Luftspruta?

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Föregående ämne Nästa ämne Gå ner

Luftspruta?

Inlägg av Tobiasr i sön apr 26 2015, 00:09

Godafton!

Jag envisas fortfarande med att endast måla med pensel. Men har börjat kika lite på olika airbrush'er.
Vad har ni? och vad rekommenderar ni när det kommer till kompressor?

Till överst på sidan Gå ner

Sv: Luftspruta?

Inlägg av Matt_Public i sön apr 26 2015, 01:13

Rekommendationer?

H&S Evolution som huvudsaklig airbrush och Sil-Air på kompressorfronten.

Skapligt enkel och hysteriskt användarvänlig luftpensel. Kompressorn är så pass tyst att man nästan måste anstränga sig för att bli störd av den.

Med detta sagt så har jag full respekt för folk som penselmålar, men om du känner för att testa något nytt så vill jag verkligen lyfta fram ovan nämnda utrustning.

Matt_Public
Master of DNF

Användarens profil

Inlägg av Janne.S i sön apr 26 2015, 02:26

Som herrn från vildmarken säger...

Själv kör jag med Iwata HP-CH+ och CM-B.....men jag har innan fått gott resultat med en Badger 150 och en Aztek.
Måste du välja så lägg krutet på en SIL-Air kompressor eller liknande hellre än en dyr spruta.

Janne.S
Moderator
Moderator

Användarens profil

Inlägg av Matt_Public i sön apr 26 2015, 09:56

@Janne.S skrev:Måste du välja så lägg krutet på en Sil-Air kompressor, eller liknande, hellre än en dyr spruta.
Just! Just!

Det är bättre med budget-gitarr och kanon-förstärkare än tvärt om. Samma förhållande gäller här, särskilt med tanke på risken sabba aerografen i början.

Matt_Public
Master of DNF

Användarens profil

Inlägg av cas i sön apr 26 2015, 13:19

Exakt vad nestorerna ovan säger. En spruta för runt 5-hundringen är alldeles utmärkt att börja med, eller tom en biltema-variant bara för att känna på hantverket. Det är inte alls lätt i början!
Och kompressorn är extremt viktig om man tänker satsa helhjärtat på det.
Har du nån byggare i närheten så du kan prova på hur det känns innan du börjar kasta pengar på det?

På plaskollot kommer det garanterat finnas olika sprutor att prova för den som vill det Very Happy

cas
Vicesheriff

Användarens profil

Inlägg av Tobiasr i sön apr 26 2015, 16:21

Många bra tips! Tack!

Vad har ni för sil-air modeller. Fanns ju en uppsjö Smile

Inlägg av cas i sön apr 26 2015, 17:01

Jag har visst inte en Sil Air utan en Faller

Men de är lite smålik en Sil Air 50D

Kanske dags att skapa en allmän kompressortråd?

cas
Vicesheriff

Användarens profil

Inlägg av MiniStuff i sön apr 26 2015, 17:01

kan rekommendera Sparmax TC-610H. inte alltför dyr. riktigt bra och tyst. tror det är typ samma komponenter som i en sil-air.

MiniStuff
Vicesheriff

Användarens profil

Inlägg av Hayabusa i sön apr 26 2015, 22:58

@CAS - Den Fallerkompressor du har är densamma som  t ex Sil-Air. Tillverkad i Italien av Werther International SpA. Säljs under en del olika namn.

Inlägg av Exelon i mån apr 27 2015, 01:37

@MiniStuff skrev:kan rekommendera Sparmax TC-610H. inte alltför dyr. riktigt bra och tyst. tror det är typ samma komponenter som i en sil-air.
Men dom är "ljudligare" än Sil-air(35db kylskåpstyst) och sparmax ligger runt 50db har jag för mej. Tänkte köpa en sån men när det var högre ljud i dessa än vad min Biltema Mc90 kompressor så kändes det inte lika positivt, kan tilläga att mc90 kompressorn fungerar helt ok, saknar en tank(går att fixa om det estetiska inte är viktigt Twisted Evil ) annars helt ok nybörjarkompressor.
Så för min del så är det varken kompressorn eller sprutan (H&s Evo silverline) som är problemet utan puckot bakom grejerna. Very Happy  Fördelen jag kan se med en dyrare spruta är väl tillgången till reservdelar, ja nålar och munstycken kommer garanterat att bli krokiga och packningar otäta. Köpte en "okänd spruta i finlåda" för en 700 spänn men sen när man skulle ha reservdelar var det desto sämre.

Inlägg av Tobiasr i tis apr 28 2015, 14:40

Tack alla! Nu har jag lite mer kött på benen. Ska fundera vidare!

Inlägg av Mal i tis apr 28 2015, 16:16

Började själv m dyrspruta....ångrar det inte samt en Clas kompressor som skar sen lol...höll 4 månader o lät som satan. RARARARARA gnissel lät det haha,, vart sopor av den lol..

Då jag har platsbrist köpte jag en Eurotech 10a som jag haft nu 2,5 år, utan tank.....den är tyst....liten...passar mina behov perfekt i min lilla byggrum, saknar tank, den har en lång spiralslang så den inte "puffar"
Sjukt nöjd m den och den har tagit mig runt på mina byggen med klanderfritt resultat.

Sen skaffades det en HS Evo.....samma basic....kastar delarna tom mellan dem då det är samma målar munstycken mm...oja som en sa gott om reservdelar och många modelbytiker har dem i lager Wink.

Det är ett stort plus.

Iwata.....mkt mkt fina grejer men aningen dyrare (en del uppåt 4k) samt man får beställa nya dela om nåt går sönder.. Men det i sig är ju inget problem då vi modellbyggare är vana m det Wink...första kladdiga grejer.

HS sprutor galet mkt för pengen o prisvärda....rekommenderas varmt

Inlägg av Hayabusa i tis apr 28 2015, 16:33

Som ren nybörjare kan det vara svårt att veta exakt vad man söker, när det gäller AB. Det är först efter att man blivit lite mer varm i kläderna som känslan kommer, hur man vill att AB´n ska fungera för att kännas "rätt". Så var det för mig, åtminstone.

När det gäller kompressor, däremot, så kan även nybörjare uppskatta en kompressor som är tyst och vibrationsfri. Så, har man pengar och möjlighet att köpa t ex en Sil-Air, Werther etc. (kärt barn har många namn) så är det en bra investering, enligt min mening.

Hur blir man bra på AB? Tja, det heter; "Övning ger färdighet" och det gäller även AB, anser jag. Plus ett gott mått tålamod.

Lycka till!

Inlägg av cas i ons jun 17 2015, 09:19

Upptäckte just att det fanns lite skattepengar på lönekontot som behöver göras åt innan man man sparar det för att köpa en heldämpad All-mountain cykel....

Jag har ju kört färgspruta i några år, och gått igenom an Axtek 470, H&S Evolution (som visst inte tålde ajax lika bra som aztek) och leker för det mesta nu med en enkel Premi-air G35, men man kanske skulle byta upp sig till nåt som atomiserar det mesta utan att klaga.

Iwata hör man mycket om, men jag blir inte klok på om man skall ha en Eclipse C eller en HP-C. airbrushes.com rekommenderar Eclipse C för modeller verkar det som.
H&S Infinity är ju ett annat alternativ, för min gamla evolution var underbar när den var ny Very Happy

Kommentarer och åsikter önskas!

Senast ändrad av cas den ons jun 17 2015, 10:30, ändrad totalt 1 gång

cas
Vicesheriff

Användarens profil

Inlägg av Matt_Public i ons jun 17 2015, 10:13

Köp en Evolution till, vet jag. Very Happy

Matt_Public
Master of DNF

Användarens profil