som kom i början av -80talet, försänkta panellinjer, hyfsade dekaler, bra detaljering, men dyr.
Modellen är översållad med "reparationsplåtar" (scab-plates) på kroppen, tydligen hade det flygplan Tamiya-teamet tittade på det, så de gjorde likadant på modellen.
Kan inte säga så mycket om passformen, har inte byggt någon ännu, men jag har ett Phantombygge på gång i Tema "Phantom" -delen, och det finns en Japansk F-4EJ Kai (Hasegawa 1/48) som jag byggt på forumet.

Stefan (aka Phantom2)

Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen

Användarens profil

Inlägg av Tobias i lör aug 30 2014, 00:38

Tackar! Very Happy

F-4:or (och F-14!) är ju galet vackra! Jodå kommer ihåg ditt gamla nick! Smile

Hmm.. Låter svårt att välja.. Inte så sugen på äldre kit, alls. Även om de säkert kan vara fina. Inte så orolig över dekaler och vapenlast egentligen heller, går ju alltid att fixa och man kan fråga er om vilka robotar kan sitta var.. Smile

Hur är Tamiyas stora, 1/32:orna då? Läste lite om deras Tomcat och den lät sådär, jämfört med Trumpeters.. Är deras Phantom av samma stil - övergången mellan upphöjda och sänkta panellinjer..?

Inlägg av Stefan E i lör aug 30 2014, 00:54

Tomcaten var Tamiyas allra första 1/32 modell, och den är väl OK.

Passformen är bitvis riktigt dålig, den fordrar en massa jobb och bättre dekaler, men jag har sett en hel del otroliga byggen på den.
Mitt försök;

Black Box Cockpit och Yellowhammer dekaler.

Trumpeters kan jag inte säga något om, har vare sig sett eller byggt den, men den lär ha problem med luftintagen (där är Tamiyas bättre).
Tamiyas modell är en F-14A+ (-B), vill man ha en modernare version (-D) är det Trumpeter som gäller.

Phantom var Tamiyas andra 1/32 modell, betydligt bättre är F-14 i detaljering och passform.

Stefan

Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen

Användarens profil

Inlägg av denstore i lör aug 30 2014, 01:44

Kom inte F-15 före Phantom?

Inlägg av Azgaron i lör aug 30 2014, 02:08

Inte brittisk, men väl en Phantom i 1/32 från Revell.

Phantombygge

Den har ju ett antal år på nacken och kräver ju en del extra jobb för att bli bra. Säkert betydligt enklare att bygga en Tamiya. Smile

Kanske skulle bygga klart den nån gång! Smile

Håkan

Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009

Användarens profil

Inlägg av Stefan E i lör aug 30 2014, 10:57

@denstore skrev:Kom inte F-15 före Phantom?

Har för mig att ordningen var;

F-14, F-4, F-15, sedan var det ett uppehåll på många år tills Zeron kom.

Men nu blev jag osäker, skall kolla utgivningsåren på mina satser.

Phantom-serien är mycket lik F-14 i upplägg och detaljering, lite "gamla Tamiya" stuket, medan F-15 är i en helt annan klass.
Det kan nog sägas att det var den första riktigt "moderna" 1/32 byggsatsen.

Stefan  Very Happy

Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen

Användarens profil

Inlägg av Stefan E i lör aug 30 2014, 11:07

@Azgaron skrev:Inte brittisk, men väl en Phantom i 1/32 från Revell.

Phantombygge

Den har ju ett antal år på nacken och kräver ju en del extra jobb för att bli bra. Säkert betydligt enklare att bygga en Tamiya. Smile

Kanske skulle bygga klart den nån gång! Smile

Håkan

Ja, jag glömde Revells Phantoms, det var sent....

Revells "spök-serie" är ju mera av "budget"-satser, jämfört med Tamiyas, men detaljeringen är helt OK och passformen riktigt god, och det är den enda RF-4C med spaningsnosen som finns i 1/32skalan.
Revell har gett ut både RF-4C och den Tyska (R)F-4F (en -E med oslattad stabbe och "bantad" elektronik).

En Revell F-4F från Richthofens division var den första stora Phantom jag byggde, någon gång på -70 talet!

Stefan  Very Happy

Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen

Användarens profil

Inlägg av Matt_Public i lör aug 30 2014, 11:39

Revell har väl en återutgåva på gång, moddad till en F-4G? Personlig favorit, och allt det där...

Matt_Public
Master of DNF

Användarens profil

Inlägg av Tobias i lör aug 30 2014, 11:47

Den där F-14 ser ju mäkta imponerande ut Stefan! Snyggt jobb hur nu än modellen var att bygga! Very Happy Hade ju Top Gun på i bakgrunden igår när jag modellerade lite.. Farligt, svag männska, helt plötsligt beställer jag någon Tomcat med.. Wink

Aldrig riktigt fastnat för F-15, lika mycket som F-4:or och F-14. Men är det också en ok modell blir man klart intresserad!

Skall kika igenom din tråd ikväll, med lite bira som sällskap Håkan, trevligt! Jag måste komma över min Revell-skräck... Har nog bara byggt deras riktigt gamla, men dåliga detaljer, mjuk plast och konstig färg på plasten... Har nog aldrig byggt något från Revell som jag gillade, men inte heller byggt en modern Revell-modell.. Embarassed

SKall kika över tyskarnas F-4:or med! Vet att farsan har någon ganska fet bok om Phantoms som stundtals legat på muggen där hemma. Bläddrat igenom och sett fina kärror där.. Very Happy

Tack för alla tips och kommentarer, fortsätt gärna om ni har mer!

Inlägg av denstore i lör aug 30 2014, 11:56

@Stefan E skrev:
@denstore skrev:Kom inte F-15 före Phantom?

Har för mig att ordningen var;

F-14, F-4, F-15, sedan var det ett uppehåll på många år tills Zeron kom.

Men nu blev jag osäker, skall kolla utgivningsåren på mina satser.

Phantom-serien är mycket lik F-14 i upplägg och detaljering, lite "gamla Tamiya" stuket, medan F-15 är i en helt annan klass.
Det kan nog sägas att det var den första riktigt "moderna" 1/32 byggsatsen.

Stefan  Very Happy

Serienumret på F-15 är lägre än på F-4.
Först kom Tomcat, sedan Strike Eagle som nummer 2, ytterligare en moderniserad Tomcat som nummer tre, F-15C som nummer 4, och först som 5:a och 6:a, F-4C/D och F-4J.

http://www.tamiya.com/english/products/list/32plane/kit60301.htm

Har en märklig episod ur mitt liv, som lite snurrade just runt de där modellerna, så jag minns dem rätt bra.Smile

Inlägg av Tobias i lör aug 30 2014, 12:10

Spännande, ibland har man sånt där ja. Very Happy

Om man slänger in A-6:or av olika varianter, även Prowlers, i ekvationen. Har ni några åsikter om modeller av dem? Alla skalor. (Ja hade "Flight of the Intruder" som bakgrundsfilm. Very Happy )
Kikar jag på planen bredvid varandra är det ganska uppenbart att F-4´an är det jag skulle vilja bygga först men nyfiken på de andra med..

Inlägg av denstore i lör aug 30 2014, 12:44

När det gäller 1/48  A-6 så är nog Kinetics enda moderna alternativet, men Monograms gamla modell är nog nästan lika bra.

För Tomcat är alternativen Hobbyboss, Hasegawa och igen Monogram. Hobbyboss är nyast, men Hasegawas är nog bäst. Jobbig att bygga, dock. Monograms är som vanligt bra för sin ålder. Dock omodern.

Inlägg av linusorn i lör aug 30 2014, 14:20

http://modelingmadness.com/splfeat/kr/has48d.htm är en bra lista på vad som finns i varje utgåva av hasegawas F4, F14, F15,F16, F18 och F22 i 1/48.

Inlägg av Tobias i lör aug 30 2014, 15:00

Tack båda! Den där länken ser otroligt användbar ut linusorn! Jag tog en titt på Hasses F-4:or och det kändes som en hyfsad djungel! Galet många boxar och annat..

Tyckte det var synd att missa en chans att fira (och trösta mig för att jag måste vara på sjukhuset lite idag och imorgon och ta igen lite restmoment i plugget.. Mad ) något så gjorde ett *impulsköp* på den där jag spanat in. 

Började nästan öppna boxen i T-banan! Men tog en bild bara..

Det finns bra bilder i en review på Britmodeller av denna box men postar ett par ändå. För att vara så gammal tycker jag detaljerna ser mycket bra ut!
Det är någon form av sparrows och sodewinders plus fäll-tankar man får va?

Det blir nog fler Jet-byggen känner jag, men denna lilla kändes som en bra start. Smile Får hoppas det kommer fler tentor snart så jag har anledning att fira! Wink

Inlägg av Stefan E i lör aug 30 2014, 15:59

Först kom Tomcat, sedan Strike Eagle som nummer 2, ytterligare en moderniserad Tomcat som nummer tre, F-15C som nummer 4, och först som 5:a och 6:a, F-4C/D och F-4J.

http://www.tamiya.com/english/products/list/32plane/kit60301.htm

Där ser man!  Shocked Embarassed  Laughing

Tack för korrigeringen!  sunny

Stefan  Very Happy

Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen

Användarens profil

Inlägg av Stefan E i lör aug 30 2014, 16:08

Fujimis F-4serie har alltid fått fin kritik, men som sagt, jag vet inget om 1/72.

Det är en "äkta" Brittisk Phantom du fått tag på, med Spey-motorer och långt nosställ.

Det har precis kommit en helt ny A-6a i 1/48 från Trumpeter/Hobbyboss också, och den lär vara mycket bra!

Får väl se när tidningarna skriver om den, men den är intressant, definitivt ännu ett härligt flygplan.

Stefan  Very Happy

Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen

Användarens profil

Inlägg av Sponsored content Idag på 03:50

Sponsored content

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Föregående ämne Nästa ämne Till överst på sidan