Tegelvägg av styrofoam

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Föregående ämne Nästa ämne Gå ner

Tegelvägg av styrofoam

Inlägg av Joppo i sön apr 04 2010, 03:56

Hej! Efter att ha sett Per Olav Lunds grisdio blev jag sugen på att testa göra en tegelvägg på samma sätt. Så jag korkade upp en kall kilkenny och satte igång

Först skar jag till en bit styrofoam. Styrofoamet hade jag liggandes från ett avsomnat dioprojekt. Egentligen är det nån slags isoleringsskiva som jag köpt på Beijer bygg.

Först skar jag ut några horisontella linjer som jag vidgade med ett rakblad som jag vickade fram och tillbaka.

Därefter skar jag utde vertikala linjerna med min skalpell, samtidigt som jag "chippade" hörnen på teglet.

Sen tog jag en liten träbit och tryckte in vissa att tegelstenarna för att få det att se lite mer oregelbundet ut.

Nästa steg: Färg. Jag använde Vallejo i lite olika kulörer.

Som det sista momentet så blandade jag till "murbruk" genom att blanda snickerispackel med Vallejofärg. Denna gegga kletade jag på flödigt och tog sedan bort överskottet med fingret och en fuktad svamp. Totalt tog det väl ungefär 1 timme från början till slut, så det gick riktigt smidigt Smile Jag är nöjd med resultatet även om jag tycker att teglet blev lite mörkt. Jag planerar att göra ett nytt test imorgon där följande saker ska provas: Att stöppla Vallejoputty på teglet innan målning för att ge det mer textur, Måla teglet i ljusare kulörer och med mer variation och slutligen göra det mer trasigt

Mvh Jesper

Till överst på sidan Gå ner

Sv: Tegelvägg av styrofoam

Inlägg av T-34 i sön apr 04 2010, 07:59

Ser ju riktigt bra ut. Klart användbart tips.
Tack för en bra genomgång med bilder.
Magnus

Inlägg av MiniStuff i sön apr 04 2010, 13:10

Kanon! Ja tack för en rejäl genomgång med bra bilder, tål att prövas vid tillfälle.

/M

MiniStuff
Vicesheriff

Användarens profil

Inlägg av Azgaron i sön apr 04 2010, 13:28

Blev ju ett riktigt bra test! Ser snyggt ut!

Håkan

Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009

Användarens profil

Inlägg av Gigabyte i sön apr 04 2010, 14:22

Tack för ett bra tips ,,ser mycket bra ut ditt arbetsprov

Inlägg av Janne.S i mån apr 05 2010, 02:55

Vilket perfekt byggmaterial....har länge funderat på det efter jag såg "the making of lord of the rings" där de gjorde sk. "bigatures" alltså stora skalamodeller ur just styrofoam! Det såg så otroligt lättarbetat ut så jag blev genast sugen....

Janne.S
Moderator
Moderator

Användarens profil

Inlägg av Sponsored content Idag på 07:25

Sponsored content

Föregående ämne Nästa ämne Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet