JA37Di Jaktviggen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Sida 1 av 17 1, 2, 3 ... 9 ... 17  Nästa

Föregående ämne Nästa ämne Gå ner

JA37Di Jaktviggen

Inlägg av Janne.S i sön nov 16 2014, 01:51

YEEEEHAAW !
Jag fick mina giriga händer på en sällsynt prerelease av Tarangus Viggen !

Den är fortfarande varm och nyss levererad och jag har börjat planera hur man ska gå till väga och vilka fågel det ska bli ...

Nog är den ljusår bättre än Escis gamla ök men några skönhetsfläckar har den fortfarande... Det är ju en ganska dyr modell och man hade hoppats att de hade fått allting rätt men det är ju som sagt en prerelease så de kanske hinner ändra lite till det stora släppet. Det är ju en ny Viggen i 1/48!!! så jag kan vara ganska förlåtande trots priset....
Efter mitt AJ äventyr så är jag ganska bevandrad i Viggen och jag ska nog få ordning på den här med Very Happy

Jag ska att göra ett JA från F4 , Jämtlands Flygflottilj på Frösön. Jag gjorde min värnplikt där en gång i tiden , många många månar sedan : P
Jag har beslutat att göra den ultimata versionen av Viggen , JA37Di , det var ett ganska kapabelt jaktplan med uppgraderad avionik och BVR kapacitet , kunde ta AMRAAM.

Limma lugnt!

Janne.S
Moderator
Moderator

Användarens profil

Till överst på sidan Gå ner

Sv: JA37Di Jaktviggen

Inlägg av Matt_Public i sön nov 16 2014, 02:18

Din hund! Laughing

Nå, du lär göra ett förstklassigt jobb (och en Frösö-maskin dessutom). Pumpa igång!

Matt_Public
Master of DNF

Användarens profil

Inlägg av Stefan E i sön nov 16 2014, 11:53

Ja, den väntar vi en utförlig rapport på!  cheers

Gärna en lådtitt också.....   bounce

Kan knappt hålla mig tills jag får tag i ett eget exemplar!
 Struntsamma vad den kostar, den skall jag ha!  sunny

Stefan   Very Happy

Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen

Användarens profil

Inlägg av flarpen i sön nov 16 2014, 12:32

Yes.
Detta ser vi fram emot. Kör så det ryker Janne.

Det jag inte begriper är var ni hittar dessa utgåvor.

flarpen
AMS patient zero

Användarens profil

Inlägg av Janne.S i sön nov 16 2014, 13:59

@Matt_Public skrev:Din hund! Laughing

Nå, du lär göra ett förstklassigt jobb (och en Frösö-maskin dessutom). Pumpa igång!
Hehe... will do Smile

@Stefan E skrev:Ja, den väntar vi en utförlig rapport på!  cheers

Gärna en lådtitt också.....   bounce

Kan knappt hålla mig tills jag får tag i ett eget exemplar!
 Struntsamma vad den kostar, den skall jag ha!  sunny

Stefan   Very Happy
Jag hoppade lådtitten då det florerade så många redan men visst , det kan jag göra Smile
Det fräcka är att det kom med delar till en AJ också i lådan....så AJ och AJS och SH (om man skaffar spaningskapsel) går att få till ur lådan

@flarpen skrev:Yes.
Detta ser vi fram emot. Kör så det ryker Janne.

Det jag inte begriper är var ni hittar dessa utgåvor.
Tack Johan Smile

Man har vl kontakter...... vår käre ordföranden i Göteborg var i Telford och försåg sig med ett par ex som han sedemera krängde till mig bland annat.

Janne.S
Moderator
Moderator

Användarens profil

Inlägg av cas i sön nov 16 2014, 15:41

Heh, den där Timo är speciell på att köpa på sig saker och sen sälja vidare...
Di-jaktviggen alltså?
Antar att du ha med alla widescreenskärmar och sånt i tupphålet?
Hursomhaver, det kommer bli HELLÄCKERT!

cas
Vicesheriff

Användarens profil

Inlägg av Marlin i sön nov 16 2014, 17:07

Wow  Shocked
En Viggen.
Detta måste följas.
/Bosse

Inlägg av Janne.S i sön nov 16 2014, 17:49

@cas skrev:Heh, den där Timo är speciell på att köpa på sig saker och sen sälja vidare...
Di-jaktviggen alltså?
Antar att du ha med alla widescreenskärmar och sånt i tupphålet?
Hursomhaver, det kommer bli HELLÄCKERT!
Jodå....har både AJ panelen och JA med två MFD:er Smile

@Marlin skrev:Wow  Shocked
En Viggen.
Detta måste följas.
/Bosse
Bara att slå sig ner Very Happy
Ska gå lite snabbare att få ihop än AJn

Janne.S
Moderator
Moderator

Användarens profil

Inlägg av Azgaron i ons nov 19 2014, 00:18

Ska bli kul att följa detta bygge! Smile

Håkan

Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009

Användarens profil

Inlägg av LudvigN i mån nov 24 2014, 01:30

Vilka missiler skall du använda? Jag upptäckte till min besvikelse(med tanke på priset) att lådan saknar vapen...

Inlägg av Janne.S i mån nov 24 2014, 01:59

@Azgaron skrev:Ska bli kul att följa detta bygge! Smile

Håkan
Hoppas det blir bra underhållning Smile

@LudvigN skrev:Vilka missiler skall du använda? Jag upptäckte till min besvikelse(med tanke på priset) att lådan saknar vapen...
Jag ska peta på 4 AMRAAMs och 2 sidvindare... skrämmde upp lite robotar och lavetter från diverse fyndlådor ...och Erik Smile

Janne.S
Moderator
Moderator

Användarens profil

Inlägg av Marlin i mån nov 24 2014, 10:18

@Janne.S skrev:Jag ska peta på 4 AMRAAMs och 2 sidvindare... skrämmde upp lite robotar och lavetter från diverse fyndlådor ...och Erik Smile

Spännande. cyclops
Jag visste inte att Viggen tog AMRAAM's

/Bosse

Inlägg av cas i mån nov 24 2014, 10:27

37-Di var ju när den pensionerades ganska mycket biffigare än Gripen vid samma tidpunkt.
Tror att dom hade satt dit ett extra balkläge (bakom huvudstället på nåt vis) på den också så den kunde väl ta både 2-4 Rb99, 2 Rb 74 plus både rems och fackelfällare!

Fast den flyger fortfarande som en tegelsten med raketmotor Very Happy

cas
Vicesheriff

Användarens profil

Inlägg av Janne.S i mån nov 24 2014, 11:14

Som Christer säger....de sista uppdareringarna på Viggen gjorde den till en mycket potent BVR motståndare.....betänk att Norrmännen inte hade AMRAAM till sina jaktfalkar än vid den här tiden...så Viggen späkte norrmännen i BVR strid Very Happy

Janne.S
Moderator
Moderator

Användarens profil

Inlägg av Janne.S i mån nov 24 2014, 22:43

Presentation

NI har säkert redan sett lite omdömen tidigare...särskilt på britmodeller, men här kommer min dom Very Happy

Först en titt på vad jag tyckte behövdes till modellen....

En knall pall, det kommer två i lådan men de ser inte rätt ut så jag beställde lite resin från Rebellen...den är till ESCI modellen...men hur svårt kan det vara att modda den?

Sedan ett måste, Masters svarade mässings pitotrör och alfagivare! MUMS!!!

Resin hjul, de som kommer i lådan e inte så bra...särskilt inte noshjulen.

Och slutlgen en RAT för det kommer inte någon i lådan...

Härnäst själva innehållet i lådan, 9 glada gjutstammar med massa delar!

Efter att ha noggrant kontrollerat alla delar ... finns det några improvents som behöver göras, men mitt allmänna intryck är att det är väl utformad och delarna känner verkligen trevligt!
De saker som missats är vapnen, de bärraketer, antenner för alla versioner och en RAT ....

Detta är en ganska dyr kit, på 695 svenska kronor! Och jag är ledsen, Tarangus, men jag tycker det är svårt dyrt för vad du får i lådan.
Kvaliteten är bra men inte utmärkt, och det finns massor av misstag ... bara inse det det är inte ett Tamygawa, men det är prissatt som sådan!
Jag tror Tarangus vill kompensera för sina investeringar snabbt ... men det här är inte rätt sätt, ett pris närmare hälften är närmare vad det är värt, sälj det till det priset och
det skulle sälja som smör! När Hasegawa började sälja deras 1/48th skala Draken så gick den för 450kr när den kom ... Jag köpte 4 på en gång! komme rinte hända med Tarangus modell om de inte
sänka sin prislapp ..... rejält!

Nog med skäll på Tarangus, de har gjort ett sjujäkla jobb och de ska ha all heder för det!

NU ska här byggas!

Jag började med sittbrunnen...ser lite tom ut i aktre skottet, blir lite scratchande där då.

Sedan provade jag resinstolen...och den passade inte alls Razz ESCI modellen var nog lite fetare tror jag bestämt.

Lite pryttlar limmades på sidorna inne i brunnen....jag gillar hur kroppen är delad.

Eftersom jag ska göra en Di så rensade jag högersidan på insrumentbrädan för att smälla upp en fet MFD där sedan Very Happy

Med lite kirurgi så fick jag stolen att passa.....ca 1mm på sidorna och 2mm i botten så den inte stack up i huven Razz

Hmmmmm...jag trodde resin RATen skulle passa...men icke!

Med luftkanalerna på plats så ser ni hur mycket utrymme det egentligen finns att göra raten i Razz Blir å scratcha här också.

Här är huvudvingen, hade varit gott med separata roder......men men

Oki, bara å kapa då...bäst att göra det innan man limmar ihop vingarna.

Sedan limmade jag in hjulhusen.

Här var det inte så kul, flapsen på kanarderna har inte rak bakkant utan de ska vara lutade.....måste ha blivit en miss i kommunikationen med de som gjorde formen för Tarangeus egna ritningar visar hur den ska sitta egentligen.

LIte mätande och räknande gav att den är 1.6cm lång in vid kroppen...så det var bara att märka....där rök vortexgeneratorn, det ska förresten vara två på JA..

Så, lite sågat.... får spackla de linjer so är fel sedan

Nu är bygget officiellt inlett!

Limma lugnt!

Janne.S
Moderator
Moderator

Användarens profil

Inlägg av Marlin i mån nov 24 2014, 23:04

Kul att du är igång Janne.

Men dessa fel är irriterande.
Jag ville ha minst två JA, men nu tror jag en får räcka.

/Bosse

Inlägg av Janne.S i tis nov 25 2014, 00:56

Jag tror jag också nöjer mig med en.......sedan kommer ju SH, SF, SK och AJS.... de blir ju tjeckiska , kanske blir de billigare Razz

Janne.S
Moderator
Moderator

Användarens profil

Inlägg av flarpen i tis nov 25 2014, 01:55

Bra start Janne.
Att det skiljer så pass mycket mellan Escis dinosaurie och tarangus är ju inget bra. Hade hoppats på att det skulle gå att använda en del av alla resin grejor som man har för esci till denna också.

Vad det gäller priset så kan jag bara hålla med, kanske inte så mycket som halva priset men en femhundring borde räcka gott å väl. Dock så har jag precis fått leverans av 3st viggissar från hannants av alla ställen (med 10% förbokningsrabatt).
Och som sagt med alla dom irriterande missarna som man behöver fixa till så känns ju priset än mer jobbigt.

/Johan

flarpen
AMS patient zero

Användarens profil

Inlägg av Azgaron i tis nov 25 2014, 02:16

Intressant modell du startat Janne! Lite merjobb ser jag men det brukar du ju fixa fint!

Håkan

Azgaron

Användarens profil

Inlägg av Janne.S i tis nov 25 2014, 09:11

@flarpen skrev:Bra start Janne.
Att det skiljer så pass mycket mellan Escis dinosaurie och tarangus är ju inget bra. Hade hoppats på att det skulle gå att använda en del av alla resin grejor som man har för esci till denna också.

Vad det gäller priset så kan jag bara hålla med, kanske inte så mycket som halva priset men en femhundring borde räcka gott å väl. Dock så har jag precis fått leverans av 3st viggissar från hannants av alla ställen (med 10% förbokningsrabatt).
Och som sagt med alla dom irriterande missarna som man behöver fixa till så känns ju priset än mer jobbigt.

/Johan
Kommer säkert ny resin inom kort..... men attan att man behöver då mycket eftermarknads grejer till en 700kr modell!

@Azgaron skrev:Intressant modell du startat Janne! Lite merjobb ser jag men det brukar du ju fixa fint!

Håkan
Tack Håkan Very Happy Hade räknat med att behöva detaljtrimma men inte att rätta till rena misstag

Janne.S
Moderator
Moderator

Användarens profil

Inlägg av Matt_Public i tis nov 25 2014, 10:59

Hoppla-ha! Det finns lite kvar att göra, ja.

Bra att Janne är inkopplad på fallet då han säkerligen kommer att finna ett flertal sköna sätt att hotta upp modellen på. En bättre trailblazer blir det svårt att skaka fram.

Matt_Public
Master of DNF

Användarens profil

Inlägg av Janne.S i tis nov 25 2014, 13:50

@Matt_Public skrev:Hoppla-ha! Det finns lite kvar att göra, ja.

Bra att Janne är inkopplad på fallet då han säkerligen kommer att finna ett flertal sköna sätt att hotta upp modellen på. En bättre trailblazer blir det svårt att skaka fram.
Hä, ska gå ...nemas problemas!

Janne.S
Moderator
Moderator

Användarens profil

Inlägg av cas i tis nov 25 2014, 15:27

Gött mos Janne!
Du startar i rött ända med att vifta med alla klaffar och roder. Konstigt att inte det var lösa delar, för dom hänger ju jämnt på alla SAAB-kärror.
Men huga vilken storleksskillnad på knallpallen!
Vad är det som är i skala 1/52 här egentligen?

cas
Vicesheriff

Användarens profil

Inlägg av Janne.S i tis nov 25 2014, 20:30

Tack Christer Very Happy
Ja det är ett och annat som är mysko....

Janne.S
Moderator
Moderator

Användarens profil

Inlägg av linusorn i ons nov 26 2014, 23:29

Snyggt jobbat! Vi ska inte skälla allt för mycket på Tarangus, de har ju tagit fram en ny Viggenmodell. Escis gamla härke är ju lite ökänd för att vara lite överjäst och medelålders ölmagad. Finns ju korrigeringssats för magen och allt möjligt. Så att stolen som är till Escis modell är lite överviktig är nog inte så konstig. Jag tror att Tarangus har fått till måtten bättre. Vi är bara vana vid den gamla modellen.

Inlägg av Sponsored content Idag på 04:03

Sponsored content

Sida 1 av 17 1, 2, 3 ... 9 ... 17  Nästa

Föregående ämne Nästa ämne Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet