LiPo-Cellsladdare

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Föregående ämne Nästa ämne Gå ner

LiPo-Cellsladdare

Inlägg av Hauptmann i tor jun 25 2015, 21:05

Jag är ute efter en LiPo-cellsladdare till mina radiostyrda saker hemma, då batterierna håller längre.

Finns det någon modell som är bra och prisvärd?

Finns det någon handlare som är bra och pålitlig?

Ingen panik med att beställa, utan det gör jag nästa vecka i lugn och ro.

Hauptmann

Till överst på sidan Gå ner

Sv: LiPo-Cellsladdare

Inlägg av frznlogic i fre jul 03 2015, 23:32

Hej, lite sent svar på frågan antagligen, men är det en sak jag skulle lägga lite mer pengar på i radiostyrda hobbyn så är det laddaren. Jag är inne på min 4e laddare hemma,  och den  kostade 3000 sek begagnad. Den var värd det ☺. 

Största problemet med billiga Kina laddare är att delvis laddar de snett (balanserar dåligt, och med tiden så innebär det att cellerna slits ojämnt och riskerar bli farliga snabbt ), och delvis riskerar man att de laddar för mycket. Om cellerna får för hög laddning riskerar de att svälla alternativt att explodera/brinna. Samtliga mina 3 tidigare Kina laddare var otäcka ur den synvinkeln. De kostade mellan 300 och 700 sek. 

Med andra ord, köp i Sverige  med garanti, och se till att den verkligen laddar rätt med multimeter under några månaders tid. Jag har inga bra tips dock, tyvärr, mer än att jag kör med Hyperion laddare numera ☺

Inlägg av Hauptmann i fre jul 10 2015, 16:36

Tack för svaret... Nej, det är inte försent. Jag har ännu inte hunnit köpa en LiPo-cellsladdare...

Har du några specifika modeller som du rekommenderar?

Hauptmann

Inlägg av frznlogic i mån jul 13 2015, 20:51

Hej igen, 

Hinner inte gå in på forumet så mycket på sistone, jag är ganska inaktiv på sistone ☺. Hyperion som märke är grymt, alla deras laddare är bra så vitt jag vet, du får kolla runt lite dock och tänka efter lite vad du behöver. Personligen var det viktigt att kunna ladda två batterier samtidigt så det blev en 615i duo om jag minns rätt.

Inlägg av PAX i mån jul 13 2015, 21:05

Hur många mAh är dina accar på? Se till att laddaren kan ge tillräcklig laddström. Exempelvis 6A för 6000mAh accar.

Kolla Kullagergrossisten, som brukar vara snabb på leverans.

Inlägg av frznlogic i mån jul 13 2015, 22:14

Exakt, samtidigt ska du inte överladda Wink. Batterierna har ju en max laddström oftast uttryckt i C tal, så om ditt batteri är 6000 mAh och laddströmmen är 1 C så är det max 6000mA laddström som gäller, om den är 2C så är det 12000 mA. I grund och botten, 1C = laddar på 1 timme, 2C laddar på 0,5 timmar, 4C laddar på 15 minuter, osv. Dock så mår lipo batterier bättre/håller längre av att laddas hyffsat långsamt, runt 1C tex, om du har tid. Max laddström är dock individuell per batteri, om inget annat står så utgå från 1C för att undvika batteriexplosion.

Också värt att tänka på är att de "bra" laddarna har oftast inte en inbyggd strömförsörjning, så dessa måste köpas separat och är också väldigt dyra. Att lägga över 2500 SEK på laddaren är absolut inte ovanligt som sagt.

PS. Jag dubbelkollade, det är en Hyperion 615i Duo v2 jag har. Mao, inte senaste versionen osv, jag köpte den begagnat med rejäl strömförsörjning för 2500 SEK och kom hyffsat billigt undan Wink DS.

Inlägg av Sponsored content Idag på 01:03

Sponsored content

Föregående ämne Nästa ämne Till överst på sidan

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet