Tamiya light curing putty- dålig vidhäftning.

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Föregående ämne Nästa ämne Gå ner

Tamiya light curing putty- dålig vidhäftning.

Inlägg av Linus75 i ons feb 11 2015, 13:43

Är det någon här på forumet som har erfarenhet av Tamiya light curing putty?

Jag införskaffade nyligen en tub, men jag tycker att vidhäftningen är lite dålig trots att jag slipat och avfettat ytorna med isopropanol.

Gör jag något fel eller är det så dåligt bett i spacklet, isåfall vad rekomenderar ni för spackel som ersättning.

//Linus

Till överst på sidan Gå ner

Sv: Tamiya light curing putty- dålig vidhäftning.

Inlägg av Matt_Public i tor feb 12 2015, 13:37

Har ingen som helst erfarenhet av UV-spackel, men att rekommendera en ersättningsprodukt borde vara möjligt ändå.

Vad är det för egenskaper du eftersträvar, utöver vidhäftning?

Matt_Public
Master of DNF


Användarens profil

Till överst på sidan Gå ner

Sv: Tamiya light curing putty- dålig vidhäftning.

Inlägg av Linus75 i tor feb 12 2015, 13:50

Jag som så många andra har precis återkommit till hobbyn efter många års frånvaro, så jag är helt novis på ämnet.

Men jag tyckte om att torktiden var väldigt kort på Tamiyas UV-spackel, jag upplevde även att det var lagom hårt att slipa. 
Men man blir ju lite trött när man nästan slipat färdigt så släpper en bit spackel från underlaget bara sådär.

Till överst på sidan Gå ner

Sv: Tamiya light curing putty- dålig vidhäftning.

Inlägg av Matt_Public i tor feb 12 2015, 14:23

Aha, då begriper jag bättre.

Jag kör med två olika sorter i dagsläget, Perfect Plastic Putty och Hagmans Snabbspackel. PPP lämpar sig utmärkt för mindre glipor/ytor, torkar rätt snabbt och är en direkt dröm att slipa. Eventuellt överskott går dessutom att torka bort med vatten. Hagmans, i sin tur, är stryktåligt nog för större ingrepp men kräver å andra sidan lite starkare kemikaler. De får mina helhjärtade rekommendationer.

Med lite tur så kommer någon annan strax med goda råd angående UV-spackel. Börjar bli lite nyfiken själv.

Matt_Public
Master of DNF


Användarens profil

Till överst på sidan Gå ner

Sv: Tamiya light curing putty- dålig vidhäftning.

Inlägg av Mal i tis feb 17 2015, 01:56

det låter som den härdar redan innan "där det är tunnast styk ändarna" det är där det lossnar va.....


Om det är det o den fungerar kör m det o sen "bättrings" spacklar m nåt du kan pensla på.....ex Tasmiya spackle upplöst i acetone (torkar snabbt..obs bara tunna lager..den beter sig som ett slags surfacer)..anväder det ofta....o det som kommer utanför...låt torka bara...sen slipa eller tops med ex CA debonder eller XA22 beroende på jobb....så går det bort o angriper inte plasten.....(ta inte acetone o tops då det angriper plasten)..

samt slår ett slag för perfect pytty..som matt sa..lite jucklo m den men den krymper inte...luktar inte...samt vatten o tops....grymt vänlig.....

Till överst på sidan Gå ner

Sv: Tamiya light curing putty- dålig vidhäftning.

Inlägg av Stefan E i tis feb 17 2015, 17:21

Ibland "spär" jag lite etylacetet i Hagmans spackel för att få det mera lättflytande och fästa bättre.

Funkar med Hagmans, vet inte om det fungerar med PPP.

Stefan  Very Happy

Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Användarens profil

Till överst på sidan Gå ner

Sv: Tamiya light curing putty- dålig vidhäftning.

Inlägg av Linus75 i tis feb 17 2015, 17:30

Tack för alla svar  Very Happy
Blir till att beställa Perfect Plastic Putty.


Jag har en flaska Tamiya liquid surface primer, är det ungefär samma som Mr. surfacer?


Linus bounce

Till överst på sidan Gå ner

Sv: Tamiya light curing putty- dålig vidhäftning.

Inlägg av Sponsored content Idag på 14:35


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Föregående ämne Nästa ämne Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet