Er favoritmodellbyggare?

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Föregående ämne Nästa ämne Gå ner

Er favoritmodellbyggare?

Inlägg av Joppo i tis mar 30 2010, 21:53

Hej!

Jag tänkte jag skulle fråga er om ni har nån byggare som ni tycker är riktigt grym... Jag satt och tänkte lite på detta idag, alltså vilka byggare som jag inspireras av och kom fram till dessa:

Mig Jimenez. Jag gillar verkligen hans vädringsskills... Han är liksom en riktig "vädringskonstnär"
http://migjimenez.blogspot.com/

Per Olav Lund. En norsk byggare som främst bygger dioramor. Jag gillar dels hans originella idéer samt hans hantverksskicklighet.
http://www.little-norway.org/forum/index.php?board=7.0

Chuck Doan. En helt sjukt duktig amerkan som bygger otroligt realistiskt. Jag misstänker nästan att han byggt nån slags förminskningsstråle som han använder för att lura oss Smile Bilden under är ett av hans byggen i skala 1/16

http://public.fotki.com/ChuckDoan/model_projects/barn_and_tractor_diorama/

Så, vilka byggare inspireras ni av?

Mvh Jesper

Till överst på sidan Gå ner

Sv: Er favoritmodellbyggare?

Inlägg av JOooCKE i tis mar 30 2010, 22:05

Inom flyg/pansar har jag ingen favorit byggare direkt men om jag behöver kolla något så är det hit jag vänder mig först och kollar byggtrådar Very Happy

Men däremot inom det civila är det en byggare som heter Clay Kemp.
Jag brukar titta på hans byggen, speciellt när jag ska få insperation till El Caminon... Rolling Eyes
Här är ett av hans byggen...

Även om jag inte bygger med dem detaljerna så kan jag lika gärna titta på hans byggen som att titta på riktiga bilar Razz

/ Jocke

Inlägg av merlin1953packard i tis mar 30 2010, 22:22

Svårt det här med att utse någon favoritmodellbyggare... Å ena sidan kan man ju drägla över snygga byggen här på forumet och på månadsmötena, å andra sidan är det hittar man massor av duktiga modellbyggare på webben, som t ex Hyperscale, Modelling Madness, ARC etc.

Dock, något som fallit mig på läppen när det gäller modellbygge, hantverksskicklighet och innovationsförmåga när duktiga modellbyggare tar sin an en medioker byggsats och förvandlar den till något som den ursprungliga byggsatsens ambitionsnivå aldrig avsåg; då tycker jag att modellbyggandet kan bli riktigt spännande!

Som den här byggaren som förvandlar Revells halvdåliga He-115 till något extra: http://www.swannysmodels.com/He115.html

Inlägg av Janne.S i tis mar 30 2010, 23:26

Tycker också det är svårt att utse en favorit byggare..men en och annan mästare häckar på ARC och att bläddra bland deras byggtrådar får en att inse att man har långt kvar till perfektion.........

Janne.S
Moderator
Moderator

Användarens profil

Inlägg av Matt_Public i ons mar 31 2010, 10:39

Kul fråga! Här är en reverserad topp-tre (med reservation för ändringar):

Chuck Wojtkiewicz följetong om hur Li'l Chuk och Giant Penny Abe hottar up en Helldiver var sannerligen lika insprirerande som hysteriskt kul.

Daniel Zamarbide har också ett något eget uttrycksätt, och bjussar så gott som alltid på en och annan aha-upplevelse.

Men mest av alla gillar jag Mike Grant. Tror jag...

Matt_Public
Master of DNF

Användarens profil

Inlägg av Joppo i ons mar 31 2010, 18:12

Kul att få tag del av era favvo byggare För mig som pansarnörd är det speciellt kul att lite nys om andra genrers byggare som jag inte vet så mycket om.

Jocke:

Personligen är jag inte så inne i blanka saker, men Clay Kemps bygge är ju onekligen rätt imponerande. Är det mycket scratchande involverat i ett sånt där bygge eller går det att bygge nåt likande rätt ur lådan?
Merlin:
Det där med att förvandla gamla byggsatser till mästerverk har jag aldrig riktigt tänkt på... Men det har ju också sin charm. Jag antar att det kan vara rätt coolt att ta nån gammal Airfix som man byggde som barn och riktigt lyxa till den Smile
Matt_Public:
Det där byggen med cartoongubbarna har jag sett nån gång förut... Det var kul Nyligen såg jag nåt liknande på Armorama, fast då hade byggaren hyrt in legogubbar som hjälp.

Daniel Zamarbides och Mike Grants grejer hade jag inte sett tidigare, men de var mycket fina... Sjyst vädrade och väldigt "cleant" byggda.

Tack för inspirationen!

Inlägg av JOooCKE i ons mar 31 2010, 19:39

@Joppo skrev:
Jocke:

Personligen är jag inte så inne i blanka saker, men Clay Kemps bygge är ju onekligen rätt imponerande. Är det mycket scratchande involverat i ett sånt där bygge eller går det att bygge nåt likande rätt ur lådan?

Rakt ur lådan går det inte... Smile
Rätt många av de väldigt duktiga bilbyggarna, vet inte hur det ligger till i just det här bygget men jag vet andra byggen som det bara har varit en kaross som grund och sedan har man scratch byggt hela rörramen och chassiet med inredning fast med väldigt mycket eftermarknads prylar som motorblock, kompressor, slangar, slangkopplingar, bromsar, bromsskärmar... Ni kopplar nog Wink
Till ett bygge som det här behövs pengarna för det kostar rätt mycket med alla saker, tid och tålamod!

/ Jocke

Inlägg av Warsawpact i fre apr 02 2010, 00:26

Mina personliga favoriter är de modellmästare som visas i NHK o FujiTV's hobbybyggar program som går varje vecka som löst översatt kan kallas för "Costum".
Det roliga är att de inte snöar in sig på flyg eller tanks som är ganska vanligt att det blir utan ena veckan har de star wars modeller, F1 bilar, krigsskepp men tanks och båtar finns representerade.
Varje genre av modeller brukar ha 1-2 "modellmästare" som självfallet är japaner.

Under "Costum" programen man får följa hur de bygger från start till finish. Ruggigt lärorikt och förbannat gemytligt då de filmar hemma hos eller vid modellmästarens egna butik ( som alla i stort sätt har). De skämtar och en allmänt go stämning råder OCH byggena håller samtidigt världsklass.

Kan inte personernas namn i fråga, men de bygger förbannat bra modeller och kan ses på bl.a. youtube där flera användare lägger upp de senaste programmen direkt när de visats i Japan.

Här är mer eller mindre en portal in i den fantastiska välden av japanska modellbyggare...
Enjoy..... Smile

Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous

Användarens profil

Inlägg av MiniStuff i fre apr 02 2010, 01:02

Kul! Tack som f för det tipset! Här ska kollas...

och vad som är typiskt för all japansk TV så är de och berättarrösterna så himla engagerade, man blir lite full i skratt ibland. Som när han i just detta avsnitt sätter dit den andra gubben i koptern ... hihihi lyssna på musiken och berättaren som blir mer till sig än Christer Ostbåge refererande en fotbollsmatch Laughing

/M

MiniStuff
Vicesheriff

Användarens profil

Inlägg av ErikM i fre apr 02 2010, 20:40

Den där Per-Olov är ju grym!

Inlägg av Joppo i lör apr 03 2010, 04:22

Han är riktigt grym Smile Jag gillar speciellt detta dio:

Den röda byggnaden är bara så skön. Även hans senaste dio är även det riktigt bra:

Grisen ser ut att trivas pig

Inlägg av MiniStuff i lör apr 03 2010, 10:50

Nu vet jag, visste väl förut också men kunde inte formulera det, har ingen specifik byggare som inspirerar mig men det som får mig helt igång är världen där ute, naturen, byggnader etc.

Att fånga det i miniatyr är min största inspiration. Kan få en kick bara att gå längs gatan hemåt på kvällen, att se detaljer i gatan, på husen, rostfläckar, smuts, hur metallen i lyktstoplen reflekteras/ser ut, färgen på ett hus, mossan på olika träd, "skräpet" nedanför buskarna mm

Ska jag säga någon byggare så får det vara Per-Olov Lund (som vi ser här ovan), har sett hans grejer tidigare men visste inte då vem han var. Just för att han har det där ögat för omgivningen och lyckas fånga det.

/Markus

MiniStuff
Vicesheriff

Användarens profil

Inlägg av merlin1953packard i sön apr 04 2010, 09:21

Den med grisen är ju riktigt bra (även om föregående dio med pansaret också håller mästarklas)! Har faktiskt sett en del genomrostade folkabussar, och det är ju faktiskt så de ser ut när rosten gått igenom plåten. Plus algnedskitningen av ytan. Verkligen originellt att "upplåta" den som svinstia, haha! n rolig detalj är att grisen (när jag förmodar att betraktaren ser diot från rätt håll) titta på den som "tittar på diot". Bara att tänka ut något sådant...

Inlägg av Sponsored content Idag på 17:20

Sponsored content

Föregående ämne Nästa ämne Till överst på sidan

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet