Ett till trettiotvå

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Föregående ämne Nästa ämne Gå ner

Ett till trettiotvå

Inlägg av Matt_Public i fre apr 30 2010, 13:38

Hej på er!

Bland det värsta och bästa som finns är att inse att man har kommit snett i tillvaron.
Att det är dags att göra slut, byta jobb, skaffa sig andra vänner eller rent av flytta.

Jag drabbades av en liknande insikt då ett leveransfel uppstått. Jag satt helt plötsligt där med en helt annat Spitfire än vad jag beställt i en skala som jag inte har byggt i på årtionden.

Jag älskade den. Den var så, ja... ...eh. Nånting.

Jag har bara byggt två flygplansmodeller i skala 1/32 förr. Revells gamla Stuka och Fw190 D-9.
Jag fick dem i present av någon med en överlägset starkare ekonomi. De var asfräna.

Jag inser nu att min stora samling i 1/48 mest av allt har sin grund i min dåvarande ekonomi och att jag sedan har byggt vidare på den enbart baserat på dess omfattning. Jag har alltså försökt att upprätthålla en konsekvens i byggandet som egentligen inte beror på jag själv tycker om att bygga. Fasen vad jag känner mig trånsynt och dum...

Matt_Public
Master of DNF

Användarens profil

Till överst på sidan Gå ner

Sv: Ett till trettiotvå

Inlägg av Stefan E i fre apr 30 2010, 14:45

Halleluja, ännu ett vilset får som hittat hem!

Du skall se att större skala innebär mera jobb (byggsatserna räcker längre), mera detaljering (eller rättare sagt, större krav på detsamma), men också en större tillfredställellse.
Dessutom får modellerna en tyngd och realism som är svår att uppnå i mindre skalor.
Att det sedan är lite lättare att bygga o måla är ingen nackdel!

Svårt att förklara om man inte blivit "biten" själv.
För mig har det nästan alltid varit stora skalor som gällt, men som för dig har ekonomin (och utbudet) styrt valen.

Idag finns så otroligt mycket i 1/32 numera, och skalan har blivit mera accepterad som en "riktig" skala att bygga flygplan i.
Just 1/32 är en bra kompromiss, 1/24 är för stort, men 1/72 för litet.

1/48 är en bra skala, men 1/32 är perfekt, upp till Beaufighter och Ju-88 i alla fall.

Ser fram mot dina byggen här!

Vilken Spit var det du "råkade" beställa?

(det var säkert ditt undermedvetna som styrde! ) Very Happy

Limma Lungt!

Stefan

Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen

Användarens profil

Inlägg av Janne.S i fre apr 30 2010, 16:58

Happ....ännu en trogen 1/48 byggare som gått förlorad till 1/32...... Razz

Äh, man ska bygga det man vill och inte det man tror sig vara tvungen till! Very Happy Jag syndar på bägge sidor om 1/48......

Janne.S
Moderator
Moderator

Användarens profil

Inlägg av Matt_Public i lör maj 01 2010, 12:43

Phantom2 skrev:Halleluja, ännu ett vilset får som hittat hem!

Tackar. Lite som ett religiöst uppvaknande känns det faktiskt. Kusligt egentligen.

@Janne.S skrev: Happ....ännu en trogen 1/48 byggare som gått förlorad till 1/32...

Lugn och fin nu. Jag har trots allt en diger samling påbörjade prylar att slutföra. Och vissa saker blir på tok för stora i 1/32 i alla fall. Så det så.

Phantom2 skrev: Vilken Spit var det du "råkade" beställa?

(det var säkert ditt undermedvetna som styrde! )

I så fall äger mitt undermedvetna kraft att påverka handlare. Scary!

Det blev hursomhelst den finaste av alla: Mk. Vb!

Hasegawas gamla trotjänare som skall få bli en rödnäst ökenfröken. Byggrapport inom kort.

Matt_Public
Master of DNF

Användarens profil

Inlägg av merlin1953packard i lör maj 01 2010, 15:41

"Det började som en skakning på tredje däck..."

...gjorde det kanske inte, men väl som en reflekterad och etablerad föreställning... ja, oavsett skala hit eller dit och som Janne i viss mån sätter fingret på, det skall vara kul att bygga... och så verkar ju fallet vara med den Spit Vb som du planerar att bygga (en sann klassiker!)...

...några timmar vid byggbordet med P1 i radion i bakgrunden är definitivt rogivande... dock, för mig är skalan inte så viktig (hrmm, annat än hur djupt den gräver i plånboken), utan snarare det tilltänkta byggobjektet i sig och vilken typ av konnotationer och reflektioner det försätter tankarna i.

Sedan är det ju så, att vårt forum inte tyngs av exkluderande faktorer som snobberi eller elitism... alla som bygger något är välkomna i vår krets och kan få feedback och respons på sina byggen... det gillar jag och det höjer verkligen trivselfaktorn i denna hobby!

Inlägg av Matt_Public i mån maj 03 2010, 11:11

@merlin1953packard skrev: Sedan är det ju så, att vårt forum inte tyngs av exkluderande faktorer som snobberi eller elitism. Alla som bygger något är välkomna i vår krets och kan få feedback och respons på sina byggen. Det gillar jag och det höjer verkligen trivselfaktorn i denna hobby!

Sant. Antar att pudelns kärna i den här tråden är att jag, som person, skall försöka sträva efter att bli mer lik själva forumet som företeelse. Amen.

Matt_Public
Master of DNF

Användarens profil

Inlägg av Stefan E i mån maj 03 2010, 13:09

Joooo...

Jag gillar 1/32, MEN , det måste erkännas att jag också är en inbiten småskale-byggare, jag är mycket förtjust i 1/144.

Det är den enda möjliga skalan där du kan ställa en Jumbojet bredvid en F-86 Sabre och en Jagare!

Jag gillar de nyare modellerna som kommit ut, de är verkligen "fullvuxna" modeller, även om de råkar vara små till formatet!

Mest blir det ju i 1/48, det är en ganska lagom skala, och modellerna blir lagom stora (gäller för mig)!
Andra har olika krav på storlek, detaljering och allt annat, inget är "bättre" eller mera "rätt" än något annat!
Man får utgå från sina egna förhållanden, förutsättningar och behov!!

Enda skalan som jag inte bygger så värst mycket i är 1/72.
Men det händer om det är något jag verkligen gillar!

Man skall naturligtvis bygga det man känner för och tycker är roligt, i den skala man själv tycker är lagom.

Bevare mig från skala-snobbism, detaljerings-dito eller någon annan -snobbism, jag avskyr alla former av snobberi!

Det är det som är så härligt på det här forumet, här möts alla typer av byggare, från nybörjare till erfarna gamla rävar, utbyter erfarenheter, lär varandra nya tekniker, och ger varandra hjälp om det behövs!
Precis så som det skall vara, låt oss bevara den härliga stämning och det kamratskap som råder här!

Keep on Modelling!

Stefan

Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen

Användarens profil

Inlägg av merlin1953packard i tis maj 04 2010, 01:03

@Matt_Public skrev:
@merlin1953packard skrev: Sedan är det ju så, att vårt forum inte tyngs av exkluderande faktorer som snobberi eller elitism. Alla som bygger något är välkomna i vår krets och kan få feedback och respons på sina byggen. Det gillar jag och det höjer verkligen trivselfaktorn i denna hobby!

Sant. Antar att pudelns kärna i den här tråden är att jag, som person, skall försöka sträva efter att bli mer lik själva forumet som företeelse. Amen.

Mjaa, nu var det inte riktigt så jag avsåg att du skulle tolka mitt statement... snarare så att vi alla bygger det vi gillar - och liksom Stefan påtalar - den skala som passar var och en. För egen del kan jag sägas vara lite av "allätare" bland olika skalor som jag bygger; vanligen bygger jag mest 72-skala som utgör en nostalgisk förbindelse till alla flygplan i denna skala jag byggde som grabb, men annars kan det bli 1/200 och 1/144, men också större plan i 1/48 och 1/32. det finns till och med 1/122 och 1/96 i min stash... ja, och så har jag ett par bilar i 1/25! Så mina byggen kan pendla lite hipp som happ mellan olika skalor!

Sålunda behöver ingen bli lik någon annan i forumet, tvärtom det är ju mångfalden som gör det spännande att varje gång logga in sig för att tjôta lite med er andra byggare och utbyta tips och erfarenheter! För egen - som medioker byggare - del låter jag mig gärna inspireras av forumets mer duktiga byggare, vilka oftast mer än gärna delar med sig av sina kunskaper. Sådant får inspirationen att lyfta när man pysslar vid den egna byggarbänken hemma!

Så du behöver verkligen inte "bli lik själva forumet"... här är alla välkomna... oavsett skala och byggerfarenhet...

Inlägg av Janne.S i tis maj 04 2010, 01:44

Nu behöver vi bara en rebell som bygger helisar! Vänta det har vi ju...Chrille!

Janne.S
Moderator
Moderator

Användarens profil

Inlägg av Matt_Public i tis maj 04 2010, 10:04

@Janne.S skrev:Nu behöver vi bara en rebell som bygger helisar! Vänta det har vi ju...Chrille!

Bah! Jag har minsann också åtskilliga gräddvispar bakom mig, och i stashen. Nu blev jag sugen på en polishelikopter bara för det.

Matt_Public
Master of DNF

Användarens profil

Inlägg av Stefan E i tis maj 04 2010, 17:52

jag är också en hängiven helikopter-fantast!

Det har bara inte blivit av att jag byggt några och visat här!

Byggda; SH-3H Seaking, Mil-24, UH-1D Huey, MD-500 Defender, Bell 47 (MASH-Helikoptern) alla i 1/48 och Kiowa i 1/35.

Finns massor av "gräddvispar" i högen, i alla skalor 1/144, 1/72, 1/48 och 1/32-35!

Kanske skulle visa ett helikopterbygge snart?

Stefan

Senast ändrad av Phantom2 den ons maj 05 2010, 16:56, ändrad totalt 1 gång

Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen

Användarens profil

Inlägg av merlin1953packard i tis maj 04 2010, 23:02

Bra idé, Stefan! Har också lite snurror liggande i stashen, bland annat den monstruöst stora Mi-26 Halo, som Caverö byggt vid något tidigare tillfälle om jag inte minns fel. Annars finns det Chickasaw, Huey, Merlin HMA och Chinook (Vertol 107).

Inlägg av Janne.S i ons maj 05 2010, 00:05

LOL Så alla har helisar i garderoberna?

Dags att träda fram nu va? (japp jag har ett par jag med)

Janne.S
Moderator
Moderator

Användarens profil

Inlägg av Caverö i ons maj 05 2010, 07:54

Oj oj här verkar det som man skall lätta sitt hjärta och ta tag i sina laster. Twisted Evil

Vad gäller vispar så är jag lite fattig när det kommer till byggda, Halon är lars brages by the way.

Alla bygger vad dom vill så enkelt är det. Själv så finner jag 1/48 som en lysande skala när det gäller
lagom detaljer dom går att hålla i och placera på hyllan.

Sen bygger jag väl lite 1/72 oxå, vid flermotorigt så är det ett bra alternativ som inte sväller över.

Ekonomin är väl oxå en faktor som jag kan erkänna utan problem, jag har inte pengar till allt så det
avgör ofta.

Man skall väl inte glömma en och annan panzer som slinker igenom då och då. Very Happy

Inlägg av Sponsored content Idag på 14:37

Sponsored content

Föregående ämne Nästa ämne Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet