...och råttan på repet

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Föregående ämne Nästa ämne Gå ner

...och råttan på repet

Inlägg av Matt_Public i mån mar 22 2010, 15:08

Fick utan egen förskyllan en pytteliten modell från första världskriget (förebilden, inte byggsatsen) med posten, så långt allt väl.
Inledde även i ett anfall av "äh, varför inte" raskt byggandet av nämnda modell, allt var ännu väl i världen.
Sen slog det mig att sådana flygetyg vanligtvis var smockfulla med vajrar som gick åt alla möjliga håll och kanter. Uschiamej...

Finns det något lätt tillgängligt material som lämpar sig för återge dessa i skala 1/72?

Matt_Public
Master of DNF

Användarens profil

Till överst på sidan Gå ner

Sv: ...och råttan på repet

Inlägg av MiniStuff i mån mar 22 2010, 17:03

Fiskelina?! Har ärligen ej aldrig gjort något sånt flyg med trådar, kanske någon annan har ett bra förslag. Har ju en gammal dubbeldäckare i 1/72 liggandes som man tänkte man skulle få ihop nån gång så kunde ju vara bra att veta.

/Markus

MiniStuff
Vicesheriff

Användarens profil

Inlägg av Matt_Public i mån mar 22 2010, 17:28

@MiniStuff skrev:Fiskelina?!

Ja sånt har man ju hemma, men blir det inte överdrivet tjockt?

Grymt snygg katt, förresten. Top notch!

Matt_Public
Master of DNF

Användarens profil

Inlägg av Janne.S i mån mar 22 2010, 17:46

Annars kan du spana efter någon som har för långt hår för sitt eget bästa Razz
Att göra tunn plasttråd utav varmdragen gjutstam går nog åxå.

Janne.S
Moderator
Moderator

Användarens profil

Inlägg av denstore i mån mar 22 2010, 17:56

Det finns sjukt tunn fiskelina att köpa. Mycket WWI-byggare kör med det.
Flugbindningslina är rätt poppis också.
Dock så tror jag att det allra mest populära riggningsmaterialet är någon elastisk lina som man kan köpa i sytillbehörsaffärer. Invisible thread, eller något sånt.
Lär göra riggning betydligt enklare.

Inlägg av Matt_Public i mån mar 22 2010, 18:05

Mot sybehörsaffären, således!

Ser fram emot konversationen med tanten i kassan.

Matt_Public
Master of DNF

Användarens profil

Inlägg av merlin1953packard i tis mar 23 2010, 22:22

Hmm, ser att du letar efter tillräckligt tunn tråd. Hårstrån är ju bra, men de ändrar längd vid olika temperaturer och grad av fuktighet. Hittade själv en ganska bra trådtyp i en garnaffär som min sambo tipsade om. Den används som regel till att stickas in i tröjärmar där mudden skall vara elastisk. Tråden är således elastisk och funkade fint som antennlina till mitt Firefly-bygge.

Har presenterat tråden tidigare, se länk: http://ipmsgoteborg.clubdiscussion.net/allmant-f1/titta-vad-brevbararen-kom-med-t80-460.htm#10024

Inlägg av Stefan E i ons mar 24 2010, 00:20

Hejsan!

Tråden kallas för "elastisk tråd" Very Happy och jag använder den hela tiden till antenntrådar (nu senast till Clippern och Avian) och till riggtråd i 1/48 och 1/32, fabrikatet heter Gold-Zack och hittas i sybehörsaffärer.
En rulle på 200meter går för en 50-lapp, det räcker till MÅNGA modeller!
Den blir tunnare ju mer den sträcks, så till mindre skalor kan man spänna lite hårdare.

När jag skulle köpa min första rulle så visste damen i affären direkt vad jag var ute efter!
Det hade tydligen varit fler modellbyggare där, det första hon frågade var "bygger du också fartyg?"!
Hon sade att det var enda anledningen till att karlar kom in i hennes butik ensamma och ville handla!

Merlin, vet du om det finns olika tjocklekar?

Ser att du köper samma utmärkta "Hobby" (kirurg) knivar som jag (köper mina på Apoteket), dom är toppen!

Limma Lungt!

Stefan

Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen

Användarens profil

Inlägg av Matt_Public i ons mar 24 2010, 15:04

Tänk vad alla hobbies löper in i varandra.

Tack för alla goda råd. Riggandet lär bli ett lagom stort äventyr.

Lova att inte skratta åt kråkboet när jag lägger upp det i Bildrutan...

Matt_Public
Master of DNF

Användarens profil

Inlägg av merlin1953packard i ons mar 24 2010, 19:31

Phantom2 skrev:Hejsan!

Tråden kallas för "elastisk tråd" och jag använder den hela tiden till antenntrådar (nu senast till Clippern och Avian) och till riggtråd i 1/48 och 1/32, fabrikatet heter Gold-Zack och hittas i sybehörsaffärer.
En rulle på 200meter går för en 50-lapp, det räcker till MÅNGA modeller!
Den blir tunnare ju mer den sträcks, så till mindre skalor kan man spänna lite hårdare.

När jag skulle köpa min första rulle så visste damen i affären direkt vad jag var ute efter!
Det hade tydligen varit fler modellbyggare där, det första hon frågade var "bygger du också fartyg?"!
Hon sade att det var enda anledningen till att karlar kom in i hennes butik ensamma och ville handla!

Merlin, vet du om det finns olika tjocklekar?

Ser att du köper samma utmärkta "Hobby" (kirurg) knivar som jag (köper mina på Apoteket), dom är toppen!

Limma Lungt!

Stefan

Såvitt jag förstod, hade den vänliga damen i garnbutiken endast en trådtjocklek, vilken dock hade ett mycket facilt pris.

Beträffande skalpellerna/hobbyknivarna fick jag förklara för apoteksbiträdet att jag inte hade för avsikt att öppna egen kirurgipraktik, utan att användningsområdet var begränsat till modellbygge, vilket fick henne att slappna av en smula...

Inlägg av merlin1953packard i ons mar 24 2010, 19:43

@Matt_Public skrev:Tänk vad alla hobbies löper in i varandra.

Tack för alla goda råd. Riggandet lär bli ett lagom stort äventyr.

Lova att inte skratta åt kråkboet när jag lägger upp det i Bildrutan...

Nej, vi lovar att inte skratta! Istället tar vi med största intresse del av de vedermödor du redovisar för oss andra i syfte att kanske lära oss något nytt. Vi ser fram emot dina kommande riggningsexcesser och hoppas du tar ordentligt med bilder. Glöm inte att jag för egen del har - sannolikt - alla modellbyggares största mardrömsriggning/alla kategorier i min stash; nämligen Rodens utgåva av Felixstowe! Därav mitt något förmenta intresse att få se lite hur andra modellentusiaster går tillväga. Felixstowe... och om vi talar om kråkbo... där har du verkligen ett!

monsterriggning: http://www.arcforums.com/forums/air/index.php?showtopic=204029&pid=1946982&start=0&#entry1946982

Inlägg av Matt_Public i tor mar 25 2010, 11:44

@merlin1953packard skrev: Glöm inte att jag för egen del har - sannolikt - alla modellbyggares största mardrömsriggning/alla kategorier i min stash; nämligen Rodens utgåva av Felixstowe!

Hujedamej! Där fick jag perspektiv på mitt liv. Men all mattvarp till trots: vilken oändligt vacker maskin.
Jag dömde nog ut WW1 lite för snabbt när jag cementerade mina intresseområden som ung byggarslyngel...

Matt_Public
Master of DNF

Användarens profil

Inlägg av denstore i tor mar 25 2010, 12:16

Jepp, några av flyghistoriens vackraste och intressantaste maskiner byggdes under första världkriget. På första plats i ren skönhet, skulle jag vilja sätta Pfalz D.III. I klass med Spitfire när det gäller renhet i linjer.
Intressanta konstruktioner finns det i massor. Kolla upp t.ex. Zeppelins bombare, eller Spads A-serie. Två ytterligheter.

Inlägg av MiniStuff i tor mar 25 2010, 13:25

Tråd var det här! Mycket mycket vackert bygge! En del har alldeles för mycket tid i livet medan vi andra har för lite Razz

Är själv rätt svag för denna maskin från den tiden:

/M

MiniStuff
Vicesheriff

Användarens profil

Inlägg av Joppo i tor mar 25 2010, 18:50

@Ministuff: Du vet att Wingnut wings har släppt en Albatros i skala 1/32 va? Om inte, kolla här: http://www.wingnutwings.com/ww/product?productid=27

Jag gillar också Albatrosen . Mycket vackra linjer och massor av sjysta färgscheman.

Mvh Jesper

Inlägg av Stefan E i tor mar 25 2010, 22:58

Hejsan!

Jodå, även jag är svag för WWI-flygplan, så både Albatrossen och Sopwith Pup är på väg hem till mig!

Det finns många både vackra och intressanta maskiner från WWI, och i 1/32 blir dom ju rätt rejäla, men ändå behändiga i storleken.

Riggningen blir ju så mycket lättare när modellerna är i den större skalan, dessutom SER man ju vad man gör!

Jag har investerat i Bristol Fighter, Junkers och LVG, SE.5 hoppade jag över då jag redan hade Rodens utmärkta modell.

Återkommer med en lådtitt då de har anlänt! Very Happy

Limma Lungt!

Stefan

Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen

Användarens profil

Inlägg av MiniStuff i tor mar 25 2010, 23:38

@Joppo skrev:@Ministuff: Du vet att Wingnut wings har släppt en Albatros i skala 1/32 va? Om inte, kolla här: http://www.wingnutwings.com/ww/product?productid=27

Jag gillar också Albatrosen . Mycket vackra linjer och massor av sjysta färgscheman.

Mvh Jesper

Ouch! Shocked

Attans va vackra och attans vad billiga de var, tyckte jag iaf så jag bara MÅSTE ju beställa. Kan ju bara vara bättre som byggsats än Airfix i 1/72 tongue Laughing

Fan... nu har ni fått mig att lätta på lädret igen. Hade man ju inte tänkt.

/M

MiniStuff
Vicesheriff

Användarens profil

Inlägg av Janne.S i tor mar 25 2010, 23:58

hehehe, du skulle frågat efter sprutor.....den minen de får då brukar vara rolig hos apotekare Razz

Janne.S
Moderator
Moderator

Användarens profil

Inlägg av Joppo i fre mar 26 2010, 01:06

Jodå, även jag är svag för WWI-flygplan, så både Albatrossen och Sopwith Pup är på väg hem till mig!

Det finns många både vackra och intressanta maskiner från WWI, och i 1/32 blir dom ju rätt rejäla, men ändå behändiga i storleken.

Riggningen blir ju så mycket lättare när modellerna är i den större skalan, dessutom SER man ju vad man gör!

Jag har investerat i Bristol Fighter, Junkers och LVG, SE.5 hoppade jag över då jag redan hade Rodens utmärkta modell.

Limma Lungt!

Stefan

Cool... Jag ser fram emot lådtitten på Albatrosen Smile Det kommer nog att bli mitt första flygplan jag köper .

/Jesper

Inlägg av MiniStuff i fre mar 26 2010, 01:25

@Joppo skrev:

Limma Lungt!

Stefan

Cool... Jag ser fram emot lådtitten på Albatrosen Smile Det kommer nog att bli mitt första flygplan jag köper .

/Jesper

Kan ju säga att det blev inte bara 1 albatros Rolling Eyes Rolling Eyes Rolling Eyes kunde inte låta bli att köpa båda varianterna. Det var ju gratis frakt för tusan!

Får tacka för tipset!

/Mrks

MiniStuff
Vicesheriff

Användarens profil

Inlägg av Joppo i fre mar 26 2010, 02:08

Hehe... Förstår att de var svåra att motstå Hade jag inte varit tvungen att köpa nya sommardäck hade jag också slagit till. De ser verkligen ut som fantastiska byggsatser.

Jag upptäckte precis en rolig grej som är relaterad till Albatrosplanen. Tydligen kommer wnw att släppa dekaler till mer än 70 olika versioner av dessa plan nån gång 2010/2011... Nice! Hittade infon här: http://scaleplasticandrail.com/kaboom/index.php/component/content/article/243

Mvh Jesper

Inlägg av Matt_Public i fre mar 26 2010, 10:15

Avskyr att behöva avbryta Wingnut-vågen och återgå till ursprungsämnet, men jag är nödd och tvungen att fråga:
Är det någon som kan tänka sig att agera langare av sagda elastiska tråd? All expenses paid och allt det där.

Här i obygden var det fetslut (om det ens funnits i lager till att börja med) och den något
dimmiga damen i garnboden rörde sig med väldans vaga begrepp angående återanskaffning.

Matt_Public
Master of DNF

Användarens profil

Inlägg av Joppo i fre mar 26 2010, 12:27

Sorry att det blev lite off topic Jag har en rulle sån där tråd hemma som du kan få köpa. Den är aldrig använd och du kan få köpa den för en tjuga. Är du intresserad kan du maila mig: jesper(at)upperfirst.com.

Mvh Jesper

Inlägg av Matt_Public i fre mar 26 2010, 12:36

@Joppo skrev:Sorry att det blev lite off topic

Nänä, det var inte så jag menade. Hade mycket hellre pratat om S.E.5:or eller något annat flyg-godis än om något så trist som trådbrist.

Erbjudandet om tråd mottages tacksamt. Mail på ingående per omgående.

Matt_Public
Master of DNF

Användarens profil

Inlägg av Caverö i ons mar 31 2010, 12:03

Mycket roligt snack om WWI kärror och trådar. Tror bestämt att den elastiska tråden kallas för lykra tråd.

Varför är det ingen som älskar det fräckaste WWI flygplanet som oxå finns i mängder med målningar, har byggt rodens i 1/48 målad som herman görings kärra. Dessutom saknar det nästan riggning.

Coolaste WWI kärran är Fokker D VII alla gånger.

Inlägg av Sponsored content Idag på 01:01

Sponsored content

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Föregående ämne Nästa ämne Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet