Maybach HL230P30 1:16

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Föregående ämne Nästa ämne Gå ner

Maybach HL230P30 1:16

Inlägg av Hauptmann i mån apr 20 2015, 09:47

Det här är början på bygget av en stridsvagnsmotor i skala 1:16. Hittills är den bara grundmålad i den grått, den gråa färg som jag har sett på många referensbilder av just dessa motorer. Det som återstår är att måla slangar m.m. samt smutsa ner den lite.
 

Det jag behöver hjälp med är tips om hur en motor smutsas ner och hur jag kan göra motorn lite mer realistisk.

Fast det blir inget superdetaljbygge detta, det som redan är fastlimmat på motorn är det som kommer att vara på den.

Det kommer inte att hända så mycket i den här tråden förrän slutet av nästa vecka, då vi har lite grann att göra denna och nästa vecka.

Mvh, Hauptmann

Till överst på sidan Gå ner

Sv: Maybach HL230P30 1:16

Inlägg av Mal i mån apr 20 2015, 10:26

En fråga...
Hur är planen överlag på vädringen....mkt shmutzig eller clean....eller mitemellan.

Oljefärger kommer vara grymmt o ha till hands...blyertspenna...
De gör mkt bara dem.....

Kikat på bilder...referens bilder...ex kika på en riktig lastbilsmotor då man får många a vinklar o de smutsar ner på lika sätt för moror e ju motor Wink...för o få känslan var det sammlas oljedammskit...mm..... vart dammet samlar sig mm.....osv.....

allt för få in känslan.....and you will do just fine....Wink

Till överst på sidan Gå ner

Sv: Maybach HL230P30 1:16

Inlägg av Azgaron i mån apr 20 2015, 12:12

Ska bli kul att se den färdigmålad!

Håkan

Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Användarens profil

Till överst på sidan Gå ner

Sv: Maybach HL230P30 1:16

Inlägg av Exelon i mån apr 20 2015, 21:46

Då dom blev servade med ganska tätt intervall så borde ju slitaget på bultarna på toppen av motorn vara ganska nötta. Då det var vagnförarens uppgift att hålla koll på olja/byte och kylare/kylsystem luftfilter osv efter varje uppdrag. Vid dåliga förare så gick ju det en med det andra sönder då dom inte tålde att varvas allt för hårt (som en gammal vw motor ungefär)
Så det borde ju finnas lite oljespill lite här och där.
Maybach motorerna fick ju ett oförkänt rykte om att vara skrot, men ständigt underdimensionerade så fick dom ju alltid gå på max vilket förkortade dess livslängd ganska rejält. t.ex jagd/panthern hade mycket mindre problem då motorn var bättre lämpad till dessa lättare vagnar.

Till överst på sidan Gå ner

Sv: Maybach HL230P30 1:16

Inlägg av Hauptmann i tis apr 21 2015, 19:43

Tack för infon. Ska försöka hitta lite fler referensbilder på dessa motorer än de få jag har.

Med tanke på att denna motor på 700 hk satt först i Panther på 45 ton så var det ju självskrivet att den skulle prestera mindre bra i en Tiger I på 57 ton och ännu sämre i en Tiger II på 68 ton eller en Jagdtiger på 75 ton! Shocked

Men tydligen var det brist på tid och resurser som gjorde att man tvingades till den här nödlösningen, annars hade man säkert utvecklat en motor på typ 1.500 hk till Tiger II och den misslyckade och bortkastade kusinen Jagdtiger. Jag tror att Tiger II hade mått betydligt bättre och varit rörligare med en sån motor.

Hauptmann

Till överst på sidan Gå ner

Sv: Maybach HL230P30 1:16

Inlägg av Exelon i tis apr 21 2015, 21:18

Nja några tiger 1 hade p30 motorn dom flesta hade p45. Skillnaden är olika typer av förgasare och luftfilter. Och dom första 250 tigrarna hade hl210 motorn innan dom byte ut cylindrarna från alu till gjutjärn och borrade ut motorn till hl230 Fanns ju planer att sätta på kompressor på dom och insprutning. Det hade nog gjort dom betydligt bättre. Men det var 45 och kriget var väl kört i det läget.

Till överst på sidan Gå ner

Sv: Maybach HL230P30 1:16

Inlägg av Matt_Public i tis apr 21 2015, 23:29

*pannan i djupa veck*

Informativ tråd, det här!

Matt_Public
Master of DNF


Användarens profil

Till överst på sidan Gå ner

Sv: Maybach HL230P30 1:16

Inlägg av Exelon i ons apr 22 2015, 00:07

@Matt_Public skrev:*pannan i djupa veck*

Informativ tråd, det här!
Kan lägga till ännu mer nördig info; Du kan se på luftburken vilken typ av Maybach motor som sitter i vagnen. Tre luftfilter burkar Hl210(V12 på 21liter alu block,kolvar vev) och Hl230 p45 två större rund luftburkar (V12 23liter i princip en uppborrad Hl210 fast med gjutjärns block och vev) P30 dom där två fyrkantiga lådorna(Samma stomme fast med annan typ av Solex förgasare) Även så hade p30 lite lägre Nm och hp. Hittade en lite rolig tysk sida med alla förkortningar.


TR - engine with dry sump lubrication

TU - deep base (Pan)

K - clutch housing

M snapper magneto

R - belt for side air compressor

U - reverse compressor

RR - wind wing stored separately from the motor

G generator-motor

P - tank Engine

NL - Normal Engine
HL - High preformance Engine

Så Matt en kluring du får lösa vad hade Demag halvbandaren hade för motor Maybach HL 42 TRKM. Very Happy

Till överst på sidan Gå ner

Sv: Maybach HL230P30 1:16

Inlägg av cas i ons apr 22 2015, 19:32

Som halv motornörd går man igång hårt på såna här saker albino
Smaskigt med all denna info!

cas
Vicesheriff


Användarens profil

Till överst på sidan Gå ner

Sv: Maybach HL230P30 1:16

Inlägg av Hauptmann i tor maj 07 2015, 11:00

Då vi har haft betydligt mer att göra i familjen än vi hade önskat oss så har jag inte ens hunnit tänka ordet Stridsvagnsmotor, men nästa eller nästnästa vecka så ska jag väl förhoppningsvis ha tid och energi över att börja jobba på den på allvar.

Mvh, Hauptmann

Till överst på sidan Gå ner

Sv: Maybach HL230P30 1:16

Inlägg av Sponsored content Idag på 04:56


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Föregående ämne Nästa ämne Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet