Pledge och maskeringstejp

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Föregående ämne Nästa ämne Gå ner

Pledge och maskeringstejp

Inlägg av TommyKillander i tis maj 12 2015, 22:25

Hej, jag har en dum fråga:

Jag har förstått att man kan doppa vindrutor Pledge och låta dem "hängtorka" för att få en klarare finish på dem.

Frågan är om man kan maskeringstejpa dem efteråt, utan att ytan blir ful då man tagit bort maskeringstejpen ?

Har aldrig vågat prova...   Suspect
/Tommy

Till överst på sidan Gå ner

Sv: Pledge och maskeringstejp

Inlägg av Matt_Public i tis maj 12 2015, 23:00

Har vi ingen tutorial för sånt här? scratch

Får väl lägga upp en själv då, endera dagen.

Hursomhelst: jag har tejpat över Johnson utan större problem, och även maskerat med kromfolie. De rester/kladdigheter som eventuellt kvarstår avlägsnar man lätt med en bomullspinne doppad i WD-40.

För säkerhets skull så kan man ju alltid maskera och måla huven först för att sedan doppa den.

Också: att hängtorka är ingen bra idé, även om jag antar att du använder termen löst. Placera två parallella korvar av häftmassa  på t.ex. ett burklock och lägg sedan tvärgående tandpetare som en färist. På så sätt rinner klabbet snabbt och lätt undan medan huven vilar på tandpetarna. Utöver det: täck över huven medan den torkar. Maken till damm-magnet finns inte.

Matt_Public
Master of DNF


Användarens profil

Till överst på sidan Gå ner

Sv: Pledge och maskeringstejp

Inlägg av TommyKillander i tis maj 12 2015, 23:44

Tack för det snabba svaret!

Jag tänkte göra ett försök med detta på min Tunnan som jag håller på och bygger. Jag skall ha en öppen cockpit så jag kan faktiskt prova båda varianterna, före på framrutan och efter på kupolen. Skall fundera på detta...

/Tommy

Till överst på sidan Gå ner

Sv: Pledge och maskeringstejp

Inlägg av Janne.S i ons maj 13 2015, 09:11

Jag doppar alltid huvarna först och maskar med kabuki tejp dagen efter, eventuella klisterrester tar man lätt bort med hett vatten och tops. Jag brukar fästa tejpen på handens ovansida ett par gånger för att hudfettet dämpar klistret lite.

Janne.S
Moderator
Moderator


Användarens profil

Till överst på sidan Gå ner

Sv: Pledge och maskeringstejp

Inlägg av TommyKillander i tor maj 14 2015, 12:16

@Janne.S skrev:Jag doppar alltid huvarna först och maskar med kabuki tejp dagen efter,  eventuella klisterrester tar man lätt bort med hett vatten och tops. Jag brukar fästa tejpen på handens ovansida ett par gånger för att hudfettet dämpar klistret lite.

Tack för tipset!

Jag doppar nog huvarna innan och maskar som som du skriver. Jag har köpt Maestro Models mask-kit till denna modellen.

MVH
/Tommy

Till överst på sidan Gå ner

Sv: Pledge och maskeringstejp

Inlägg av Matt_Public i tor maj 14 2015, 16:20

Förmodligen så har du redan läst den här tråden, men jag länkar vidare ändå. LÄNK!

Matt_Public
Master of DNF


Användarens profil

Till överst på sidan Gå ner

Sv: Pledge och maskeringstejp

Inlägg av TommyKillander i fre maj 15 2015, 10:42

@Matt_Public skrev:Förmodligen så har du redan läst den här tråden, men jag länkar vidare ändå. LÄNK!

Tackar!

Jag gjorde ett försök igår med Pledge och resultatet blev 50% framgång.

Huvudkupolen blev kanon-bra, men jag lyckades inte få framrutan att bli bra. Jag hade stora problem med att vätskan samlade sig i hörn och kanter och inte flöt ut jämt, trots att jag försiktigt nuddade kanten med en tops för att ta bort överflödig Pledge. Efter två försök gav jag upp och gjorde ren rutan med alkohol.
Jag har givetvis "diskat" alla plastdetajer innan jag påbörjade bygget.

Dock är inte detta en superkatastrof tycker jag eftersom framrutan monteras och målas med flygkroppen, eller vad tror ni?
Kupolen kommer jag maska och måla separat.

Jag skall ta och köpa den där Humbrol coatingen som nämdes i länken...

MVH
/Tommy

Till överst på sidan Gå ner

Sv: Pledge och maskeringstejp

Inlägg av Matt_Public i fre maj 15 2015, 12:38

@TommyKillander skrev:Jag hade stora problem med att vätskan samlade sig i hörn och kanter och inte flöt ut jämt, trots att jag försiktigt nuddade kanten med en tops.
Ja, det där kan vara rätt bekymmersamt när det händer.

Företeelsen är för övrigt inte begränsad till Pledge, även om gamla Johnson och nya Humbrol är bättre. Skulle rekommendera en tjockare, spetsig pensel istället för en bomullspinne. Den drar åt sig mer på kortare tid, vilket är bra eftersom man bara har knappa 30 sekunder på sig innan vätskan börjar bli för klibbig. En pensel luddar dessutom inte ner anliggningsytan lika lätt. I vissa riktigt svåra fall blandar jag isopropylalkohol i lacken för att göra den mer lättflytande. Somliga djärva själar snärtar av överskottet.

Matt_Public
Master of DNF


Användarens profil

Till överst på sidan Gå ner

Sv: Pledge och maskeringstejp

Inlägg av Stefan E i fre maj 15 2015, 16:11

Att vätskan samlar sig i hörnen är ett rätt vanligt fenomen, jag brukar använda vanligt torky-papper och nudda kanten.

Pappret drar åt sig vätskan och får det att flyta ut, eventuellt kan man nudda ytan med en tops (försiktigt!),

Ja, det blir ett litet märke, men väskan brukar fylla/flyta ut ändå.

Gör det bara på ett ställe som inte är så uppenbart, brukar funka för mig.

Jag brukar vänta betydligt längre än mina otåliga vänner innan jag maskar huven, minst 24 timmar.  Cool

Stefan  Very Happy

Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Användarens profil

Till överst på sidan Gå ner

Sv: Pledge och maskeringstejp

Inlägg av TommyKillander i fre maj 15 2015, 17:16

Tjena,

Det kan mycket väl vara så att jag helt enkelt tog för lång tid på mig, om jag minns rätt så fipplade jag nog en stund med fronten.

Jag var och inhandlade Humbrol Clear idag och gör nog ett försök med den lite senare och kommer då använda en pensel istället

Tack för alla tips!
/Tommy

Till överst på sidan Gå ner

Sv: Pledge och maskeringstejp

Inlägg av Sponsored content Idag på 06:52


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Föregående ämne Nästa ämne Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet