RAF Sky...

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

RAF Sky...

Inlägg av Andre B i sön apr 23 2017, 09:52

Hej!

När vi diskuterat RAF Dark Green och Dark Earth här på forumet så får väl några nämnas med rörande RAF Sky?

Fick för några dagar sedan Xtradecals dekalark med "RAF Sky Letter" från Hannant's. Jag var lite rädd för att dessa skulle vara mörkare och mer grågröna jämfört med Humbrol Hu 90 Sky samt de flesta förekommande "sky dekaler" från Airfix, Heller, Academy och Matchbox till Spitfire, Hurricane, Typhoon, Tempest och Mustang. Och tyvärr så bekräftades väl det lite när jag väl hade dekalerna i min hand.

Undrar, är det någon här som har erfarenhet av Xtracrylics eller Xtracolour? Vad jag förstått så går dessa färger att köpa hos Alfa Hobby i Göteborg. Är det vägen att gå att skaffa Xtracolour X7 Sky för att sedan måla om "spinners and fuselagebands" med... ...eller är det bara att försöka mörka Hu 90 Sky tills man får den önskade nyansen?

Vänligast / André

http://www.britmodeller.com/forums/index.php?/topic/41520-the-sky-type-%E2%80%9Cs%E2%80%9D-is-the-limit-now-with-made-in-the-uk-humbrol-90/

Till överst på sidan Gå ner

Sv: RAF Sky...

Inlägg av TommyKillander i sön apr 23 2017, 10:38

Intressant !

Jag tänkte provspreja lite skedar när jag skall måla min Sea Fury, min ide är att testa lite olika varianter för att se om jag kan få fram en snygg färg-kombination.

XF-21 (Sky)
XF-21 + XF-2 (White)
XF-76 (Grey Green IJN)
XF-76 - XF-2

cheers
Tommy

Inlägg av Andre B i sön apr 23 2017, 10:50

Har ju en Westland Wyvern och ett par Sea Furys som också skall målas i Sky. Men det blir liksom inte lika besvärande där som på en Spitfire när bokstäverna inte har samma färg/nyans som spinnern. Sen är Extra Dark Sea grey ingen enkel färg till det heller... *ler*

Skall se om jag inte kan spraya upp en sked till dig med Humbrol Hu 90 Sky som du kan jämföra med de andra färgerna.

Vänligast / André

Inlägg av TommyKillander i sön apr 23 2017, 11:14

@Andre B skrev:Sen är Extra Dark Sea grey ingen enkel färg till det heller... *ler*

Tack, jag vet... Det blir nästa pilsner... Very Happy

Skall se om jag inte kan spraya upp en sked till dig med Humbrol Hu 90 Sky som du kan jämföra med de andra färgerna.

Man tackar!

cheers
Tommy

Inlägg av cas i sön apr 23 2017, 13:39

Xtracrylix Sky är vad jag använder! Ruskigt trevlig nyans blir det av den.
Tyvärr håller Alfa på att fasa ut Xtracrylix från sortimentet för att gå över till Mr Paint (ej att förväxla med Mr Color)

Vilket påminner mig om att jag skall ta med diverse färger också nu när vi skall träffas...

På skämshyllan:
J35F Draken 1/48, P-47N 1/48, Bf110C 1/48, Sea Vixen 1/48, Kfir C2 1/72
cas
Vicesheriff

Användarens profil

Inlägg av Stefan E i sön apr 23 2017, 16:03

Hejsan!

Here we go again....

Humbrol har INGEN färg som är en perfekt match för RAF Sky (Type "S").
Nummer 90 som brukar kallas och  användas som "Sky", heter egentligen "Beige-Green" i Humbrols egna färgkartor.

Det finns alltså ingen "riktig" "Sky" utan bara en färg som kommer "nära nog".

Både White Ensign och Xtracolor har den "riktiga" nyansen, som jämfört med  Humbrols Beige-gröna är klart lite mera åt det grå-gröna och mörkare hållet.

Om du får tag i Xtracolor kommer nog färgerna att matcha dekalerna perfekt då det är samma firma som tillverkar dem ( Hannants).
Samma gäller troligen för White Ensign (eller Soverign Hobbies) Colorcoates då dom är Matchade mot den riktiga, "Officiella" Sky-färgen.

Jag har själv aldrig brytt mig om detta då skillnaden i mitt tycke är försumbar, och det beror också på vilket fabrikat dekalerna har.
De kan också skifta lite i färg då de kommer på modellen, beroende på vilken bottengfärg de hamnar på (som de flesta dekaler).

Men det är ju klart, man vill ju förstås att färgen på dekalerna skall matcha både band och spinner!

Stefan  sunny

Just Xtracolor/Xtradecals kan du nog "lita" på att de har rätt färg och inte kommer att ändra färg, de brukar vara mycket bra att använda.
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen

Användarens profil

Inlägg av Matt_Public i sön apr 23 2017, 17:54

@TommyKillander skrev:[…] min idé är att testa lite olika varianter för att se om jag kan få fram en snygg färg-kombination.

Ifall du tänker testa Tamiya så rekommenderas en blandning av 75 % XF21 Sky och 25 % X2 White.
Matt_Public
Master of DNF

Användarens profil

Inlägg av Andre B i sön apr 23 2017, 18:53

Jämförde idag Xtracrylics sky med just Humbrol's sky. Och jo, det förefaller att Xtradekals "sky dekaler" stämmer väl överens med Xtracrylics Sky. Samtidigt så hade denna färg inte stämt väl överens med sky dekaler från exempelvis Airfix, Heller, Academy eller om man får säga det Matchbox. Något faktiskt HU 90 gör. Och vid prover så verkar inte Humbrol 90 Sky stämma sämre mot "RAF färgchip" än Xtracolour och Xtracrylics utan snarare tvärtom. Men i det här fallet känns det bäst med just en mörkare och grågrönare färg än Humbrol Hu 90...

Vänligast / André

Inlägg av cas i sön apr 23 2017, 20:22

Kom bara ihåg att Xtracrylix mår bra av en primer, för den kan släppa om det vill sig illa.
Ser fram emot dina experiment med den färgen!
(och speciellt den goa Wyvern!)

På skämshyllan:
cas
Vicesheriff

Användarens profil

Inlägg av Stefan E i sön apr 23 2017, 20:49

Kan det vara så att modelltillverkarna har anpassat sig efter Humbrols färg?  scratch

Jo, Humbrol nummer 90 skall vara en bra match för Sky (Type S).

Jag ser också fram mot dina experiment med Sky och ditt bygge av Wyvern, ett helskönt flygplan!

Stefan  sunny
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen

Användarens profil

Inlägg av Andre B i mån apr 24 2017, 01:20

Vi får väl se var det slutar. Jag har väldigt bra erfarenhet av hur Humbrol 90. Och det bland annat när det gäller sådant som vidhäftning. Så nu handlar det nog mer om att anpassa spinner och band på "Getterö Mustangen" efter Xtradecals dekaler än att måla en hel maskin.

Wyver'n har jag ju redan börjat måla med just Hu 90 liksom en av mins Sea Fury's. Ok, det finns en omålad Sea Fury och jag hade gärna kompletterat dem med en Seafire i framtiden. Vi får väl se. Skall försöka lära mig ta lite bilder nu med den nya mobilen och försöka komma ihåg hur man la in bilder på Photobucket och sen därifrån och hit... *s*

Tack för alla orden! Very Happy 

Vänligast / André

Ps.
Jo, Wyvern är helfräck! Smile

Senast ändrad av Andre B den mån apr 24 2017, 12:49, ändrad totalt 1 gång

Inlägg av Andre B i mån apr 24 2017, 12:48

Ok. med lite lugn och ro samt gott ljus så testade jag lite och vågade till slut ge mig på att bättra på bandet och spinnern på "Getterö Mustangen" med Xtracrylics Sky. Färgen matchar dekalerna fint så det finns gott hopp om livet. Nu handlar det om att få till de där sista saknade dekalerna, det vill säga "KH 695". Efter det så är det nog läge att klarlacka denna modell och låta den få en fast plats i vitrinet. och det var ju det där med "hänglsen och bälten till förarstolen med...

Stort tack för hjälpen Christer. Du får skrika till om du saknar någon färg. Det finns lite Tamiya, Vallejo, Humbrol och en del annat sparat!

Vänligast / André

"Getterö Mustangen"
http://www.forcedlandingcollection.se/RAF/RAF105-KH695.html

Inlägg av cas i mån apr 24 2017, 13:27

Kul att det funkade!
Räkna med mycket frågor när jag skall ge mig på en Getterö-musse!

På skämshyllan:
cas
Vicesheriff

Användarens profil

Inlägg av Tobias i ons maj 17 2017, 13:04

Ah kul att ni gör den kärran! Jag har funderat på det några gånger med emn aldrig fått tummen ur.. Wink

Min farfar var brandman i Varberg men han var inte med, vad jag vet, när denna kraschlandade. Dock när Mosquiton gick ner någon månad senare..

Inlägg av Andre B i lör jun 24 2017, 02:06

Det var ingen trevlig historia när den där Mosquiton nödlandade. Fick höra lite om det mär vi fikade ute på Getterön. Vet inte om det är likakul att bygga den maskinen. Är nog rätt mycket svårare att hitta foton med...

Inlägg av cas i sön jun 25 2017, 18:12

Nej usch! Den Mosquitons besättning kan få vila i frid Sad

På skämshyllan:
cas
Vicesheriff

Användarens profil

Inlägg av Sponsored content