Motorverktyg

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Föregående ämne Nästa ämne Gå ner

Motorverktyg

Inlägg av Matt_Public i tor apr 15 2010, 11:42

Mors!

I bygghögen så har jag några riktigt trilska byggsatser med förbättringsbehov som angränsar till regelrätt skulptering. Efter att ha försökt med till buds stående medel och mest bara gjort mig själv illa så tänkte jag, så att säga, ta till det grova artilleriet.

Är det någon av er som har kläm på vilka elverktyg som bäst lämpar sig för modellbygge? Jag hittade en Dremel på Clas Ohsson, Rebell-Max kränger Velleman och de glada gossarna på Alfa förefaller vara Shesto-månglare. Vilket som verkar ju vara gott nog, men jag tänkte ändå lyfta frågan här.

Kanske finns det något annat (eller så är det ena bättre än det andra). Det skadar ju aldrig att konsultera hjärntrusten.

Matt_Public
Master of DNF

Användarens profil

Till överst på sidan Gå ner

Sv: Motorverktyg

Inlägg av Joppo i tor apr 15 2010, 12:13

Intressant tråd... Jag är också intresserad av ett bra sånt verktyg.

Jag har sedan tidigare en motorslip från Clas Ohlsson, men den snurrar som minst 8000 varv/minut vilket inte direkt är optimalt till plast. Det ultimata verktyget i mitt huvud skulle vara sladdlöst och med ett lågt variabelt varvtal. Vet nån ett sånt så blir jag en glad pôjk Smile

/Jeppe

Inlägg av Janne.S i tor apr 15 2010, 14:57

Jag kör på Dremel, jag har en sådan här:

Och den är perfekt....den ser lite stor ut men med pennfattning sitter den som gjuten i handen och jag har perfekt kontroll.

Janne.S
Moderator
Moderator

Användarens profil

Inlägg av Joppo i tor apr 15 2010, 15:04

Den ser mysig ut... Vad har den som lägsta resp. högsta varvtal?

Inlägg av Warsawpact i fre apr 16 2010, 00:18

Är själv på jakt efter en ny Dremel och fick låna en såkalald Dremel Stylus av en kompis som pysslar mestadels med warhammer och "tennsoldater". Tyckte att den var bättre än min förra dremel som hade samma utformning som den janne visar fast den hade sladd.
Stylus är sladdlös, perfekt balanserad och runt 4000- 25.000RPM. Den fallet perfekt i handen och är bra balanserad, men tror att den är aningen dyrare än de vanliga Dremels bl.a. den som Janne har på bild.

Så här ser den ut......

Och här är länken till tillverkarens sida om Stylusen: http://www.dremeleurope.com/dremelocs-se/Product.jsp;jsessionid=4DD4D221ADE23686A6CEBE7ACFF89546?&ccat_id=674&prod_id=298

Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous

Användarens profil

Inlägg av Joppo i fre apr 16 2010, 01:10

Den där ser riktigt sjyst ut Warzawpact ... Ergononiskt ser den klockren ut. En sån får det bli nån gång i framtiden. Enligt Pricerunner går den lös på 795 kronor vilket jag tycker är överkomligt. Tack för tipset!

Inlägg av merlin1953packard i fre apr 16 2010, 01:25

En annan lösning, om man nu redan har en vanlig Dremel eller liknande, är väl att skaffa en böjlig axel. Verkar ju rätt behändigt om man vill ha det bästa av två möjliga alternativ. Annars ser den lilla Dremeln väldigt smäcker ut och passar säkert som handen i handsken!

Inlägg av fowi i fre apr 16 2010, 10:50

CITAT:
Jag har sedan tidigare en motorslip från Clas Ohlsson, men den snurrar som minst 8000 varv/minut vilket inte direkt är optimalt till plast. Det ultimata verktyget i mitt huvud skulle vara sladdlöst och med ett lågt variabelt varvtal. Vet nån ett sånt så blir jag en glad pôjk Smile

/Jeppe

Har en Dremel med flexibel axel, fungerar toppen, MEN lägre varv är klart önskvärt. Borrning under vatten hjälper men stökigt och bara användbart i vissa fall. Bosch har en liten skruvdragare (150 varv, batteridrift) som vore toppen men bara 4-kantsfäste. Bygga om???

FOWI

Inlägg av Janne.S i fre apr 16 2010, 16:33

Problemet med höga varv är att plasten smälter men den jag har går det faktiskt att köra så pass sakta att det inte gör det.
Det står 5000 rpm i produkt infot men sanningnen om just den modellen jag kör är att det ligger runt 1500 rpm.

Sedan om man vill borra finare hål så går det använda en manuell borr. Jag använder mest min dremel till att skära och slipa, borra gör jag med min lilla handjagare med borrar från 0.3 mm och uppåt.

Janne.S
Moderator
Moderator

Användarens profil

Inlägg av Gigabyte i fre apr 16 2010, 17:58

En el-tandborste är lätt att göra om till slip ,, har lagom vartal o har brytfunktion så man inte kan slipa för hårt är sladdlös tål vatten ,,bra vid våtslip ,, och man kan sno frugans så blir det gratis , Men inte smärtfritt

http://www.modellbygge.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=0dfc0817-0ee1-409f-861a-664cf5b4b42c

Inlägg av Stefan E i fre apr 16 2010, 19:08

Glöm bara inte att tala om det för frugan.... Razz

Stefan

Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen

Användarens profil

Inlägg av Sponsored content Idag på 17:15